Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Lidingöbanan 20/6-2013 - sista dagen med "Ängbyvagnar"

Det blev inte av att jag publicerade bilderna här på årsdagen, men det gjorde jag faktiskt på annat håll. Ni står säkert ut, även om jag missade lite här.

Dagen innan midsommarafton 2013 var dagen då jag köpte ett nytt teleobjektiv och den sista trafikdagen innan stängningen av Lidingöbanan för renovering/ombyggnad/modernisering/partiellt dubbelspårsbygge. En passande kombination tyckte jag och begav mig mot Ropsten efter en fika.

En av de gamla vagnarna, som förvisso moderniserades en del för 20-30 år sedan, precis innan ändstationen vid Ropsten.

Framme vid ändstationen. Notera höjdskillnaden jämfört med tunnelbanestationen uppe till vänster.  En anledning till höjden är att tanken då var att kunna dra tunnelbanan vidare på en bro över mot Lidingö, men så har det inte blivit. En intressant aspekt på Lidingöbanan är att den tills inte alltför många år sedan var klassad som järnväg. Förr gick det också godstrafik på den och det fanns en anslutning till Värtabanan, men persontrafiken har intressant nog alltid skötts med spårvagnar. Banan har alltså inte samma elsystem som den "stora" järnvägen", utan en likströmsanläggning med spänning i "spårvägs och tunnelbaneklassen" på 750 V.

Ett gammalt bomdriv, utan bom, från Åssa på Gamla Lidingöbron. En mycket vanlig modell förr. Bron var tidigare öppningsbar hade även vägtrafik innan den nya bron  stod klar och då var bommar bra att ha.

Vagnarna har nu vänt och är på väg mot Gåshaga över det rejäla huvudspannet på Gamla Lidingöbron.

Några andra vagnar på väg mot Ropsten, strax efter Torsvik, men redan omskyltade till Gåshaga.

Samma vagnar har hunnit ut på bron.

Nästa "tåg" mot Gåshaga på väg över bron.

Samma vagnar som ovan på väg mot nästa stopp vid Baggeby efter att ha passerat Torsvik. Till skillnad från idag så var det varmt och soligt, så folk njöt av solen.

Tillbaka vid Ropsten tog jag en bild över vattnet, men det var väl mycket varm dallrig luft emellan och slutartiden kunde ha varit kortare. Jag tycker dock att bilden är av visst intresse för att visa miljön med Millesgården ovanför banan.

Skrev jag att det var Lidingöbanan? ;) För övrigt är det som idag kallas för Lidingöbanan, det som kallades SSLidJ eller den södra banan. Det har funnits en "norra banan" (LiB) också, som lades ned i början av 70-talet.

En omgång vagnar står i sommarkvällen och väntar på avgång. Själv väntade jag på tunnelbanan istället, för vidare transport mot Stockholm C,  så jag gick upp en nivå.

Vagnarna lämnade Ropsten och det var sista gången jag så dessa gamla kämpar i trafik. Vid trafikdygnets slut var en lång epok över och vagnarna gick till skrot. Är det någon som tror att de nya vagnarna kommer att rulla i ordinarie trafik, om än moderniserade, år 2075? Det är den typen av tidsspann vid pratar om med dessa gamla vagnar av Ängbytyp. När banan öppnar igen, planerat framåt årsskiftet, är det tänkt att nya vagnar liknande de senast levererade till Tvärbanan ska stå för trafiken. Om några år ska banan, är det tänkt, också kopplas ihop med Spårväg City. Historien kommer tillbaka, för fram till 1967 så gick spårvagnarna från Lidingöbanan in till stan, men då till Humlegårdsgatan.

Inlagt 2014-06-24 01:37 | Läst 2595 ggr. | Permalink

"Trevligt reportage om Lidingöbanan och de gamla vagnarna. Uppvuxen i västerort har man emellertid haft betydligt mer kontakt med Ängby-Nockeby. Fina bilder! /Stephan"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Jag saknar tågen.
Svar från ztenlund 2014-06-26 11:16
Det förstår jag. Spårvagn och tåg är mycket trevligare än buss.
Intressant, ser ut som våra gamla vagnar som gick här på Nockebybanan, gamla Tolvan alltså.
Svar från ztenlund 2014-06-26 11:31
Du ser rätt, för det är/var samma typ av vagnar. Den första beställningen gjordes av Stockholms Spårvägar till Ängbybanan, det vill säga den bana som byggdes som en del av den blivande Gröna linjen Fridhemsplan - Islandstorget, men som först trafikerades med spårvagnar. Även till Lidingöbanorna beställdes vagntypen. Till Nockebybanan kom vagnarna efter omflyttningar, i och med att de inte behövdes på Ängbybanan när tunnelbanan öppnades.
Trevligt reportage om Lidingöbanan och de gamla vagnarna. Uppvuxen i västerort har man emellertid haft betydligt mer kontakt med Ängby-Nockeby. Fina bilder!

/Stephan
Svar från ztenlund 2014-06-26 11:40
Tack Stephan!
För mig är det Saltsjöbanan som är "hemmabana" och där är det ju modifierade tunnelbanevagnar av äldre typ istället. Och så den gamla motorvagn 15 av den vagntyp som användes fram till 1976, som körs som veterantåg ibland. Numera har den också fått sällskap av ett släp som jag inte minns numret på, så här på rak arm. Till skillnad från Lidingöbanan så är Saltsjöbanan fortfarande klassad som järnväg, men även där är förbindelsen till det rikstäckande järnvägsnätet bruten. Resterna syns dock i Stadsgården och växeln ligger kvar, precis som den gjorde i Ropsten.