Annons

Fotoförbud i förskolan.

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
.

Efterlysta bankrånare? Kan inte de ha sina barn på dagis?
Du kan ju läsa igenom maktens inlägg, varför försöker du förminska hans åsikter till att gälla enbart den sakfrågan du tar upp nu?

Nejdå jag förminskar inget, jag var nog en av de första som reagerade på hans inlägg i denna tråd.
Den delen av sakfrågan som jag pekar på är den del som är intressant tycker jag.

Varför skyddas illegala invandrare från polisen av kommunen?
Är inte det jäkligt märkligt?

För att svarande din fråga, nej efterlysta bankrånare skyddas inte av dagispersonal för att de ska kunna hämta och lämna sina barn på dagis.
Inte medvetet i alla fall.
 
Det tråkigaste är att alla andra medier ekar Ekots rapportering. Nu har jag inte lusläst alla Sveriges dagstidningar eller deras webplatser, men jag gjorde en snabb googling på ärendet häromdagen och fick massor av träffar som refererade till Ekots inslag.

Men självklart. Det är ju perfekt att ta en sådan feltolkning av litet "finare" media och sedan göra stora lögnrubriker. Man kan då alltid säga att vår källa hade gjort en feltolkning =)
 
Eller man kan dra slutsatsen att "media" och då speciellt
kvällspressen är fördummande.
Tittar själv ibland på TV nyheter, men det är mest för att
se väderet.

Till stor del - ja.
Å andra sidan kan man till 99% ofta lista ut den verkliga innebörden från feltolkningen.
För att ta den aktuella feltolkningen som exempel. Alla som vet hur sådana undersökningar är uppbyggda drar slutsatsen att detta är rappakalja och feltolkning. Frågor ställs inte på det viset, och beroende på frågeställning och sammanhang kan ett svar, taget ur sitt sammanhang, betyda många olika saker.

Dessutom. Att 30% av personalen (vi får väl anta att det är en normal skara, och inget kluster av riksmongon) skulle anse att misshandlade kvinnor är idioter som förtjänar det, är så osannolikt att varningsklockan ringer redan där.

Sen kan naturligtvis även den källkritiske luras ibland. "Pålitlig" källa och känsligt ämne (som nu var aktuellt) är något som tenderar ställa källkritiken åt sidan.
 
Du förnekar dig inte Per. Varje tillfälle att smäda dina motståndare med felaktiga epitet tar du i akt, särskilt när du tror att du inte ska bli emotsagd. Lustigt att du skulle dyka upp som gubben i lådan JUST när jag skrivit att jag inte vill vara med längre.

Att du använder hittepå-begreppet "kulturrasism" visar att du är rasist, då du uppenbarligen kopplar samman kultur med ras. Detta skriver jag inte till dig eftersom det kommer rinna av dig som vatten av en fet gås, utan för att övriga läsare ska förstå vilken skämtretorik du använder dig av.

Den eventuella arpartheid som finns i Sverige sanktioneras av mina motståndare, alltså kulturvänstern (journalister framför allt). Det är du och de som VILL att människor ska behandlas olika beroende på vilket ursprung de har.

Det är du som är rasist, inte jag.



För att vara ett "hittepå-begrepp" får man väldigt många sökträffar:
http://lmgtfy.com/?q=kulturrasism
Du vet vad det är.

Det vore fint med en källa på ditt påstående att kulturvänstern och journalisterna skulle vara förespråkare av apartheid (avpixlat har lågt förtroende så välj gärna något annat).
Kan berätta att du har fel angående min åsikt om att personer ska behandlas olika beroende på ursprung så där behöver du inte leta källa.

