Fotosidan testar
Nikon D500 är en dröm som blev verklighet. 10 bilder/s, vädertätat proffshus och samma toppmoderna autofokus som Nikon D5. Specifikationerna har fått många APS-C-entusiaster att dregla, frågan är om D500 lyckas uppfylla hajpen den skapat.
Många Nikon-fotografer har väntat länge på D500. Väldigt länge. Det är sju år sedan D300s introducerades som många ser som den senaste semiproffs-kameran med APS-C-sensor från Nikon. Visst har vi haft D7100 och D7200, men de har inte riktigt fyllt behovet för alla. Deras släktskap med D90, lillasyskon till D300s har helt enkelt varit för tydligt.
D300 beskrevs ibland av Nikon som ”baby D3” och D500 är definitivt en ”baby D5”. När du greppar kameran och jobbar med den känns D500 mer som en D810 än som en D7200. Du har samma biffiga grepp, samma runda sökarokular med slutare och samma typ av inställningsknappar uppe till vänster. Kombinera det med serietagningshastigheten hos D4 och den helt nya autofokusen från D5. D500 är byggd som en proffskamera.
Mindre positiva likheter med de fullstora proffshusen är att D500 saknar inbyggd blixt och AF-hjälplampa. Det senare är ett mindre problem med tanke på hur ljuskänslig den nya autofokusen är. Men möjligheten att fjärrstyra lösa blixtar via en inbyggd blixt kommer nog många att sakna.
Samma autofokus som D5
Autofokusen har samma AF-modul som i D5 med 153 fokuspunkter, varav 99 korslagda. Mittpunkten klarar -4 EV, övriga -3 EV. Ljusmätaren som hjälper autofokusen har 180 000 pixlar mot 1 005 i D300s eller 2 106 i D7200, den ökningen och att kameran har en rejält mycket snabbare processor märks tydligt i synnerhet när du kör läget 3D-fokus.
D500 hittar initialfokus mycket snabbare än sina föregångare, men precis som i D5 är det mest slående hur mycket bättre kameran är på att följa rörliga motiv. Även 3D-fokus, Nikons automatiska motivföljning är mycket bättre.
Dessutom täcker fokuspunkterna hela bildbredden vilket gör det enklare att följa besvärliga motiv. Notera att när du kör med objektiv med maxbländare f/4 eller långsammare används inte en del av de yttersta fokuspunkterna. Kör du med telekonverter används ännu färre. Men du har alltid fler punkter och fler korspunkter än i D300s eller D7200. Resultatet är att träffprocenten är mycket hög även med besvärliga motiv.
Praktiskt innebär det här att saker som att följa flygande fåglar är enkelt, kameran hänger med bra även när fåglar flyger rakt emot dig. Det är enklare att följa idrottare eller springande barn och hundar. Vi är enormt imponerade av fokusprestanda i konkurrenter som Sony A6300 eller X-Pro2, men autofokusen i D500 är både snabbare, träffsäkrare och enklare att använda.
Suverän autofokus. Autofokusen i D500 imponerar enormt, den är snabb att sätta fokus och den är mycket bra på att följa ett motiv i trassliga situationer. Som en löpare som ideligen skyms av andra deltagare. Inte ens riktigt besvärligt motljus får autofokusen att tveka. Bilddata: Nikon D500, 200-500/5,6 vid 210 mm och f/5,6, 1/640 och ISO 500.
Bilddata: Nikon D500, 300/2,8 + 1,4x, 420 mm, f/4, 1/5000 och ISO 320.
Ny snabb sensor
Sensorn i D500 har 20 megapixel, mot 24 i D7200 och den har snabbare utläsningshastighet. Det går inte att låta bli att fundera på om den kan innehålla liknande teknik som de nya sensorerna med kopparbaserade kretsar som Sony nyligen introducerat.
Sensorn i storasyskonet D5 fick lite blandade reaktioner när den visade sig ha mindre dynamiskt omfång på basiso jämfört med sin föregångare. Men D500 uppvisar samma fina prestanda vid basiso som den redan mycket imponerande D7200, men lyckas ändå ge lite bättre bilder på höga iso. Skillnaden börjar bli tydlig runt iso 6 400 och blir sedan allt mer märkbar med högre iso-värden.
Skillnaden i mängden luminansbrus är liten jämfört med D7200, men färgteckningen fungerar märkbart bättre på iso-värden över 3 200 och det är framför allt ytterst lite av mönstrat färgbrus, ens på mycket höga iso som 40 000 eller 51 200.
En snabbare sensor skulle inte hjälpa mycket om inte kamerans processor också är snabbare. D500 har visserligen fyra megapixel mindre än D7200, men den bearbetar ändå 40 procent mer bilddata per sekund under serietagning. Tänk också på att den till exempel under serietagning dessutom skall analysera data från en 90 gånger mer högupplöst ljusmätningssensor jämfört med D7200, och det i tio bilder/sekund istället för sex.
