Bengf
Aktiv medlem
Undrar om det inte berodde på en prisdifferens plus att det fanns fler dslr-plåtare som hade Canon.
Men jag ger dig rätt i att 50D banade väg för 7D. 50D var nämligen inte en tillräcklig vass ersättare för 40D. I 7D har Canon dessutom lagt in det som saknades jämfört med Nikon D300 (robustare hus, bättre vädertätning, bättre sökartäckning o s v) Å andra sidan blev ju prislappen lite fetare.
Trendbrottet ditt diagram illustrerar visar (tror jag) att många gick på reklamen att 50D skulle vara en rejäl uppgradering från 40D. Och jag anser fortfarande att 50D inte motsvarade reklamen på ganska många punkter.
Nej precis så var det. Men förväntningarna, som du nyligen skrivit om, världsmästarna Canon var skyhöga, iso-bilder på 25600 granskades i 100% och med lupp. Det fanns inga gränser vad den kameran fick utstå, jag följde Risedals enorma holmgång kameran fick genomgå, den skulle följa med till Afrika och fota geparder. Man kan likna detta vid att Jesus återvänder till jorden. The return of the master, den skulle sopa banan med Nikon, nu jäklar skall dom få. Det enda som var underligt var att 5Mp extra gav ingenting, vart tog dom vägen. Men 50D var och är bättre än så, den niagaraliknade besvikelsen och ilskan var inte 50D förtjänt av. Nej nu har det blivit status att lämna in canonkamerorna minst 5ggr till intervision, och hämta hem 5st firmware, dom borde lämna rabbat på fina stativ också med dyra kulleder så man kan kontrolera allt 16ggr, helst i studio med perfekt belysning. Rumstemperaturen får inte skilja mer än en halv grad mellan testillfällena för annars blir det banne mig orättvist. //Bengt.