Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är inte utsläppt och frugan är bortrest över dagen till Lund. Skickar röksignaler till närmsta granne som har dator så att han skriver och skickar vidare till FS. Kommer väl ut ikväll, antar jag. Var f-n är Anders när man väl behöver honom. Sätter han bara fyr på rätt ställe kan jag krypa ut under boden.

Har förresten en otäck känsla av att Zeiss gluggar är lite överreklamerade, men såg att deras 24-70/2.8 kostar 18000:- på Scandinavian Photo. EF 24-70/2.8 L usm går att hitta för 11 lakan. Så 7 underlakan och lite örngott extra borde väl ge någon skillnad, hoppas jag. Eller rättare sagt: det hoppas jag inte för jag gillar min egen EF-glugg.

Inga hockeykommentarer från dig? Besynnerligt. Leksand var lite halvilla ute igår kväll.

Lennart

Puff....puff...puff.puff.puff...puff...puff.puff... (fortsätter jag längre blir det en "dassbandshit"...Lilla tuffa tuff tuff tåget...hehe)

Vet inte hur det är med Zeiss gluggar men dom har ett namn iaf. Tänkte jag skulle gå in på Photozone eller The Digital Picture o kolla om dom har nå Zeiss med i listorna, men jag är lite för laaaat just nu..

Äh! Troja, Leksand o Mora vann ju....halvägs in i serien... GÄÄÄSP
I kväll ska vi "dazza"...hoppla...nä "jazza" med älvdalingarna istället ;-)

tuff. tuff
 
Jo de har du nog lite rätt i. Men de finns en frågande figur i mej som ofta vill veta mer och varför för att få ut det mesta och bästa ur skrotet jag har. Skriver inte ut så mycke men eftersom jag genom mitt yrke har en såndär storformatsskrivare med papper på rulle så blir de jag skriver ut ofta stort istället. Rå-formatet är fint och ju "äktare" det är dess bättre tycker jag det är. Ser inga större konstigheter med de råformat jag använder utan man ser alla enskilda pixlar om man vill och inga konstigare artefrakter eller vad det heter.

Och många (flera) pixlar är alltid bra är min lärdom av den här tråden och de enda som står i vägen för de riktiga "pixelmonstren" är dagens datorteknik i kameror och datorer samt nån sjöbod då o då ;-)

Förmodligen har du helt rätt. Idag ser jag stora filer som ett problem men med 1 Terra byte för 1500:- spänn så är väl lagring kanske inget större problem. Mem att tömma ett stort kort på 16 eller 32 Gb kan nog vara väl så plågsamt. Behöver vi snabbare uppdateradee versioner av Firewire och USB kanske.
 
Du syftar på Mono antar jag. Jovars, det kan nog vara bra att kunna köra .NET-program på andra plattformar än Windows. Problemet här är bara att Microsoft när som helst kan ändra "standarden" så att det inte längre fungerar på icke-Windows. En riktig standard är en överenskommelse mellan flera bolag (och eventuellt andra organisationer) där ingen enskild aktör kan bestämma.


Nu kan man ju inte enkelt köra Windows-program på Mac utan att ha ett program som kör en virtuell Windows-maskin (Som t.ex. VMware Fusion eller Parallells).


Inte riktigt sant. Det finns kompilatorer för andra språk än Java som kompilerar till JVM, men det är bara Java som är stort och populärt.


Helt med på det Per, det är alltid bäst med en standard som spikats helst intenationellt utan bolag överhuvudtaget. Om man utgår från en defactostandard så är det bäst om det företag som tagit fram tekniken det handlar om, upplåta den till allmän användning och lämna över den till någon annan som förvaltar den. Det har Microsoft också gjort med en del olika förslag till Internet-standards vid olika tidpunkter (W3C). Det har även Adobe gjort med DNG (Digital Negative). Om man inte lyckas med det tycker i alla fall jag att det är att föredra en så stark defactostandard som det går att få. Då krävs att minst ett mycket starkt företag som exv. Microsoft eller Adobe står bakom och att inga diskrimineras i användningen av stanbdarden.

Har inte sagt annat än att Windows-program körs med emulator på Mac men det har inte varit något problem med det på många många år. Det har man kunnat långt inna VMWare eller andra lösningar då pekar på fanns tillgängliga. PC-emulatorer för Mac har funnits i 20 år.

