Fotografiska rökringar

Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

En (sen) kväll i juni...

...skulle jag med ett pendeltåg från Årstaberg. Kameran fick vara framme en stund verkar det som:

Det kändes tråkigt att ta den helasfalterade vägen, så jag tog trapporna ned till vattnet.

Alviksbron, på vilken det nästan alltid blåser då sundet fungerar som en vindstrut.

Stora Essingens tvärbanehållplats. De extra rälerna är inte för framtida extremt smalspåriga fordon, utan de är skyddsräler för att hålla kvar fordonen om de skulle spåra ur. De läggs företrädesvis ut på broar eftersom en det inte blir så roligt om fordonen störtar ned från bron. För övrigt något en buss gjorde på den gamla och smala Essingebron på 40-talet. Efter det sattes det dit kraftiga räcken en bit in på bron för att det inte skulle kunna upprepas. Sedan Essingeleden byggdes är bron ersatt av en nyare bredare bro med annan sträckning.

Fel håll för mig, men en bild kan man ju alltid kosta på sig.

Pendeltågsstationen Årstaberg ligger uppepå en bro med Tvärbanehållplatsen i ungefär 90 graders vinkel under. Mycket retligt eftersom tidtabellerna ibland är så korkat lagda att man kan se uppifrån hur skylten vid Tvärbanan visar 1 min och sedan har den gått när man kommit ned.

Om man tittar åt andra hållet ser det ut så här.

Och lite åt höger... Sedan var det slut på det roliga, det vill säga på bilder som var något att ha. ;)

Postat 2013-08-01 19:13 | Läst 1515 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Hoppig mjukstart...

En kväll på väg tillbaka till fots från annan fotografering försökte jag mig först på några svarta får, men de var så syndiga att kameran inte riktigt ville. De här hoppfulla mjukisarna gick bättre:

Ok, jag erkänner att den där sista inte verkar så sugen på att skutta runt... ;)

Postat 2013-07-30 21:25 | Läst 1931 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Stockholms Östra vid femdraget

En ordentlig promenad från Söder via Kungsträdgården, upp till Roslagstull och vidare mot Djurgårdsbron tog mig bland annat förbi Stockholms Östra. Roslagsbanan är numera ett svenskt unikum i egenskap av den enda smalspåriga järnvägen som inte är en museijärnväg.

Postat 2013-04-27 00:12 | Läst 1796 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Från å till älv - eller det är blött om fötterna nu

Som tidigare meddelats, ehm, ja, det har ju varit lite högt flöde i Fyrisån Fyrisälven den senaste tiden. I lördags kände jag att det var läge att ta en titt på spektaklet och det här hör nog till det värre jag sett i det bruna diket. Det verkade också nästan ha utvecklats till någon slags folklig underhållning att titta på det hela.

Jag valde att inte ta med en del bilder som liknande sådana som redan synts i bloggar och på tidningarnas hemsidor, t ex den vyn som afe visar först i sin blogg om samma ämne.

Just den här bilden är kanske inte så kul, men jag ville ha en annan vinkel än den som varit i tidningarna. Tyvärr var inte riktigt ljuset med mig, men som synes var vattenståndet "något" över det normala. Räddningstjänsten hade varit där på morgonen och lyft undan och surrat fast möblerna för att de inte skulle flyta iväg och korka igen någonstans...

Medan andra bygger skyddsbarriärer bygger andra vattenkvarnar, eller vad det hette.

Tyvärr missade jag detta, men några bilder finns i en grannblogg och i ett album hos Otten.

Nej, vatten ska inte vara uppepå bryggan. :) Det gnekade en del i förtöjningarna och fartyget Linnea af Uppsala, som brukar ligga uppströms om Sjösala, var flyttad till andra sidan. I bilden skyms hon dock av Sjösala.

Här finns det alltså en lång brygga/promenad längs den nyblivna älven, eller här snarare floden. Bara så att ni vet. Nu har det rapporterats om lite sjunkande nivåer så med lite tur så kanske det inte blir värre än så här.

Postat 2013-04-23 12:35 | Läst 1824 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Istället för resenären blir spåret mätt...

Jag tog en promenad genom Uppsala för att studera den något välfyllda Fyrisån, men jag tog ett varv förbi centralstationen också.

Hmm, undra vad det är för lok som står där borta och jäser? Det här stämmer inte med normalt beteende för lok i ordinarie trafik!

Ehum, se där ja! Den hyfsat färska InfraNord-mätvagnen IMV200. Det är alltså en vagn som maskinellt kan mäta diverse parametrar, såsom spårets läge och kontaktledningens status.

Enligt uppgift är det en före detta utrikisk (Schweiz) restaurangvagn från början av 90-talet som byggts om till mätvagn.

Den är lokdragen och fungerar också som manövervagn så att det går att köra åt båda hållen på ett enkelt sätt, utan att göra rundgång. Apropå ett tidigare inlägg kan jag säga att den här bilden hade inte gått att ta med mobiltelefonen. Inte utan att halva bilden blivit utfrätt i alla fall.

Inne i vagnen finns det typ ett konstorsutrymme med datorer där allt möjligt kul kan läsas av. Den har också egen strömavtagare som här är "vidarekopplad" till loket med teleskopstänger för att det ska få ström. Strömavtagaren är en del av mätutrustningen.

Jag tycker alltid jag missar dessa lite mer udda fordon när de bara bränner förbi. Nu hade jag tur att den stod ett tag, först på spår 7 och sedan dessutom växlade över till spår 8. :)

Postat 2013-04-22 11:26 | Läst 2479 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera
Föregående 1 ... 12 13 14 ... 33 Nästa