Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
45 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag använder firefox
Kanske var problem med någon felaktig style sheet som gav sig till märke på just lite mindre bildskärmar (eftersom det verkade inte hänga på varken operativsystem eller webbläsare)?
Använder Firefox på ett GNU/Linux-system.
Det är inte så illa att bokstäver försvinner, men det blir på något sätt hackigt och jobbigt att läsa.
.
.
Fotosidans testare ser jag som mycket värdefulla, Tack för erat arbete som ni lägger ner.
Dessutom personer som inte ens ägt, och i vissa fall inte ens testat, kameran?
Vad skulle vitsen med det vara?
Är inte just forum det media och den kommunikationskanal som just är till för oss medlemmar "att tycka till" och ventilera våra kommentarer eller åsikter?
Sorry, ser ingen poäng i det.
Dessutom finns ju detta kommentarsfältet här under artiklarna, som just är till för oss medlemmar att kommentera redaktionellt material som Fs redaktion producerar.
Den poäng jag skulle se, är att vissa duktiga och entusiastiska medlemmar, själva kan vara med och bidra genom att skriva egna artiklar, som godkänns efter QA från Fs redaktion (en det var inte det som jag tolkade ditt förslag som?).
"Den poäng jag skulle se, är att vissa duktiga och entusiastiska medlemmar, själva kan vara med och bidra genom att skriva egna artiklar, som godkänns efter QA från Fs redaktion (en det var inte det som jag tolkade ditt förslag som?)."
Det finns många kunskapsartiklar på Fotosidan som är skrivna av medlemmar. Det var helt enkelt så det redaktionella materialet kom till de första åren då det inte fanns någon anställd redaktör. Det är fortfarande välkommet. Om någon exempelvis vill lära ut astrofoto eller uv-foto så tar jag gärna in en sådan artikel och ger ett arvode.
@Magnus: Ja, sådant tycket jag bara är positivt och kul att läsa (har läst flera bra av bl.a. Calle S.). Jag gillar dock att ni (precis som idag) håller klar information om det är redaktionellt material eller medlemspublicerat. Ser gärna fler medlemspublicerade artiklar framåt!
Att fler inte kommenterat just denna test av A9 är nog bl.a. pga. att den är rätt dyr idag (även jämfört med fullformats/småbilds-DSLR:er som D750, D810 och 5D-serien).
A9 ligger i ungefär samma prisklass som 1DXmkII, D5, och M10, och även MF-kameror från Hasselblad och Fuji, som jag nog gissar normalt inte är inom de flestas privatpersoners prisklass för ett nyköp av ett kamerahus (inklusive mig själv).
Det hade varit annorlunda om Fuji satsat på en FF i stället för mellanformat, man hade lika gärna kunnat tillverka objektiv till en FF som man nu gör till GFX. När C/N väl tar steget till spegellösa FF som kanske inte direkt blir en konkurrent till 1DX eller D5 så har bollen kommit i verklig rullning.
Jag visst kostar kameran en del pengar, och anser man samtidigt att den fortfarande ligger mycket långt efter i utveckling jämfört med DSLR ( Martain åsikt )- kan ju tolkas som rent vansinne att ens tänkas sig ett köp av denna A9. Jag själv tycker det är riktigt kul att diskutera D850 i annan tråd fast den kanske rundar av runt 40000, har man inga Nikon objektiv hemma eller så blir den också en aning dyr.
Vad jag främst syftar på är att, även om jag också tror på en framtid med enbart spegellöst, så tror jag att det trots allt kommer ta ganska många år innan 100% av alla fotografer lämnat DSLR och helt gått över till enbart att fota med spegellöst.
Nu är det svårt att gissa (för det är verkligen en svår gissning) när det kommer inträffa, men personligen gissar jag på att det sker någonstans i spannet mellan om 7-14 år.
Att den framtiden dock kommer, är det inget snack om (från min sida iaf.). Är IMO bara en fråga om när.
Jag tror att SPL och DSLR kommer att finnas sida vid sida under många år framåt, och jag tror att även DSLR användare kommer att växla mellan kameratyperna beroende på fotouppdrag, vilket jag tror kommer att gälla för yrkesfolket.
Så när upphör DSLR-epoken? När inga säljs längre eller när den siste DSLR-ägaren bara är DSLR-ägare och inte länge DSLR-användare, eftersom han eller hon hellre fotar med mobil eller något spegellöst?
Jag tror aldrig vi kommer komma överens om hur man ska se på detta och därför kommer DSLR-epoken aldrig att dö eftersom vi inte kommer vara ense om när dödsattest kan utfärdas.
