Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Kortslutning i hårddisken, en dieselrökare och en fransk brödrost

Ibland blir jag bara så trött. Kortslutning i hårddisken, binära kackerlackor i filsystemet och gröna män i processorn. Argh! Sönderfallet stoppades i alla fall, men jag vet inte vad det plötsliga kaoset berodde på. Något fel på den aktuella hårddisken verkar det nämligen inte vara. Du kan inte lita på teknikens under...

Denna batalj har gjort min lust till att veva runt med bilder måttlig, men jag har lite färdigt som ligger och skrotar. Lite spårbundet bland annat.

Rush Rails inhyrda T66-lok. De har brittisk lastprofil och heter där Class 66. I Sverige brukar diesellok ha littera som börjar på T, så de fick heta T66.

På Uppsala C är det alldeles för mycket stolpar, men bilden fick vara med för effektens skull. Någon dieselrök kunde man inte påräkna sig vid plattformen då pådraget var för litet.

Sedan har vi förstås den franska brödrosten, även känd som dubbeldäckaren X40.

Förresten så är det Dagnys AW på torsdag. Nära och bra där ovanstående bilder är tagna. ;)

Inlagt 2012-06-24 23:29 | Läst 1818 ggr. | Permalink

"Kör vi fortfarande med diesellok i det här landet. Inhyrda dessutom? Fattas det lok? Till varje pendeltåg går det sedan en tid åt två lok så där har vi kanske förklaringen. /Torbjörn"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Tåg vid tåg vid tåg jag såg vart än jag såg! :-)) Trevligt!
Lycka till med "återtåget" :-)
Hälsn. Leif M
Svar från ztenlund 2012-06-25 12:48
Sådant risk föreligger emellanåt i den här bloggen...
Tack Leif, jag ska försöka komma upp på spåret igen. ;)
Kör vi fortfarande med diesellok i det här landet. Inhyrda dessutom? Fattas det lok? Till varje pendeltåg går det sedan en tid åt två lok så där har vi kanske förklaringen.

/Torbjörn
Svar från ztenlund 2012-06-25 12:45
Att det körs med diesellok är inte särskilt konstigt i sig, eftersom det finns en hel del järnväg som inte är elektrifierad. Ett närliggande exempel är järnvägen mellan Dannemora och Hargshamn där malmen från gruvan börjat gå lite försiktigt. Det som däremot är udda är att det körs diesel förbi Uppsala, men man måste veta vart tåget kommer ifrån och vart det ska också. Jag misstänker i och för sig att Rush Rail inte har tillräckligt med ellok för sina upplägg, alternativt att det blir för dyrt att hålla sig med dubbel lokpark. Jag såg dock nyligen att de var intresserade av ett ellok som heter Siemens Vectron som varit på provturné i Sverige.

Inhyrt är inte särskilt konstigt för ett i sammanhanget mindre företag. De är inte ensamma om det, för det rullar bland annat en hel del TRAXX-lok (el) från Railpool i Sverige. Om SJ har lok över eller inte har knappast andra bolag någon nytta av. Då får de ju hyra dem i alla fall. ;) Nu tror jag dessutom att det är så att de RC-loksvarianter som SJ har inte är lika lämpade för godståg som de äldre varianter som Green Cargo har. Man lät, som jag förstått det, dela upp gamla SJ:s lokflotta på ett visst sätt avsiktligt.