Ska man använda en lös exponeringsmätare så ska man strunta i vad kamerans inbyggda säger. Den lösa exponeringsmätaren måste kalibreras efter sensorns känslighet och inte efter den inbyggda exponeringsmätaren. (Det är möjligt att du menar samma sak, men det fattade jag inte i så fall.)
Vad den inbyggda mätaren säger är alltså irrelevant när man ska jämföra två kamerors känslighet.
Ja så kan man uttrycka det om man vill eftersom det är uttaget som som skall jämföras, dvs samma tid , bländare och "ISO" där ISO i sig själv inte säger någonting om bildkvalitet.
Det intressanta är alltså att jämföra två kameror med samma tid och bländare och se resultatet, det är resultatet som är viktigast och utifrån tids eller bländaraspekten, dvs OM ett bättre resultat erhålles med kortare slutartid från den ena kameran än från den andra = ju kortare = bättre höga isoegenskaper.
Det är ju stor skilnad på två kameror och vid 3200iso och om den ena kameran exponerar samma motiv och ger 1/1000sek istället för 1/1600sek vid samma vald bländare.Vid jämförelse är alltså 1/1600 bättre än en 1/1000sek och om bildresultatet är lika bra från de två vad det gäller bildkvalitet/upplösning.
Olika exponeringar vad det gäller tid är inte ovanligt, gamla Canonkameror exv 20d gav oftast kortare exponeringstid än exv mina Nikon och gav dessutom bättre bildresultat i sk högre iso. Med ökad mängd pixlar har tillverkarna skruvat ner den känsligheten och ger därmed längre slutartider och idag ligger flertalet tillverkare under den sk isokänsligheten, se DXO uppmätningar, eller att ett 6400iso värde egentligen motsvarar 4200 osv. Men återigen, det är bildkvaliteten, upplösningen som är parametern om två kameror jämförs. DÄRFÖR är det viktigt att båda kamerorna har samma inställning vad det gäller tid/bländare, annars återigen så kan jämförelsen lika väl kvitta.
Det är alltså en fråga om exponering/uttag/förstärkning/brusreducering och sedan bildresultat.
Jag har alltid med en handhållen prof mätare som ger indikation vad det gäller tid/bländare/ iso
Exponeringsmätningen och exponeringen är oftast ställd så att erhållet mätvärde utgår från medelgrått och med sedan ca 3.5 steg upp till klippning för SLR vad det gäller exv JPG uttaget.