Jag vet inte om det du säger kommer hända med .NET (att Microsoft kommer ändra spelreglerna men det blir svårare och svårare att göra sånt ju fler som skriver för en plattform) även om det alltid är en möjlighet eller risk om du så vill. Däremot så vet vi ju att det varit ganska svåra konflikter kring Java under resans gång. Det bara stärker mig i min tro att om man inte kan uppnå en riktig internationell standard så krävs det en så stark defacto-standard att det inte blir något tjafs om vem som ska bestämma hur utvecklingen ska se ut. Java ägs av Sun. IBM har sin egen variant sedan några år, Microsoft har hoppast av och har sin J# under .NET, alla dessa exklusive MS men inklusive bl.a. HP och Novell tillhör Unix- och Linux-världen och alla som utvecklar för den på samma sätt som .Net hör till Microsoft och alla som utvecklar för den plattformen.

Den förra sfären lider av betydligt värre splittring idag än den senare. En sak som Linux-världen har att slita med är den image av altruism kring OS-utvecklingen som sedan ska samsas med storbolagen som surfar på denna altruism (allmänhetens entusiastiska gratisarbete) men svartsjukt patentskyddar sina egna bidrag till Linux-sfären. Det är mycket potentiell spänning i det upplägget. Det är inte så länge sedan IBM och Sun kom i luven på varann och gick skilda vägar.

Appropå standard: Kommer ihåg hur "bra" det var i vårt gamla UNIX-verkstad på 80-talet, där mycket av vardagen gick åt till omkompilering av olika programvaror för olika varianter av UNIX. Hoppas verkligen att den röran inte drabbar Linux-världen. Jag är faktiskt ändå lite imponerad att man lyckats hålla ihop Linux så pass bra som man gjort, men jag tror nog hotet mot en gemensam Linux-standard är hårdare än mot .NET (observera att jag inte skriver Windows eftersom Windows inte är nyckelteknologin i Windowsvärlden utan det är .NET som är guldägget. .NET är Microsofts A-aktier och det är med .NET man behåller kontrollen oavsett hur det går med Windows.). Windows kan man ha och mista och överleva ändå men inte .NET.
 
Det stora anledningen till PC-arkitektuerens dominans beror på att den var (och är) en öppen arkitektur. Det gjordet det möjligt för många konkurrerande firmor att bygga PC-komponenter som var kompatibla med varandra.
Standarder är bra. ;-)

Visst, delar helt din uppfattning! Det var inte kidsen som bestämde den här utvecklingen. PC etablerades som ett decentraliserat initiativ för att få ut verktyg som exv. Visicalc ut på skrivborden. Folk hade tröttnat på centraliserade dataavdelningar som levde i sin egen värld och varken hade lust eller kunde möta upp på de problem stor- och minidatoranvändarna hade. Sen kom det som skulle bli Lotus 1-2-3 (en spin off från Stanford Universitetet om jag inte minns fel) och Word Perfect. Men gemensamt för dessa program var att de var allt annat än användarvänliga. Inte sällan måste man trycka på tre funktionsknappar samtidigt för att aktivera ett kommando.

Alla stora program av rang hade plastlinjaler med alla kommandon man kunde lägga över funktionskanpparna för att underlätta för användarna. Utan dessa var det ofta nästan omöjligt att använda programmen. Windows, Mac och Gem (en idag bortglömd konkurrent till dessa båda som exv. fanns på hemdatorn Atari ST) ändrade på allt detta och gjorde alla program mycket mer intuitiva och hårt standardiserade. Ser ni ett Windowsprogram som ansluter till standard så har ni Arkiv/File längst till vänster, sedan Redigera/Edit. Längt till höger för det mesta Fönster/Window och Hjälp/Help. Mellan Edit och Fönster ligger alla applikationsspecifika funktioner. Så såg alla ut tills Office 2007 kom ut och Microsoft själv började bryta mot sin egen standard. Även både Lightroom och RawShooter bryter mot denna standard och värst är RS.

Hur som helst så var det detta som verkligen revolutionerade vardagen för användarna och drastiskt sänkte inlärningskurvan tillsammans att man slapp komma ihåg vad man skulle skriva in på en kommandorad och istället kunde välja mellan förvalda valbara alternativ i befintliga menyer. Det är det absolut viktigaste som hänt för att bereda vägen för en massdatorisering av världen. Den hade inte kunnat ske utan att detta steg tagits först.