Visst är det svårt att enas om en exakt definition.
Precis som ni påpekar så kommer ju det alltid (av nostalgi, eller andra skäl) finns gamla kamerasystem och gammal teknik som används (gillar själv att fota analogt någon gång).
Vad jag dock menar är att det i praktiken kommer komma ett läge där den spegelfria tekniken ersatt dagens spegelkameror. Får man bara tillräckligt till följande fokus, och tillräckligt snabba laggfria elektroniska sökare (och lite andra problem), så kommer fördelarna till slut att göra att de flesta kommer att gå över till spegelfritt (är jag helt övertygad om).
På samma sätt som analogt, eller som ni nämner mätsökare (och snart kompaktkameror) är en mycket liten del och nisch av marknaden. Sådana små nischer kommer alltid att finns. Absolut.
Men låt oss hitta på någon egen definition (bara för skoj skull) när "alla" gått över till att köpa spegelfria system.
Vad säger ni om att första året när minst 95% av all försäljning av (nya) systemkameror under ett helt kalenderår är spegelfria?
Skulle det kunna som en, i praktiken, fungerande och OK definition när övergången till spegellöst skett komplett?
Isf. så är det bara en tidsfråga när det sker. Sedan kan det självklart vara svårt att veta exakt när. :)
Jag tror nog vi är rätt i synk i denna fråga även om jag håller med Martain om att det kan vara svårt att enas om en definition men en definition kan ju vara en "work i progress"-definition som är lite av ett rörligt mål tills det bildas någon form av hyfsad koncensus kring detta, men visst kan man hugga till med något som Martains 95% av all nyförsäljning men långt innan dess kommer det mesta av diskussionerna att cirkulera kring den teknik som dominerar eller har mest momentum när det gäller R&D.
Nog diskuterades värstingbilar av alla de slag fast väldigt få hade ekonomin att kunna äga en sådan, själv hade jag några skapliga motorcyklar, bland annat en sexcylindrig CBX som gav lite eko i slutet av 70-talet, det var nog inte mest bang fore the buck, men kul var det.
På kamera fronten dominerade kompaktkamerorna, och 1500 kr var ofta smärtgränsen där. Nu blir många kameror allt dyrare, personligen tycker jag redan 20000 kr börjar att bli mycket pengar, så 30 till 50000 kr blir ungefär det samma att tänka över om det är värt priset.
Det är inte att jag inte har kapitalet till det (skulle som många här i princip kunna köpa de flesta kamerahus). Dock så känner jag mig personligen inte lika motiverad för att lägga lika mycket på ett kamerahus som på t.ex. en segelbåt, sportbil eller fastighet.
På den enkla amatörnivån, som jag fotografer på, är det helt enkelt inte motiverat för mig (har säkert redan alldeles för mycket och för bra prylar för min nivå).
För yrkesfotografer, och lite mer "extrema" (och riktigt duktiga) entusiaster så är det säkert en helt annan sak. De kan mycket enklare motivera en sådan här investering. En helt annan femma.
Detta test hör dock till det bättre, Martin gör ett bra jobb! Testet har dock för stort fokus på kamerans snabbhet, jag saknar en mer utförlig genomgång av allt som rör bildkvalité, något som alltid borde vara i fokus vid kameratester.
Ett sådant möte som du föreslår har vi - återkommande :) Orsaken att vi ändå beskriver kameror lite olika är att olika modeller trots allt vänder sig till ganska olika målgrupper. När vi beskriver en A9 tar vi upp andra saker än om vi beskriver en instegskamera som Eos M3 eller en långsam högupplöst mellanformatare som Fujifilm GFX. Visst, alla tre är spegelfria systemkameror, men samtidigt tydligt olika.
Att det blev mycket fokus på snabbhet i det här testet har ju att göra med att det är en av de saker där A9 sticker ut, där den skiljer sig från andra kameror och - något vi håller ett öga på - en av de saker hos den som mest diskuterats i forumtrådar här på FS och på andra sajter. Utöver att bedöma vad som är centralt i en kamera (utifrån vad vi bedömer som dess målgrupp) så försöker vi vara lyhörda för vad det verkar finnas mest nyfikenhet kring, och i fallet A9 är just snabbhet och AF två saker det varit mycket diskussion om.
Jag kan tillägga att om vi säger lite om någon egenskap hos en kamera så är det oftast ett tecken på att den egenskapen helt enkelt inte sticker ut från genomsnittet.