Uppfattar t ex detta som att du vill behandla personer olika beroende på var de kommer ifrån:
"Seså, tala nu om varför vi ska ha en massiv invandring av outbildade människor som går direkt ut i arbetslöshet och utanförskap, som belastar samhället med ökad brottslighet och dyrt bidragsberoende, och som inte behöver anpassa sig till våra normer. Tala om varför vi ska vurma för fascistiska kulturer och låta dessa blomma ut i vårt tidigare så lugna och fridsamma land. Du får nog Nobels fredspris om du lyckas. "
Detta kan jag inte uppfatta annat än att du vill att kulturer ska leva skilda åt:
"Mångkultur leder till våld och i förlängningen krig."
Det här med att vissa skulle vara ruttna tycker jag visar på att du har någon sorts rangordning vad gäller kulturer:
"Men om vi anammar en politik som tillåter ruttna kulturer att breda ut sig så blir det naturligtvis inte så. Då kommer fler och fler stackars individer i Sverige att fastna i hederstänkande, religiös fanatism och annat som inte har här att göra. Seder som samhället går 100% back på att inte förkasta. "


Rätta mig om jag tar fel. Du kanske har ändrat dig sedan i somras?
 
För att vara ett "hittepå-begrepp" får man väldigt många sökträffar:
http://lmgtfy.com/?q=kulturrasism
Du vet vad det är.

Det vore fint med en källa på ditt påstående att kulturvänstern och journalisterna skulle vara förespråkare av apartheid (avpixlat har lågt förtroende så välj gärna något annat).
Kan berätta att du har fel angående min åsikt om att personer ska behandlas olika beroende på ursprung så där behöver du inte leta källa.

Uppfattar t ex detta som att du vill behandla personer olika beroende på var de kommer ifrån:
"Seså, tala nu om varför vi ska ha en massiv invandring av outbildade människor som går direkt ut i arbetslöshet och utanförskap, som belastar samhället med ökad brottslighet och dyrt bidragsberoende, och som inte behöver anpassa sig till våra normer. Tala om varför vi ska vurma för fascistiska kulturer och låta dessa blomma ut i vårt tidigare så lugna och fridsamma land. Du får nog Nobels fredspris om du lyckas. "
Detta kan jag inte uppfatta annat än att du vill att kulturer ska leva skilda åt:
"Mångkultur leder till våld och i förlängningen krig."
Det här med att vissa skulle vara ruttna tycker jag visar på att du har någon sorts rangordning vad gäller kulturer:
"Men om vi anammar en politik som tillåter ruttna kulturer att breda ut sig så blir det naturligtvis inte så. Då kommer fler och fler stackars individer i Sverige att fastna i hederstänkande, religiös fanatism och annat som inte har här att göra. Seder som samhället går 100% back på att inte förkasta. "


Rätta mig om jag tar fel. Du kanske har ändrat dig sedan i somras?
Återigen, det är DU som kopplar ihop kultur med ras, inte jag. Att jag inte vill ha vedervärdiga kulturer i Sverige betyder på inget sätt att jag skulle vilja utesluta vissa etniska grupper från att få komma hit. Det är inte jag som vill isolera invandrare och låta dem hållas även när de utövar kulturer som inte är kompatibla med den svenska. Jag tror att alla människor är kapabla att BLI svenskar. Men jag antar att du inte tror det.

Nej, jag har inte ändrat åsikt sen i somras. Den har snarare förstärkts ytterligare. Mer än nånsin anser jag att svensk migrationspolitik är oerhört destruktiv, rasistisk, oetisk och negativ på alla sätt och vis. Både för oss och för de stackars satar som tvingas fly hit. För att inte tala om barnen till de illegala invandrarna som den här tråden delvis handlar om.
 
Återigen, det är DU som kopplar ihop kultur med ras, inte jag. Att jag inte vill ha vedervärdiga kulturer i Sverige betyder på inget sätt att jag skulle vilja utesluta vissa etniska grupper från att få komma hit. Det är inte jag som vill isolera invandrare och låta dem hållas även när de utövar kulturer som inte är kompatibla med den svenska. Jag tror att alla människor är kapabla att BLI svenskar. Men jag antar att du inte tror det.

