Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Stora bildsmällen i Krylbo - andra halvlek

Efter paus för lite annat och inte minst ett besök på det namnriktiga Konditori Stinsen, så fortsätter bildsmällen. Första halvlek hittar du här om du missat den.

Nu hade både ljuset och objektivet grånat något. Det senare beroende på att jag bytte till en zoom med mer dubiös prestanda än det fasta som satt på innan, särskilt utåt kanterna på småbild. Fast det ska nog gå ändå. ;)

Avesta Krylbo måste ligga mycket högt på listan över kvoten mellan stationshusstorlek och befolkningsmängd. Så pass stort att det bara nästan räckte med 28 mm:

Gångbron kan komma väl till pass, men då är det en massa kontaktledningsbryggor ivägen, men pampigt är det allt:

I förra inlägget förekom ett Td-lok som växlade och det åkte faktiskt iväg tidigare, men var nu tillbaka:

Detta åtgärdes dock snart:

Jag hade sista tåget mot Stockholm bokat, men det skulle ju inte gå förrän 20:41 om jag minns rätt. Nu började den där lite döda känslan infinna sig. Det mystiska lugnet som egentligen är rätt skönt, men lite halvfrustrerande också när inget händer:

Bäst att gå in och titta istället för att stå och nöta på asfalten. Sedan började den där halvlitern kaffe göra sig påmind... Det har varit betydligt fler hål i väggarna från början, för järnvägsstationen var ju dåtidens servicecentrum. Uppe i taket har det varit ett stort ljusinsläpp som tyvärr inte finns kvar. Det är dock rejäla fönster också, så mörkt är det inte:

Nu händer det något! Jag hör att bommarna börjar gå ned så jag går ut och glömmer givetvis kameran på ISO-tal långt över det nödvändiga utomhus. Det blev en bild ändå:

Och en till, vilket borde ha varit den andra GM-dieseln för dagen. Jag missade en TMZ-lok tidigare med ungefär 15 sekunder. Lite retligt eftersom dessa inte är något som rullar omkring i Stockholmsområdet direkt. Det dök dock upp en annan NOHAB-tillverkad diesel, så jag blev i alla fall inte helt utan:

Mera vänta... ;)

Jag började gå bort till änden av plattformen och lägligt nog så dök det upp lite gods:

Det främre tåget ovan fick kör, medan det andra fick stopp i signalen:

Smart som jag är så högg jag av slutsignalen på loket, vilket stör mig något kopiöst:

Så blev det kör i signalen till slut...

...och tåget rullar iväg:

Sedan blev det inte några fler tåg, för nästa tåg i grafen var SJ InterCity, tåg 689, mot Stockholm. Det har ju blivit populärt å det senaste med rester, så jag tänkte nog knåpa ihop ett inlägg med rester av Avesta Krylbo. Kanske inte överblivet, men väl sådant som inte har något med järnväg att göra. Lite blandat kan det kanske bli... :)

Inlagt 2012-06-07 21:55 | Läst 1869 ggr. | Permalink

"Va kul att det finns riktiga tågnördar. I det sammahanget har ju Krylbo en självklar plats.Din bild av stationshuset nr. 2 är jättefin, min favorit! /Tommy."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Skönt reportage, men bör inte slutsignalen va med?
Svar från ztenlund 2012-06-08 15:43
Tack Per och jo, den _borde_ ha varit med... ;)
Va kul att det finns riktiga tågnördar. I det sammahanget har ju Krylbo en självklar plats.Din bild av stationshuset nr. 2 är jättefin, min favorit! /Tommy.
Svar från ztenlund 2012-06-08 15:45
Det finns nördar för allt och lite mer därtill. ;)
Ja, Krylbo är ju en av de lämpliga platserna och där förekommer det klart mer godståg än de av mig mer frekvent frekventerade Uppsala och Stockholm C...

Kul att du gillade bilden på stationshuset! :)
Pampigt var det! Stationshuset alltså :-) Trevligt med lok"o"motiv.
Hälsn. Leif M
Svar från ztenlund 2012-06-08 15:55
Visst är det! Tack Leif! :)
Krylbo är kult. Min barndom bestod bland annat av att varje sommar ta en korvlåda med mos i Krylbo, påväg till Härjedalen. Tågen tittade jag dock aldrig på. Kul med ett så passionerat intresse.

Mvh Tommy
Svar från ztenlund 2012-06-08 15:57
Ungefär som Gnesta med sin wurre då eller? :)
Lite nörd måste man få vara ibland och det är ju praktiskt att kombinera med kameran. Saknas inspiration till den "stora konsten" så kan man alltid ge sig på några tåg (eller flygplan...).