Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Direkt ur den stora frysen och tåget mot månen

Ska det vara isglass i bilbatteriet? Jag bara undrar lite försynt? Tydligen tycker batteriet det... Visst, jag har mig själv att skylla som inte kört med bilen och tänkt att jag ska lägga på laddaren "snart". Som det är nu är bilen på en ort, vinterdäcken på en annan och batteriet står i hallen och surar. Det gick inte ens att låsa upp dörrarna för att leta redan på en skadeanmälningsblankett som grannen undrade om jag kunde avvara.

Hela 3,7 volt mätte batteriet när jag efter ett träningspass med tung blötsnösanering av bilen lyckats "bryta mig in" under motorhuven. Det var för en stund sedan uppe i hela 4,77 volt tack vare värmen i hallen. Om sidådär tre år har det väl tinat så att jag kan se om cellerna fryst sönder eller om batteriet går att rädda åtminstone för ett tag. Jag hoppas inte på för mycket, men jag får väl se vad laddaren har för åsikt senare. Batteriet såg i alla fall inte ut som en fotboll, vilket alltid är något.

Färdiggnällt, tror jag, för egentligen tänkte jag bara lägga in en bild jag stötte på när jag grävde i arkivet. Bildteatern ger "Tåget mot månen":

Inlagt 2012-12-16 22:34 | Läst 1732 ggr. | Permalink

"Tror att det bara är att köpa ett nytt, dom har inte så lång livslängd bilbatterierna, och dom brukar inte ta laddning på slutet."


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Plattorna inne i batteriet brukar släppt då batteriet frusit, vilket brukar ge intern kortslutning i batteriet. Sen brukar batteriet inte tåla att laddas ur under 10 volt, men använder du bilen varje dag och det inte är jättekallt så kanske du kan rädda det ett par månader.

MVH Peter
Svar från ztenlund 2012-12-16 22:59
Jo, jag har ju mina misstankar om sakernas tillstånd... Spänningen var säkert inte så låg som nu när det frös, men det är klart att det var rätt dåligt laddat. Det var ju -20 ett tag och jag skulle tro att det var då det förvandlades till isglass. Egentligen är det så otroligt onödigt eftersom jag kan sätta i laddaren i motorvärmarstolpen och lägga den under huven. Jag har ju nämligen en laddare med ordentlig styrning och tre timmar per dygn räcker mer än väl för att till och med ladda upp batteriet, om man inte har så bråttom.
Det lär nog dröja lite till innan vi kan ta SJ till månen. :-)
Ha det så bra!
ewa
Svar från ztenlund 2012-12-17 13:32
Jag skrev mot månen; att tåget nog inte kom fram dit är en annan femma... ;)

Detsamma!
Tror att det bara är att köpa ett nytt, dom har inte så lång livslängd bilbatterierna, och dom brukar inte ta laddning på slutet.
Svar från ztenlund 2012-12-17 13:42
De brukar hålla 4-5 år för mig ungefär, fast det lär inte det här göra... ;)
Problemet här var att jag helt enkelt låtit batteriet ladda ur för mycket genom att köra osedvanligt lite (och inte stödladda). Själva batteriet är inte mer än ett år gammalt ungefär, vilket gör att det känns rätt onödigt att paja det genom egen försumlighet.