Nej, jag har inte ändrat åsikt sen i somras. Den har snarare förstärkts ytterligare. Mer än nånsin anser jag att svensk migrationspolitik är oerhört destruktiv, rasistisk, oetisk och negativ på alla sätt och vis. Både för oss och för de stackars satar som tvingas fly hit. För att inte tala om barnen till de illegala invandrarna som den här tråden delvis handlar om.

Var kopplar jag ihop ras och kultur?

Ja, alla är kapabla att bli svenskar. Det blir man när man får svenskt medborgarskap.

Varför är du förresten så övertygad om att det här med skyddad identitet har något med invandring att göra? Det verkar som att det är ditt enda perspektiv på väldigt många frågor.
 
Var kopplar jag ihop ras och kultur?
Genom att använda begreppet "kulturrasism". Fattar du inte ens vad du själv skriver?

Ja, alla är kapabla att bli svenskar. Det blir man när man får svenskt medborgarskap.
Nej, det blir man inte. Svensk är man när man framstår som svensk i andra svenskars ögon. Svenskhet är en kultur, identitet och en gemenskap, inte en stämpel på ett papper utfärdad av en myndighet.

Varför är du förresten så övertygad om att det här med skyddad identitet har något med invandring att göra?
Nu blandar du ihop saker och ting, kanske medvetet. Skyddad identitet har ingenting med invandring att göra. Däremot är det tydligen så att det finns fler illegala invandrare i Sverige än svenskar med skyddad identitet. Det är därför helt normalt att dra slutsatsen att fotoförbuden vid luciafirande i första hand handlar om barn till illegala invandrare snarare än om svenska barn med skyddad identitet.

Det verkar som att det är ditt enda perspektiv på väldigt många frågor.
Inte alls, men många av de största ekonomiska, rättsliga och politiska problemen i Sverige idag beror på den huvudlösa invandringen av människor som aldrig kommer att bli svenskar.

Men visst, fortsätt gärna köra huvudet djupare i sanden. Låt oss fortsätta att åsidosätta vår kultur och våra intressen för att skydda bluffmakare, snyltare och lögnare som vill ta del av vår välfärd utan motprestation.
Jag klandrar dem inte. Jag hade gjort likadant om jag kommit från ett skitland och blivit erbjuden guld och gröna skogar om jag bara slänger mina handlingar och vägrar tala om vem jag är.

Problemet är såna som du, som vill dalta och leka "solidarisk", och därmed förpassa fullt kapabla människor till utanförskap och bidragsberoende. Till ett pris som per skalle hade kunnat rädda hundratals svältande.
 
Genom att använda begreppet "kulturrasism". Fattar du inte ens vad du själv skriver?
Jag vet inte varför begreppet har ordet rasism i sig. Antagligen för att det påminner mycket om det i vad det resulterar i, men det är en gissning. Kan tänka mig att det uppkom i samma veva som rasistiska rörelsen försökte göra sig rumsren och gled över till att angripa kulturer i stället för raser (där argumentationen hade gått i stå). Det är inte en sammanblandning av kultur och ras. Som PMD påpekade borde det kanske heta kulturalism men det kan vara lite svårt att ändra på. Språkets utveckling följer ju inte alltid logiken.
Nej, det blir man inte. Svensk är man när man framstår som svensk i andra svenskars ögon. Svenskhet är en kultur, identitet och en gemenskap, inte en stämpel på ett papper utfärdad av en myndighet.
Det där är SD:s och de nationellas definition. Efter många år av att stå svarslösa inför frågan vad den där svenskheten som de hyllade egentligen var lyckades de komma fram till den där definitionen som egentligen inte svara mer på frågan än tidigare.
Det finns andra definitioner som är mer vedertagna utanför den nationella kulturen.
Enligt wikipedia:
Adjektivet och substantivet svensk kan betyda:

tillhörande landet Sverige
person med svenskt medborgarskap
tillhörande den etniska gruppen svenskar
finlandssvenskar (denna användning av ordet förekommer endast i Finland)
på språket svenska
person bosatt i Sverige

