Fotosidan testar
För 25 år sedan hade ett prisvärt raktecknande 11 mm-objektiv med 126 graders diagonal bildvinkel för småbildskameror låtit som science fiction. Men nu har vi har kikat på en prisvärd variant från det schweiziska företaget TH Swiss, Irix 11 mm f/4.
I Fotosidan Magasin 7/2016 testade vi det första Irix-objektivet, 15 mm f/2,4. Nu har vi testat den ännu extremare ultravidvinkeln Irix 11 mm f/4. Även det här objektivet görs i två modeller, den billigare Firefly och den dyrare Blackstone. Den optiska konstruktionen och vädertätningen är likadan. Men Blackstone har skal i metall och finesser som självlysande markeringar, Firefly har hölje i plastmaterial.
Bildvinkeln är hela 126 grader diagonalt, Objektivet är rätt stort och tungt, även i Firefly-versionen och frontlinsen är stor och rejält välvd. Detta hindrar traditionella frontmonterade filter, men du har fästen för 30x30 mm gelfilter baktill. Den optiska konstruktionen består av 16 linselement i 10 grupper. Fyra element har högbrytande glas, tre är asfäriska och två har lågspridande ED-glas.
Både mitt- och kantskärpan är bra redan vid f/4, vid f/5,6 har du utmärkt skärpa över hela bilden. Objektivet uppvisar en hel del kromatisk aberration, inte bara i kanterna utan även en bit in i bilden. Det är ganska lätt att få spökbilder och ibland dessvärre ganska fula sådana, i synnerhet om du har en stark ljuskälla strax utanför något av bildhörnen. Men objektivet har imponerande lite distorsion och måttlig vinjettering som dessutom snabbt försvinner vid nedbländning. Totalt sett imponerar objektivet optiskt.
Tydlig kromatisk aberration. Irix 11 mm f/4 ger rätt rejäl kromatisk aberration, oftast som i vårt exempel som lila kanter längs tydliga kontraster, men ibland också grönaktiga. Det här gör att en del kanter och kontrastövergångar ser lite luddiga och oskarpa ut. Det kan troligen också vara irriterande vid stjärnfoto.
Bilddata: Stockholm Waterfront, Nikon D810, 11 mm, f/5,6, 1/60, ISO 100
Du har en bred och rejält räfflad fokusring med en uppstickande liten kam som gör att du kan känna ungefär var du har fokus utan att titta. Framför fokusringen har du en tunn ring som styr hur trög fokuseringen skall vara. Drar du åt den fullt är fokus i praktiken nästan låst. Fokusringen har en hjälpsam skala som visar skärpedjup vid olika bländare vilket gör det enkelt att ställa in hyperfokalavstånd.
Irix 11 mm ger en aning vidare bildvinkel än de 12-24-zoomar som både Sigma och Sony presenterat, och samma bildvinkel som Canons 11-24. Men den kostar ungefär hälften av de två förstnämnda och en knapp tredjedel av Canon-zoomen. Nu har det också lite mer optiska fel än dem, men det här är ett mycket prisvärt objektiv.
Spökbilder. Så länge du har med solen i bild är inte spökbilder eller reflexer så påtagliga. Men med solen eller någon annan stark ljuskälla strax ut anför bild kan du få riktigt stora och fula effekter.
Bilddata: Nikon D810, 11 mm, f/11, 1/125, ISO 100
SLUTSATS
Irix 11 mm f/4 är ett kul objektiv, den extrema bildvinkeln tvingar dig att ta bilder på nya sätt. Skärpan och distorsionen imponerar, men objektivet har en hel del kromatiska aberrationer och får ibland fula spökbilder. Men byggkvaliteten känns stabil, hanteringen är trots frånvaron av autofokus bra och objektivet är mycket prisvärt.
Bra närgräns. Närgränsen på 28 centimeter gör att du kan gå riktigt nära motiv vilket ihop med den extrema bildvinkel lockar till annorlunda perspektiv i vardagliga miljöer.
Bilddata: Nikon D810, 11 mm, f/11, 1/1000, ISO 800
16 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Går den kromatiska abberationen från det här objektivet hyfsat lätt att korrigera i efterbehandling?
F.ö. så tvivlar jag starkt på att objektivets linser har en ytbeläggning av neutriner. :)
Var står det att objektivet skulle ha ytbeläggning med neutriner? :)
Det står "neutrino coating" baktill på objektivet, strax bakom skärpedjupskalan.
Vi har ju ofta ett fokus på att ta och publicera bilder som vi upplever berättar om eller illustrerar objektivets styrkor och svagheter - som exempelbilderna ovan av CA och flare/spökbilder men också av den bra närgränsen. Nu utgick vi kanske lite slarvigt från att alla skulle inse vad själva huvudfördelen med ett så extremt vidvinkel är och missade att illustrera den saken.
En sak som jag har noterat ett tag nu är att bilderna här bara visas lågupplösta. Här har ni i och för sig lagt in några högupplösta utsnitt av en bild men det vore även trevligt om ni kunde publicera alla bilder från era tester mer högupplöst. Ni har säkert utmaningar att anpassa websidan efter det men om det går så tycker i alla fall jag att det vore trevligt att få upp bilderna högupplösta i en ny flik när man klickar på dem. Som det är nu så är det svårt att avgöra så mycket av bilderna i popuprutan.
https://www.instagram.com/p/BZg5erQFAwP/
https://www.instagram.com/p/BYh6jU0lNDk/
https://www.instagram.com/p/BYV8gbflMW9/
https://www.instagram.com/p/BYRQMcmFVZS/
Gillar också byggkvalitén för det priset man betalar. Blackstone-varianten ger ett än gedignare intryck en till ett par tusenlappar till. Vill någon fingra på mitt ex finns jag i Ulricehamn.
M
Jag vidhåller att Irix 11/4 är prisvärt för sina 7000 kr :-)
När det gäller att testa olika objektiv på en och samma kamera så kan det på ytan verka mer exakt och rättvist än att testa dem på olika kameror. Men, de som har provat detta i praktiken har snart upptäckt att saken är mer komplex än man först kan tro - dels kan mycket små fel i adaptrar ge överraskande stora utslag i tester, dels har olika kameratillverkare olika tjocka och olika optimerade filterstackar framför sensorn som just deras objektiv är optimerade för vilket trasslar till resultaten (och indirekt förklarar varför samma tredjepartspobjektiv ibland kan uppfattas som olika bra framför olika kameror).