Ha det, nu är det lördag och då är det väl läge att vara lite social också! :)
 
Senast ändrad:
.En följdfråga. Verkade konstigt trots allt med D300 låga bruspoäng den har vissligen fått ny Firmvare som verkade ge en hel del. Men det var nyligen den fick det. Undrar hur mycke värde varje 10-del ger igentligen tex. 21,8-22,1 skillnaden kan ju inte vara stor. Får uppfattningen att brusskalan ger dålig med poäng om inte skillnaden är flera hundra.

Det är det här vi inte vet än Bengt (angående viktningen och hur den gjorts alltså) och som jag tror många kommer at ha synpunkter på. Inte minst tillverkarna.
 
Puff....puff...puff.puff.puff...puff...puff.puff... (fortsätter jag längre blir det en "dassbandshit"...Lilla tuffa tuff tuff tåget...hehe)

Vet inte hur det är med Zeiss gluggar men dom har ett namn iaf. Tänkte jag skulle gå in på Photozone eller The Digital Picture o kolla om dom har nå Zeiss med i listorna, men jag är lite för laaaat just nu..

Äh! Troja, Leksand o Mora vann ju....halvägs in i serien... GÄÄÄSP
I kväll ska vi "dazza"...hoppla...nä "jazza" med älvdalingarna istället ;-)

tuff. tuff

Har inte Lobo Tomi låst skåpet med Stesolid???????

F. ö spelar halva serien kvitta i ett avseende: Tror vi återfinner alla de uppräknade lagen i allsvenskan nästa säsong också.

Ska ringa Lobo och be att du får en spruta adrenalin.

/L
 
Tackar för en intresant läsning. kom att tänka på en situation. om många sitter runt ett bord. och en person vill beskriva vägen till en plats. Han börjar rita vägen på ett papper för att underlätta och förstärka sin förklaring. Några personer i gruppen känner till området lite grann. En var på genomresa för länge sedan. En hade en arbetskamrat som bodde i närheten osv.(tror många börjar att känna igen sig nu.) Nu startar inte så ovanligt en nästan kaos liknande disskusion. Man orkar inte riktigt lyssna på vad han säger. dom flesta runt bordet och även jag börjar blixtsnabbt att tänka ut en egen väg. Det verkar som att nästan varje individ har en redan inprogramerad tankegång, som går igång i samma veva han ritar första strecket. Många undantag finns givetvis. Är det en högre chef som börja rita, och som ingen känner, får han nog prata ostört. han som börjar att beskriva kan ju vara ganska dålig på det så ingen begriper vad han säger. Vad jag vill komma fram till med denna inledning. Är att skapa ett system som Windows heller liknande, som är användarvänligt för att kunna användas av den breda massan,och här är det ingen dålig massa i antal jag tänker på, törs inte skriva ens vad jag tror det rör sig om. Bill Gates enorma makt och styrning över världens Datorer är faktiskt lite otäckt. Han har visserligen avgått nu. Men andra tar över.Bill Gates är väl ett geni inonm området,ställt utan något tvivel. Att här hitta en standard som passar miljoner individer har dom väl lyckats ganska bra med. Men när ett system som xp änligen börjar fungera skall vista lanseras, men det är inte färdigt, då kommer Windows 7. Jag minns för 10 år sen vad många människor ständigt hade problem med sin dator. Och vilken skillnad i stabiliet vi har idag. Men det skulle räcka med någon Form av Firmvare som till våra kameror. För att gradera upp xp med nya fina lösningar. Byta hela system för ofta ställer till så mycke krångel. Märkligt att ingen frågar efter Firmvare till våra typ xp istället. Vänl./Bengt

Microsoft har ett stort problem idag. De har gjort sig beroende av att folk köper nyheter och uppgraderar. Samtidigt upplever de flesta en starkt avtagande nytta eller negativ nytta med att uppgradera inte bara till Vista från XP utan ännu värre för Microsoft, så är det även svårt att få folk att uppgradera från Office 2003 till 2007. I det senare fallet har man helt brutit mot sin egen gamla standard och tvingar användarna att vänja sig vid något helt nytt. Många vägrar både kostnaden, att ändra arbetssätt och vänja sig vid nya gränssnitt. Så detta ger Per en del vatten på hans kvarn att Microsoft kan få för sig att ändra spelreglerna så att folk upplever det som försämringar. Det man gjort hindrar inte att äldre program fungerar men de nya ändrar på en hel del av "look and feel" och arbetssätt.
 