Vad jag menade var att ni borde arbeta fram ett upplägg för kameratester med fasta och alltid återkommande "avdelningar/punkter". Innehållande till exempel: specifikationer - ergonomi - handhavande - bildkvalité: raw, jpg, isohantering, skärpa/upplösning, dynamiskt omfång, färghantering - autofokus - slutsats (för- och nackdelar) med slutbetyg - och till sist specificerade bildexemplar (med möjlighet att ladda ner högupplösta bilder).
Inom detta upplägg ges förstås möjlighet att skriva mer om EN avdelning/punkt om det är befogat. Men ingen punkt bör utelämnas utan behandlas. Då skapas en kontinuitet i era tester som får ett större värde både för nuet och framtiden.
Av utrymmesskäl tvingas vi ofta hålla nere textlängden. Det blir lättare om man inte har en fast mall utan anpassar sig efter de kameror som testas. Om testar en kamera med samma sensor och processor som flera modeller kan vi spara plats genom att hänvisa till tidigare tester, dessutom är den allmänna kunskapen om sensorn säkert rätt stor. Då kan det vara mer relevant att ägna utrymme åt det som är nytt och unikt för just denna kamera, ex handhavande eller nya funktioner.
Jag tror dessutom att en test utan fasta avdelningar blir trevligare att läsa. När jag jämför med andra tidningar så ser jag att vi är långt ifrån ensamma om att göra så här. Det är snarare det vanligaste.
Ta exv. allt som döljer sig i menysystemet som måste konfigureras och knytas till "Funktions-systemet" eller läggas ut på konfigurerbara knappar och andra reglage för att kunna användas. Det syns inte alls och vet man inte att det finns där så kommer man aldrig förstå att man missat något. Just Sony har drivit detta rätt hårt med konfigurerbarheten på både gott och ont.
Jag tror A9 är marginellt bättre än föregångarna men i jämförelse med exv. Fuji så är det ju klart fler knappar och reglage som saknar fast dedikering. Det är säkert en del som stör sig särskilt på det.
Andra tillverkares kameror kan också konfigureras men få har drivit detta så långt som Sony när det gäller high end-modellerna. Fördelen med en hög grad av konfigurerbarhet är som jag ser det att man kan skräddarsy kameran för stillbild eller video eller med de funktioner man vill ha snabbt eller halvsnabbt (via Fn-knappen) tillgängliga. Nackdelen är att en användare inte nödvändigtvid kommer känna sig hemma i någon annans konfiguration eftersom två kameror då kan upplevas som väldigt väsensskilda. Fuji är ett exempel på kamerahus där man på många sätt valt samma väg som KonicaMinolta valde med D7D redan 2005. Dedikerade vred, hjul, spakar och knappar överallt. Fördelen är överlägsen ergonomi men klart mer begränsad konfigurerbarhet.
Den mest ihållande kritiken mot menysystemet i Sony-kameror har ju varit att de varit så ostrukturerade (något de för övrigt delar med Olympus :) Men där måste jag säga (och gör det i artikeln ovan - att A9 är ett mycket stort steg framåt. De har verkligen förbättrat strukturen rejält så det numera är ganska enkelt att hitta bland inställningarna.
Ju fler reglage och färre fördefinierade sådana - ju större flexibilitet och omvänt ju färre reglage och ju fler av dessa som är fördefinierade - ju sämre flexibilitet.
Ju fler fördefinierade reglage som finns i gränssnittet - ju fler nöjda med grundergonomin tror faktiskt jag. Motsatsen är exv. Sony som är lite mer av "hela havet stormar" och en del gillar faktiskt inte alls det.
Sedan är det helt klart så att Sony har stora framtida förbättringsområden i menyerna. Man måste gruppa funktioner som är relaterade på ett mycket bättre sätt än man gjort hittills och det gäller inte minst video- och AF-relaterade funktioner. Sonys menysystem lider fortsatt stort av den snabba strukturella tillväxt som skett inte minst med dessa delsystem. De skulle kunna automatisera betydligt mer än de gjort redan för att göra hanteringen både mer transparent och intuitiv än den är. Men jag tycker personligen inte detta är något jätteproblem då jag numera har mina grundkonfigurationer som gör att jag numera bara går ner i menyerna för att formatera kort. Dessa är snarlika även om de inte är identiska i mina A6300, A7r och A7 II.
Det fins flera testsajter som drar in andra modeller så man vet inte snart vilken kamera dom pratar om, och det kan var långa inlägg i sidospår som rör till det alldeles förfärligt.
Fotosidans tester håller hög klass fortsätt så.