Du har säkert sökt på det ordet tidigare och förundrats över att din definition inte hör till vad svenskar menar med svensk.
Nu blandar du ihop saker och ting, kanske medvetet. Skyddad identitet har ingenting med invandring att göra. Däremot är det tydligen så att det finns fler illegala invandrare i Sverige än svenskar med skyddad identitet. Det är därför helt normalt att dra slutsatsen att fotoförbuden vid luciafirande i första hand handlar om barn till illegala invandrare snarare än om svenska barn med skyddad identitet.
Du säger att det inte har med varandra att göra. I så fall är din slutsats om fotoförbuden helt tagen ur luften. Att det finns fler av något än något annat pekar inte på att man har tagit mer hänsyn till det förra när sakerna inte alls har med varandra att göra.
Inte alls, men många av de största ekonomiska, rättsliga och politiska problemen i Sverige idag beror på den huvudlösa invandringen av människor som aldrig kommer att bli svenskar.
Du säger ju själv att alla kan bli svenskar, hur ska du ha det?
Det är din och SD:s tolkning att en väldig massa problem går att härröra till invandring. Om man enbart har det perspektivet för ögonen är det inte konstigt att man kommer fram till den slutsatsen. Man har ju liksom inget annat val innanför sina skygglappar. Det finns en rad andra faktorer än andra kulturer som har mycket stor betydelse för de problem du pekar på.
Men visst, fortsätt gärna köra huvudet djupare i sanden. Låt oss fortsätta att åsidosätta vår kultur och våra intressen för att skydda bluffmakare, snyltare och lögnare som vill ta del av vår välfärd utan motprestation.
Jag klandrar dem inte. Jag hade gjort likadant om jag kommit från ett skitland och blivit erbjuden guld och gröna skogar om jag bara slänger mina handlingar och vägrar tala om vem jag är.

Problemet är såna som du, som vill dalta och leka "solidarisk", och därmed förpassa fullt kapabla människor till utanförskap och bidragsberoende. Till ett pris som per skalle hade kunnat rädda hundratals svältande.
Jag är villig att åsidosätta den nationella kulturen, den som du står för. Den är vidrig oavsett om en svensk eller någon med annan härkomst/kulturell tillhörighet uttrycker den. Den skapar motsättningar och otrygghet som inte annars funnits och den vilseleder med osakliga argument.
De nationella utgår från att personer med annan härkomst är "bluffmakare, snyltare och lögnare". Att det är egenskaper som de har för att de inte hör hemma här. Att eftersom de har de egenskaperna hör de inte hemma här. En sorts cirkelargument där den "logiska" slutledningen blir att helst ingen ska få komma hit.
Många gånger tvingas personer i förtvivlade situationer ljuga för att klara sig. Det har skett under stark press.

Sedan är jag helt överens med dig om att man kan ta emot de som kommer hit på ett bättre sätt, liksom jag tycker att man i ett väl fungerande samhälle ska ge goda möjligheter för andra grupper som riskerar att marginaliseras. Man ska bli behandlad likvärdigt oberoende av härkomst.
 
Men visst, fortsätt gärna köra huvudet djupare i sanden. Låt oss fortsätta att åsidosätta vår kultur och våra intressen för att skydda bluffmakare, snyltare och lögnare som vill ta del av vår välfärd utan motprestation.
Precis. För inom "vår kultur" finns det ju inga "bluffmakare, snyltare och lögnare" utan bara ärliga, rättskaffens och godhjärtade männsikor som t ex du.

(För övrigt kanske du ska sluta tjata om "vår kultur", iaf här på FS. Vad jag kan se är du ganska ensam om din väldigt speciella, väldigt osvenska, kultur här.)
 
