Järnvägar också!
Efter att ha tagit del av festfixartips tänkte jag att det var läge att inte häcka vid en plattform. Här krävdes ny jaktmark!
Det här ser ju bra ut! Jag kanske är knäpp, men jag myser på ett konstigt sätt av att stryka runt i sådana här miljöer.
{nördläge}
Signalerna med tre gula lyktor ("dödskallar") är vägförsignaler som talar om vilket läge vägskyddet (bommar, blink, pling-plong etc) är. Blinkar det så är det inte redo att passera och är det fast sken så är bommarna nere och allt klart. Vid vägskyddet finns sedan ytterligare en signal. Det går även att skåda en huvudsignal och en hög växlingsdvärgar på bilden. En av växlingsdvärgarna visar för övrigt rörelse tillåten.
{/nördläge}
Snart dök det upp ett på orten välkänt fordon - en "Regina" eller X52.
Efter bland annat en bild på en Stockholmspendel där den följande fokusen tyckte att den bakersta delen av det svarta RC-loket skulle vara i fokus började jag titta mig om efter nya möjligheter. Jag tänkte hinna en liten bit innan det blev helt mörkt. Vad gäller autofokusen så var givetvis ingenting användarens fel. Det är mycket lättare att skylla på några japanska ingenjörer. ;)
Det finns faktiskt några industrispår kvar i Uppsala, men de är lite decimerade till antalet. Just här går det dock ut ett. Även värmeverket har ett eget spår.
{nördläge}
Ovan synes den typ av signal som hänger ihop med den gula som nämndes tidigare. I det här fallet består vägskyddet dock bara av ljud och ljus. Hastigheten är dock låg av flera anledningar och den gula vägförsignalen saknas. Den visar rött när det inte är klart och vitt när det är läge att passera. Är det någon som tycker att spårläget ser bra ut förresten? :)
{/nördläge}
Usch och fy, snabbt över till nästa bild! :D
Jag kanske är knäpp, men jag gillar miljön. Givetvis skulle jag inte vilja ha den här utsikten från vardagsrumsfönstret, men det är något med atmosfären. Returpapperscentralen är det som ligger rätt över spåren i bild.
Green Cargos tomtåg med bränslevagnar från Arlanda, dock går de inte hela vägen till Arlanda utan till en terminal med ledning till flygplatsen. Numera har de fått frän grön målning. Jämför med tidigare utförande. Jag vet inte om den här bilden är bra eller dålig. Det finns en del saker jag stör mig på, samtidigt som det i andra avseenden känns rätt. :)
Jag rundar över vägövergången och fångar SJ:s nya motorvagn X55 eller på marknadsförarspråk "SJ 3000" komma ur det sista dagsljuset.
Nu har jag kommit förbi bland annat Returpapperscentralen som nämndes tidigare. Här går spåret mot Vattenfalls värmeverk ut åt vänster och det finns även några stickspår. En lite udda detalj är att spåret till värmeverket går rakt igenom området med Nobinas bussgarage för länsbussarna. Detta hänger ihop med att de håller hus i ett tidigare lokstall. Loket ovan är ett av Green Cargos växlingslok littera V5 står inkopplad på en tågvärmepost.
Efter att ha tagit en bild av tveksam kvalitet på en ballastplog fortsatte jag tillbaka och slog en lov upp vid fundamentet för den smalspåriga museijärnvägen Lennakattens nya bro över Strandbodgatan. En rätt tjusig sak tycker jag.
Nattåget Umeå och Storlien får symbolisera slutet på det här för läsaren möjligen något långdragna inlägget. :)