Förmodligen har du helt rätt. Idag ser jag stora filer som ett problem men med 1 Terra byte för 1500:- spänn så är väl lagring kanske inget större problem. Mem att tömma ett stort kort på 16 eller 32 Gb kan nog vara väl så plågsamt. Behöver vi snabbare uppdateradee versioner av Firewire och USB kanske.

Hej Usb 3.0 är på gång/Bengt
 
Jag vet inte om det du säger kommer hända med .NET (att Microsoft kommer ändra spelreglerna men det blir svårare och svårare att göra sånt ju fler som skriver för en plattform) även om det alltid är en möjlighet eller risk om du så vill.
Jag säger inte att det kommer att hända. Jag säger att det kan hända. Microsoft har rätt lite förtroendekapital i sådana frågor, med tanke på hur de har agerat förut, så jag skulle inte satsa alla mina pengar i ett bolag som utvecklar program för .NET i form av Mono.
 
En sak som Linux-världen har att slita med är den image av altruism kring OS-utvecklingen som sedan ska samsas med storbolagen som surfar på denna altruism (allmänhetens entusiastiska gratisarbete) men svartsjukt patentskyddar sina egna bidrag till Linux-sfären.
Det går inte att patentskydda fri programvara. All linuxkod lyder under GPL.
 
Fast innan Mac:eek:rna använde Intel-CPUer så var PC-emulering på Mac en ganska plågsam process. Man var ju tvungen att emulera även CPUns instruktionsuppsättning.

Ja det är aldrig optimalt men det funkar. Jag har emulerat PC på Atari också en gång i tiden. Försäljningsargumentet: "Gör om din Atari-racer till en PC-traktor".
 
Det går inte att patentskydda fri programvara. All linuxkod lyder under GPL.

Nä det går knappast att skydda någon programvara alls, när alla vant sig att allt ska vara gratis på Internet, så det är väl inte så konstigt kanske. Men ibland möts man i domstol.

Vem har sagt att det är fri programvara. Det finns många sätt att ta betalt även i Linux-världen och det har gjorts "total cost of ownership" i företagsvärlden och en del kommer ju fram till att kostnaderna ofta hamnar på samma nivå vad man än väljer. Det är mycket en fråga om man vill lägga pengarna på själva mjukvaran eller mer omfattande konsulting och support av olika typer, där Linux-teknikerna idag oftast kostar mer eftersom det finns färre av dem. Det här är ju en gammal debatt. Dessutom förpackar ju Novell, Red Hat och vad de nu alla heter sina egna paket som säljs över disk precis som vilket jäkla Windows som helst eftersom Linux-världen är mycket mer vildvuxen och stökig. Det behövs någon som krattat manegen för de vanliga användarna och därför har det helt enkelt dykt upp företag som har som affärside att paketera och ge support på Linux och det är inte gratis.

Jag skrev en uppsats om Sientologikyrkan när jag gick i gymnasiet. Jag kommer ihåg att de i sina reklamblad för olika kurser. De skrev aldrig ut vad priset var för att gå dem. Istället stod det "bidrag" 2500:-. Man kan ju undra vad skillnaden är med en fastställd bidragsnivå och ett pris.

Datorpressen som exv. Computer Sweden har skrivit en hel del om denna konflikt eller inneboende motsättning för något år sedan även om jag inte har alla detaljer längre. Det var främst HP och IBM man lyfte fram som exempel som företag som inte alltid agerade enligt samma altruistiska hederskod som plattformen bygger på och hämtar sin styrka ur.

Vi kan ske inte ska ha en operativsystemsdiskussion här för den är bara intressant ur ett standard och möjligen kostnadsperspektiv för fotografer. Det finns få saker som intresserar mig mindre än operativsystem egentligen. För mig är det bara något man behöver ha för att kunna köra sina program och där skiljer jag mig knappast från majoriteten.
 
Senast ändrad:
Jag säger inte att det kommer att hända. Jag säger att det kan hända. Microsoft har rätt lite förtroendekapital i sådana frågor, med tanke på hur de har agerat förut, så jag skulle inte satsa alla mina pengar i ett bolag som utvecklar program för .NET i form av Mono.