Goddag yxskaft (i plural). Lycka till med den politiska korrektheten då. Sverige har ingen kultur, punkt slut. Så enkelt var det.
 
Goddag yxskaft (i plural). Lycka till med den politiska korrektheten då. Sverige har ingen kultur, punkt slut. Så enkelt var det.

Eller så är Sverige inte så homogent att det finns en kulltur utan många dvs även utan invandrare och flyktingar kommer Sverige att vara mångkulturellt eftersom kultur skiljer sig mellan olika landsändar.

Dessutom bör Makten läsa på lite om begreppsbildning innan du drar för stora växlar på hur ord är konstruerade...
 
Senast ändrad:
Svensk är man när man framstår som svensk i andra svenskars ögon.
Tack för dagens skratt!
Då undrar jag vilken av svenskarna jag ska lyssna på om den ene säger om den andra att han/hon/någonting är osvenskt.

För några år sedan framstod också några som otyska i andras tyskars ögon, trots att de var assimilerade och brytningsfria i flera generationer. Alla är vi överens om att det var rasism?

I det här fallet är ögonmåttet kanske lite väl oförlitligt.
 
Eller så är Sverige inte så homogent att det finns en kulltur utan många dvs även utan invandrare och flyktingar kommer Sverige att vara mångkulturellt eftersom kultur skiljer sig mellan olika landsändar.
Sverige har under århundraden varit ett av de mest homogena samhällena på jorden. Att nu några galningar fått för sig att det ska bli "mångkulturellt" betyder inte att detta experiment har folkets stöd. Som du säkert vet existerar ingen mångkultur i ordets rätta bemärkelse. Istället har vi fått ett splittrat samhälle med små öar av monokulturer som inte gillar varandra. Helt naturligt, men tydligen obegripligt för vissa människor (som naturligtvis själva bor segregerat bland sina landsfränder).

Dessutom bör Makten läsa på lite om begreppsbildning innan du drar för stora växlar på hur ord är konstruerade...
Och det ska komma från en som inte ens klarar att bilda ordet "mångkulturell"? Jösses.

"Kulturrasism" (om det var det du syftade på) är ett lika relevant ord som "politikrasism" eller varför inte "musikrasism". Alltså ett påhittat begrepp avsett att blanda in "rasism" i något där det inte hör hemma, endast för att kunna använda för smutskastning när man inte har reella argument. Mycket vanligt förekommande i vänsterkretsar där ens egen intorkade världsbild inte stämmer med verkligheten, så att man endast har bajskastning att försvara sig med.

Tack för dagens skratt!
Då undrar jag vilken av svenskarna jag ska lyssna på om den ene säger om den andra att han/hon/någonting är osvenskt.
Du ska lyssna på majoriteten. Det är så det funkar i demokratier. Man är inte svensk för att man fått svenskt medborgarskap, då sådana delas ut utan några som helst krav på att kunna svenska språket, kunna svensk historia, känna till svenska seder och bruk eller ens ha intresse av att delta i det svenska samhället.

Men som vår nytillkomne, anonyme (?) gäst har alltså helt rätt. Jag förstår också att man vill vara anonym med tanke på åsiktspolisens odemokratiska och hatiska agenda.

----------------------

Normala människor borde tycka att det är osunt att förstöra sina egna traditioner, såsom barnens luciafirande, för att gömma välfärdssnyltare som fått utvisningsbeslut eller som inte ens sökt asyl. Andra är uppenbarligen helt inne på den självutplånande linjen där svenskhet inte existerar. Hur man då kan bli "svensk" är i och för sig en intressant paradox.
 
Nu har vi både sockpuppets här och är väldigt nära att uppfylla Godwins lag (googla...) - vi sätter stopp för urspårningen här. Fortsätt i Fritt Forum eller på någon annan sajt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.