Summan av den nya sensorn och den nya processorn är att D500 är en ruskigt snabb kamera. Tagna bilder visas snabbt och kameran är lika pigg och responsiv även när den skriver till minneskorten. Sökarblackouten är knappt märkbar och slutarfördröjningen är inte bara kort utan trevligt konsekvent.
10 bilder/sekund. Det här är fyra bilder mitt i en längre sekvens som påbörjades när hackspetten stack ut huvudet strax innan den tänkte lämna boet. Med en hälften så snabb serietagning hade det kanske inte blivit någon enda bild där man kan se hela fågeln i luften. Bilddata: Nikon D500, 500/4 vid f/4, 1/2500 och ISO 6400. Foto: Henrik Lundström
Vinklingsbar pekskärm
Bildskärmen i D500 går att vinkla uppåt och nedåt och har pekfunktion. Pekfunktionen är ganska begränsad, men du kan göra sådant där pekskärm faktiskt hjälper, som att bläddra och zooma i visade bilder. Du kan även flytta fokus i live view eller under videoinspelning. Bildskärmen är härligt högupplöst vilket allmänt gör att bilder ser bättre ut på skärmen, men också att det är enklare att granska skärpa.
Redigeringsfunktionerna för tagna bilder har uppdaterats på samma sätt som i D5: du kan nu inte bara beskära utan också räta på bilder. Visserligen bara cirka 15 grader, men ändå. Du kan även betygsätta bilder med 1-5 stjärnor direkt i kameran. En sak vi saknar från de fullstora proffshusen är möjlighet att spela in röstmemo.
På ungefär samma sätt som storasyskonet D5 exponerar D500 annorlunda jämfört med tidigare Nikon-modeller. Tonkurvan är förändrad för att skydda högdagrar. Det gör att bilderna känns lite mörkare än till exempel i en D7200. Men det här är något du vänjer dig vid och du får mer sällan fula utbrända högdagrar. Dessutom finns nu det mycket användbara exponeringsläget Highlight-mätning där kameran går långt i att skydda högdagrar. Det här fungerar mycket bra till exempel vid scenljus där bara en liten del av motivet är belyst.
Exponeringsmätningen fungerar lite bättre än tidigare modeller i ljussituationer med blandat ljus, som där du har både lysrörsljus och dagsljus. Samma sak med den automatiska vitbalansen. Den nya funktionen flimmerreducering gör att kameran anpassar serietagningen en aning så du kraftigt minskar problemet med färgväxlingar som annars lätt uppstår med korta slutartider i lysrörsljus.
Inomhusljus inget problem. Prestanda på höga ISO är bra. Att fotografera på ISO 6400 som här ger ett synligt men mycket hanterbart brus och färgteckningen hänger med bra. Funktionen för flimmerreducering gör att kameran lyckas undvika färgväxlingar från lysrör. Bilddata: Nikon D500, Tokina 11-20/2,8 vid 11 mm och f/2,8, 1/500 och ISO 6400.
SD- och XQD-kort
D500 har som förväntat dubbla kortfack. Det som däremot kanske överraskar är att bara det ena facket är för SD-kort, det andra är för XQD-kort som hittills bara använts i de stora proffshusen. XQD-kort är en modernare och avsevärt snabbare ersättare till CF-kort. XQD-kort är rejält snabba och kan framför allt hålla ihållande höga skrivhastigheter bättre än SD-kort.
Nikon D7100 fick massiv kritik för sin underdimensionerade buffert vid serietagning. D7200 var bättre, men fortfarande begränsad. Med D500 kan du fota ungefär 100 råfiler i full fart till ett snabbt SD-kort och uppemot 200 råfiler till ett XQD-kort. Det här gör att du aldrig behöver tveka att dra iväg en serie, uppstår det en ny situation strax efter kan du följa upp med serie efter serie utan att kameran storknar.
Snabb grupp-AF. Här körde vi grupp-AF som fungerar som en enklare form av enpunktsfokus med prioritering av närmsta delen av motivet. Det här läget gör de mycket enkelt att följa motiv som rör sig både snabbt och ryckigt och där det är lätt att missa med klassisk enpunktsfokus. Bilddata: Nikon D500, 200-500/5,6 vid 500 mm och f/5,6, 1/3200 och ISO 500.
Överföring med wifi och blåtand
D500 är den första kameran med Nikons nya Snapbridge-teknik som kombinerar Bluetooth och wifi. Tanken är smart, Bluetooth drar mycket mindre effekt än wifi, i synnerhet när uppkopplingen bara hålls aktiv utan att uträtta något. Plus att det är enklare att upprätta en uppkoppling med Bluetooth, du slipper upprepade inloggningar.
