Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Blått tåg, rosa tåg och Stockholmståg

Eftersom det var människor och svartvitt i det förra inlägget, vilket verkade generera måttlig entusiasm (?) så blir det döda ting och färg i detta inlägg. Kalendern säger att dessa bilder togs i torsdags förra veckan.

Jag skulle ta dubbeldäckaren (X40) från spår 7 i Uppsala och vid aktuell tidpunkt så står Skandinaviska Jernbanors Blå Tåget på spår 8. Tåget dras av ett Siemens Vectron-lok, som är nästan helt nytt. Vagnarna är däremot renoverade äldre vagnar där större delen är svenska 60-talsvagnar, men restaurang- respektive barvagnen har annat ursprung. Och det är en riktig restaurangvagn med matlagning ombord, inte någon kiosk med mikrorätter. Beroende på eftefrågan kan det komma in andra vagnar än de på bilden i tåget.

Efter uträttat ärende på Söder så gick jag efter en lite spaning från den lilla terassen snett ovanför Söderledstunnelns mynning över Södra järnvägsbron och till Riddarholmen. Under april och maj har en av drivenheterna (X2 2010) till ett av SJ 2000-tågen varit folierad i Dagens Industri-stil. Tyvärr hann jag inte iväg till någon bra fotoplats för normalen jag hade på kameran och det blänkte mer än jag väntade mig i folien. För den som inte har sett den så står det "Ett sätt att komma nånvart här i landet" på sidan kombinerat med en DI-logga, där det förra tyvärr inte är helt lätt att se i bilden. Just den här drivenheten var folierad i DI-stil år 2000 också, men då var den röd och inte tidningspappersrosa. Så här såg den ut då.

Sedan blev det efter lite väntan på rätt läge en bild från Stadshuskajen också. Rubriken har två innebörder, för det är så att företaget som kör SL:s pendeltåg heter Stockholmståg KB. Det är ett dotterbolag till SJ AB, men från början var även Tågkompaniet med innan SJ köpte ut dem.

Helt apropå tåg så är det Dagnyfika, lite ovanligt nog, imorgon den sista (lör)dagen i månaden och på den ovanliga platsen Modelljärnvägens hus strax utanför Alunda. Ta en titt i Ottens blogg.

Inlagt 2014-05-30 18:50 | Läst 1511 ggr. | Permalink

"Såg att de höll på att byta ut slipersen på Centralbron när jag gick förbi med hunden igår. Det är stopp på hela bron men de skulle visst vara klara på lördag sa deom, hur nu det skall gå till? Kul med Er tågnördar här på fs, alltid spännande, och den grabb finns nog inte som inte velat bli lokförare någon gång i sin barndom. ;) -affe"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Såg att de höll på att byta ut slipersen på Centralbron när jag gick förbi med hunden igår. Det är stopp på hela bron men de skulle visst vara klara på lördag sa deom, hur nu det skall gå till?
Kul med Er tågnördar här på fs, alltid spännande, och den grabb finns nog inte som inte velat bli lokförare någon gång i sin barndom. ;)
-affe
Svar från ztenlund 2014-05-31 13:20
De har bytt lite vartefter här och var längs "Getingmidjan" de senaste avstängningarna, som egentligen beror på arbeten relaterade till Citybanan*. När den är klar kommer det att bli en större avstängning (eller om det var avstängingarna, det var ett tag sedan jag tittade i utredningen) där en mer genomgående renovering ska göras av sträckan. Då pratar vi broar, tunneln vid Riddarholmen etc. Om man ska vara noggrann så är Centralbron den där bilarna kör, men felet är mycket vanligt och finns även på Wikipedia. Järnvägen går på egna broar som kallas Södra och Norra järnvägsbron, med en sträcka mellan dem som går över Riddarholmen i ett tråg och i en kortare tunnel. Sedan kan man bryta ned ytterligare och se biten över Tegelbacken som en egen anläggningsdel osv. :)

* Det är avstängt Stockholm C - Älvsjö av denna anledning. En del tåg omleds över Västerås (alltså mot Kungsängen) och en del utgår från Södertälje syd. Möjligen körs några från Flemingsberg också. Att sedan Murphy slog till och satte fyr på signaltekniken vid Myrbacken norr om Arlanda (där Ostkustbanan och Arlandabanan möts/går isär) har inte direkt gjort saken smidigare.

Det brukar väl heta att män aldrig blir äldre än tolv år, det är bara leksakerna som blir större och dyrare. De som växlar med radiolok kör ju nästan modelljärnväg i full skala... Fast det har blivit fler kvinnor på senare år, så de vill tydligen också vara med och leka. :)
Det tåget med riktig restaurangvagn med riktig matlagning låter som något jag skulle vilja åka med.
Svar från ztenlund 2014-06-05 19:12
www.blataget.com :)

(Observera att de inte kör alla dagar i veckan.)