Microsoft har nog inte stort intresse av detta men de kan om de vill. Däremot är de intresserade av interoperabilitet så att systemen kan samverka.
 
Senast ändrad:
Nej, Sun har släppt Java under GPL.

Utvecklingen av Java sker i "Java Community Process" (JCP). Sun kan inte ensamt köra över alla andra i JCP (även om Sun har större inflytande än övriga).


Jaså, är det så nu. Det är ju ett bra framsteg. Sun har annars flera gånger under resans gång råkat i luven på sina samarbetspartners och konkurrenter över Java. Både Microsoft och IBM har strulat med Sun och Java är väl också ett exempel på en defacto industristandard som varit svår att upprätthålla och hålla samman över tiden.

Man skulle kunna tro att allt är gratis i Linux-världen, för det är ju vrångbilden som man ofta får höra. Kollade bara vad HP tar för SUSE Linux Enterprise Server x86 32/64bit for Blade 1Yr Subscription No Media SW. Pris 42.090:- per år enligt HP:s site (X-moms). Inget student price for you mistah, direkt.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF06b/18964-18964-391524-415969-415969-3456176-3456236.html

Jag kan förstå om en del altruister blir lite lacka om de suttit i sin källare och knåpat ihop gratisfunktioner till polarna i sin community och något storbolag sen krympplastar det jobb dessa killar gjort och tar hem förtjänsten. Det skulle inte kännas bra för mig heller.

Har man lite dåligt samvete för att man åker snålskjuts kan man göra som Novell och lägga med nåt eget som exv. ZenWorks i paketet också.
 
Senast ändrad:
Jag är inte utsläppt och frugan är bortrest över dagen till Lund. Skickar röksignaler till närmsta granne som har dator så att han skriver och skickar vidare till FS. Kommer väl ut ikväll, antar jag. Var f-n är Anders när man väl behöver honom. Sätter han bara fyr på rätt ställe kan jag krypa ut under boden.

Har förresten en otäck känsla av att Zeiss gluggar är lite överreklamerade, men såg att deras 24-70/2.8 kostar 18000:- på Scandinavian Photo. EF 24-70/2.8 L usm går att hitta för 11 lakan. Så 7 underlakan och lite örngott extra borde väl ge någon skillnad, hoppas jag. Eller rättare sagt: det hoppas jag inte för jag gillar min egen EF-glugg.

Inga hockeykommentarer från dig? Besynnerligt. Leksand var lite halvilla ute igår kväll.

Lennart

Tja, Zeiss 24-70 2.8 kostar ju 9990 på http://www.kameraexperten.se/
 
Jaså, är det så nu. Det är ju ett bra framsteg. Sun har annars flera gånger under resans gång råkat i luven på sina samarbetspartners och konkurrenter över Java. Både Microsoft och IBM har strulat med Sun och Java är väl också ett exempel på en defacto industristandard som varit svår att upprätthålla och hålla samman över tiden.


När det gäller Java, och "diskussionen" mellan Sun och Microsoft om detta, så var det ju Microsoft som betedde sig illa, och ägnade sig åt "embrace and extend".

Appropå "embrace and extend", så tog du tidigare i tråden upp det faktum att Microsoft föreslagit förändringar till WC3, vilket är sant.

Men vad du "glömde" att nämna, är att MS också, helt medvetet, låtit sina egna webläsare (skriver sina egna då olika varianter beter sig olika med exakt samma kod...), tolka HTML och CSS helt annorlunda än vad som är WC3:s "rekomendation"
Så nog är det inte enbart positivt med Microsoft de facto monopol.
När det gäller WC#:s arbete, så rådet det tråkigt nog ingen som helst tvekan om att MS medvetet ställt till problem, för att få sina egna produkter att framstå som bättre än konkurenternas, och för att försvåra konkurrens.

(Något som Microsoft också fällts för flera gånger i domstol, för att ta några exempel: DR Dos,Netscape,Format för media/domen i EU-domstolen,Java-bråket med SUN, som ledde till att SUN drog MS till domstolen, slutade med en förlikning, finns fler exempel än så).


Man skulle kunna tro att allt är gratis i Linux-världen, för det är ju vrångbilden som man ofta får höra. Kollade bara vad HP tar för SUSE Linux Enterprise Server x86 32/64bit for Blade 1Yr Subscription No Media SW. Pris 42.090:- per år enligt HP:s site (X-moms). Inget student price for you mistah, direkt.