Systemet fungerar smidigt, det är verkligen enkelt att koppla upp och överföra bilder. Du kan välja att appen automatiskt överför alla bilder eller så bläddrar du och hämtar manuellt. Du kan även välja om appen skall hämta små mobilvänliga tvåmegapixelsbilder eller fullstora bilder.
Dessutom kan kameran via Snapbridge lägga in positionsdata i bildfilernas EXIF-data som den hämtar från mobilen. Smidigt plus att mobilens positioneringsfunktion är mer exakt än de små gps-enheter som Nikon tidigare haft eller som finns inbyggda i andra kameror.
En sak vi tycker är lite synd är att Snapbridge-appen för Android bara fungerar med Android 5 eller nyare, inte äldre Android-versioner. Det som gör det här lite störigt är att om du har en äldre Android-telefon kan du inte heller använda Nikons gamla app: Det är bara Snapbridge som kan ansluta trådlöst till D500.
Ett annat irritationsmoment är att den automatiska överföringen alltid enbart använder Bluetooth vilket gör den seg. Det är bara när du manuellt väljer ut filer som skall överföras som wifi används. Det känns helt enkelt inte riktigt som Bluetooth och wifi agerar ihop, bara att du kan välja den ena eller det andra. Tyvärr ärver också Snapbridge en del av begränsningarna hos den gamla appen, som att du enbart kan fjärrstyra kameran i autoläge och du inte kan fjärrstyra filmning.
Snapbridge drar trots allt en del batteri, även när kameran är avstängd. Ett tips är att lägga in inställningen Flygplansläge i snabbmenyn så kan du enkelt spara batteri när du inte vill ha kameran uppkopplad.
D500 har 4K-video i UHD-storlek och ger riktigt bra bildkvalitet. Men tyvärr innebär det 1,5x extra beskärning ur APS-C-sensorn så utsnittet blir ungefär som en Micro Four Thirds-kamera. Kvaliteten med Full-HD är bra. Du har uttag både för mikrofon och hörlurar. Kameran har högdagervarning, men inte fokushjälp. Du kan styra var autofokusen skall fokusera under videofilmning via pekskärmen. Men tyvärr har autofokusen i videoläget en tendens att leta fokus vilket inte ser så bra ut.
Precis som D5 har D500 automatiskt fokusjustering som hjälper dig att finjustera fokus. Du sätter fokus i live view och trycker in en speciell knappkombination. Kameran räknar då själv ut hur mycket fokus behöver finjusteras. Enkelt och smidigt. Men du bör köra några gånger och hitta ett genomsnittsvärde. Tänk på att justeringen bara är riktigt exakt för det avstånd där du gjorde den.
SLUTSATS
Förväntningarna på D500 är mycket stora och den är riktad till en mycket kräsen målgrupp. Men den levererar verkligen. Det mest slående är hur snabb den är och hur bra autofokusen fungerar. Siffermässigt finns det många kameror med liknande prestanda, men D500 levererar verkligen det siffrorna lovar.
Dessutom ger den mycket bra bildkvalitet, omfånget är bra rakt igenom hela iso-skalan vilket gör det enkelt att arbeta med filerna. Det finns några skönhetsfläckar som att Snapbridge är lite ofärdigt och beskuren 4K-video. Men totalintrycket är mycket imponerande.
Fotosidan produktdatabas
Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation
15 Kommentarer
Logga in för att kommentera
/Stephan
Men om jag får spekulera så styrs det nog delvis av hur försäljningen ser ut och av den att döma så säljer fortfarande D810 ganska bra, så de känner sig nog inte så stressade där. Den FX-kamera som de nog verkligen kan behöva uppgradera är nog snarare D610.
Nikon har gjort några fina kameror nu och det är trevligt.
D810 är en helt fantastisk kamera som du säger.
Jag får inte låna den mera för sambon har den hela tiden ;)
Porträtt/bröllop/dop/blommor/macro (+Tamron 90/2,8) ja den är populär.
Man får allt stå brevid och njuta av resultatet.
D500 verkar vara en riktigt perfekt allround... skulle ha köpt den till henne i stället.
(ja för att få njuta av D810)
Det enda jag retat mig på är att den "äter" batterier och batterigrepp är ett måste.
Vi kikar också på hur detaljteckning blir på höga iso, något som ju hela tiden utvecklas, och här är ju D500 väldigt imponerande.
Men hur detaljteckningen rent generellt och på lägre iso ser ut för kameror med sensorer med runt 20 megapixel ser vi som ganska väl utforskat vid det här laget och är ärligt talat inget vi lägger någon stor energi på. Skulle vi notera att en kameras detaljteckning på låga iso på något tydligt sätt avviker från andra med liknande sensorupplösning skulle vi kika på det, men så är inte fallet med D500.