Fotografiska rökringar
Extra, Extra: Invigning av nya Uppsala Östras stationshus!
För första gången sedan SRJmf började sin verksamhet finns det ett stationhus i Uppsala. Det är inspirerat av det senare av två som funnits vid Uppsala Östra. Jag var inte där under själva invigningsceremonin, men släntrade dit senare på eftermiddagen. Bäst att värma upp inför trafiksäsongen, liksom.
Tanken var att det under dagen hela tiden skulle stå tåg inne vid stationen, vilket när jag var där uppfylldes dubbelt upp. Närmast nedan medelst Hilding Carlssons klassiska smalspåriga rälsbuss littera YBo5p (senare YP) med tillhörande manöver/släpvagn UBFo3yp. Framdrivning medelst en, för lätt motorknäppa, välljudande diesel från Scania-Vabis.
Tågbeståndet omfattade vid tillfället även nymålade ångloket BLJ 5 Thor med tillkopplade vagnar. Till skillnad från modernare doningar kräver ånglok betänkligt mycket mer tillsyn. Här med halvt oljeindränkt trasa.
Även personalen tarvar rundsmörjning. Här av en för ångloket något otidsenlig sort.
En vy från södra sidan av Uppsala Ö.
Dags att lägga på ett (flera) kol inför avgång för att få tillgång till mer ånga.
På andra sidan såg det ut som följer, dock blev skärpedjupet för kort eftersom jag lyckades fippla till bländaren. Jag fastnade i en långvarig konversation, bland annat om tåg och kameror, med mannen på bilden och då kan det gå så här.
Sedan var det ju det där med att män placerade i lok på något märkligt sätt alltid verkar se mer än lovligt glada ut. :)
Som sagt, ett nytt och permanent stationshus har Lennakatten nu fått vid Resecentrum. Det är inte många museijärnvägar där man kan stiga över direkt från normalspårigt modernt tåg till smalspårigt ångtåg.
Jag kommer nog se mer av det eftersom jag faktiskt gick med i föreningen i år. Det har jag tänkt göra i flera år, men det har inte blivit av. Saken är ju den att man som medlem kan åka hur mycket man vill under trafiksäsongen. Om man vill så kan man förstås engagera sig i själva verksamheten också.
Om man går en lång sträcka, så blir bilderna blandade!
Lösryckta bitar av Uppsala från 1,3 mil till fots, från Luthagen till Boländerna, och tillbaka igen.
Försök hitta ett tema, den som kan!
Hörnet Svartbäcksgatan - Skolgatan kl. 20:27
Skolgatan mellan Svartbäcksgatan och Kungsgatan kl. 20:28
Ungefär vid Kungsgatan - Vimpelgatan kl. 20:55 (samma plats som fjärde bilden här)
Tittandes söderut från gång/cykelbanan längs Kungsängsleden kl. 21:19
Östra Ågatan mellan Nybron och Gamla bron kl. 22:26
Östra Ågatan mot Tzatzikis uteservering kl. 22:27, i marginell skärpa
Nå, är det någon som vågar sig på en analys? :)
Järnvägar också!
Efter att ha tagit del av festfixartips tänkte jag att det var läge att inte häcka vid en plattform. Här krävdes ny jaktmark!
Det här ser ju bra ut! Jag kanske är knäpp, men jag myser på ett konstigt sätt av att stryka runt i sådana här miljöer.
{nördläge}
Signalerna med tre gula lyktor ("dödskallar") är vägförsignaler som talar om vilket läge vägskyddet (bommar, blink, pling-plong etc) är. Blinkar det så är det inte redo att passera och är det fast sken så är bommarna nere och allt klart. Vid vägskyddet finns sedan ytterligare en signal. Det går även att skåda en huvudsignal och en hög växlingsdvärgar på bilden. En av växlingsdvärgarna visar för övrigt rörelse tillåten.
{/nördläge}
Snart dök det upp ett på orten välkänt fordon - en "Regina" eller X52.
Efter bland annat en bild på en Stockholmspendel där den följande fokusen tyckte att den bakersta delen av det svarta RC-loket skulle vara i fokus började jag titta mig om efter nya möjligheter. Jag tänkte hinna en liten bit innan det blev helt mörkt. Vad gäller autofokusen så var givetvis ingenting användarens fel. Det är mycket lättare att skylla på några japanska ingenjörer. ;)
Det finns faktiskt några industrispår kvar i Uppsala, men de är lite decimerade till antalet. Just här går det dock ut ett. Även värmeverket har ett eget spår.
{nördläge}
Ovan synes den typ av signal som hänger ihop med den gula som nämndes tidigare. I det här fallet består vägskyddet dock bara av ljud och ljus. Hastigheten är dock låg av flera anledningar och den gula vägförsignalen saknas. Den visar rött när det inte är klart och vitt när det är läge att passera. Är det någon som tycker att spårläget ser bra ut förresten? :)
{/nördläge}
Usch och fy, snabbt över till nästa bild! :D
Jag kanske är knäpp, men jag gillar miljön. Givetvis skulle jag inte vilja ha den här utsikten från vardagsrumsfönstret, men det är något med atmosfären. Returpapperscentralen är det som ligger rätt över spåren i bild.
Green Cargos tomtåg med bränslevagnar från Arlanda, dock går de inte hela vägen till Arlanda utan till en terminal med ledning till flygplatsen. Numera har de fått frän grön målning. Jämför med tidigare utförande. Jag vet inte om den här bilden är bra eller dålig. Det finns en del saker jag stör mig på, samtidigt som det i andra avseenden känns rätt. :)
Jag rundar över vägövergången och fångar SJ:s nya motorvagn X55 eller på marknadsförarspråk "SJ 3000" komma ur det sista dagsljuset.
Nu har jag kommit förbi bland annat Returpapperscentralen som nämndes tidigare. Här går spåret mot Vattenfalls värmeverk ut åt vänster och det finns även några stickspår. En lite udda detalj är att spåret till värmeverket går rakt igenom området med Nobinas bussgarage för länsbussarna. Detta hänger ihop med att de håller hus i ett tidigare lokstall. Loket ovan är ett av Green Cargos växlingslok littera V5 står inkopplad på en tågvärmepost.
Efter att ha tagit en bild av tveksam kvalitet på en ballastplog fortsatte jag tillbaka och slog en lov upp vid fundamentet för den smalspåriga museijärnvägen Lennakattens nya bro över Strandbodgatan. En rätt tjusig sak tycker jag.
Nattåget Umeå och Storlien får symbolisera slutet på det här för läsaren möjligen något långdragna inlägget. :)
Festfixartips
Antingen var någon nöjd med tipsen eller också är det här en helt ny paketlösning:
Det blev fler bilder idag (läs: igår), men de får vänta. Datorn sade upp samarbetsavtalet och spydde ur sig högvis med blåskärmar. Innan någon börjar ropa något om OS X eller Linux så kan jag upplysa om att problemet härrör från hårdvaran. Vadan detta plötsliga frispel återstår att se. Lite hårslitande och besök i BIOS har dock fått det att fungera, om än inte helt enligt specifikation. Det får bli en senare fråga...