Åter igen ett exempel som inte är så värst bra, för det första så går det att använda SLES (Suse Linux Enterprise Server) helt utan kostnad om man vill det.
Fast det kräver att man sköter all patchning "manuellt".
(Inget vidare kostnadseffektivt).
Det du tar upp ovan är ett supportprogram som innebär att du får support inom några få timmar dygnet runt året om, av prislappen att döma, så är även HP:s support för hårdvaran inkluderad. (Normalt kostar tre års prioriterad support dygnet runt 25.000 exkl moms för SLES).

Det man betalar för är enbart support och möjligheten att sköta patchning via Yast.
Den allra billigaste "prenumerationen" ligger på ca: 2.600 (exkl moms) per år.

Har själv administrerat ett mindre webhotell som kördes på SLES, kan lungt säga att TCO var rejält mycket lägre än vad det hade varit än om vi hade använt någon verison av Windows-server.
(Vi använde den billigaste lösningen, som innebär den allra mest grundläggande supporten, och prenumeration på tjänsten för patchning som gör det mycket enkelt att sköta uppdateringar på ett smidigt sätt).

(För att köra webhotell på WIndows krävs speciella licenser, som skall betalas årligen, förutom grundlicensen, de årliga licenserna ensamma hamnar på tiotusentals kronor).

Jag kan förstå om en del altruister blir lite lacka om de suttit i sin källare och knåpat ihop gratisfunktioner till polarna i sin community och något storbolag sen krympplastar det jobb dessa killar gjort och tar hem förtjänsten. Det skulle inte kännas bra för mig heller.


Jadu, riktigt så funkar det faktiskt inte i praktiken, de stora företagen brukar dels pumpa in en hel del pengar i olika projekt och för övrigt ge tillbaks en hel del kod som de själva utvecklat.
(Något som gäller SUN,IBM och Apple för att ta några exempel).

De som sitter hemma och knåpar brukar faktiskt uppskatta detta.

Det som driver OSS-anhängarna är till stor del viljan att kunna välja, viljan att kunna ändra i kod och anpassa till egna eller andras behov.

Sist, men absolut inte minst, så uppmuntar Stallman och grabbarna bakom GNU/GPL utvecklare att ta betalt för GPL-licensierad kod:

gnu.org sa:
Many people believe that the spirit of the GNU project is that you should not charge money for distributing copies of software, or that you should charge as little as possible — just enough to cover the cost.

Actually we encourage people who redistribute free software to charge as much as they wish or can. If this seems surprising to you, please read on.
http://www.gnu.org/philosophy/selling.html

Vad jag vill ha sage med detta långa inlägg är, att även om Microsoft till viss del har underlättat sammarbete, så har de också, vid flera tillfällen, medvetet försvårat interoperabilitet, och mitt förtroende för att Microsoft uppriktigt skulle vilja bli bättre på denna punkt är inte så värst stort.
(Det blev definitivt inte större av hur frågan kring OOXML hanterades).

Det finns helt klart bättre lösningar för sammarbete än de facto standarder, det finns ett antal standarder som defintivt underlättar samarbete, men dessvärre så har Microsoft många gånger, i praktiken motarbetat detta.

Efter EU:s dommar mot Microsoft, så har MS snackat en massa om att man ska bli bättre på interoperabilitet (och innan dommen föll så förekom det, lindrigt uttryckt, en hel del obstruerande från Microsoft sida, när det gällde att leva upp till EU:s krav), MS har här en hel del att bevisa innan jag tar deras snackande på allvar.

Vad jag vill ha sagt med detta långa inlägg, är att det absolut finns bättre grund för sammarbeten än de facto standarder, skapade av ett de facto monopol, och att det är fullt möjligt att uppnå.

Sedan kan de facto standarder vara en väg att gå, om man sköter det snyggt, ett exempel är Adobes PDF-format, som numera är standardiserat i någon organisation (kommer inte ihåg vilken), och licensierat på ett sätt som försäkrar att standarden verkligen är öppen och fri att användas av vem som helst.

Det ger mig hopp om att DNG kan bli bra, men det hänger på kameratillverkarna.

God natt :)
/Daniel.
 
ANNONS