Fyra flygplan och en massa babbel om helgen...
I helgen var det HiFi-mässor i Göteborg. Med kaputt hjullager på bilen var det inte att tänka på att köra den ner. Satt och glodde på diverse alternativ, men det såg mörkt ut att få ihop något till vettigt pris. Flyg och tåg hade kunnat fungera om det inte vore för att bra pris förutsatte att man flög i båda riktningar. Grävde vidare och lyckades till slut sy ihop det genom att köra en Hertz-kärra ner till Göteborg och ta tåget tillbaka. Kostnad för transport Göteborg ToR: 82+388 kr och tre SL förköpskuponger. Jag ska inte klaga!
Fast det här med tågeriet... Vid norra säcken å Stockholm C så fastnade Uppsalapendeln utanför och kom inte in till plattform. Vadan detta? Först kom en uppgift om att tåget var tidigt, och det stämde nog för vi fick vänta på en Arlanda Express vid Skavstaby. Det är platsen där Ostkustbanan och Arlandabanan går ihop/delar sig på södra sidan. Efter en liten stund reviderades dock denna uppgift till något mindre fördelaktigt. Tåget som skulle ha avgått mot Uppsala stod kvar eftersom det drabbats av lokfel, och bytet av loket hade gjort att det ännu inte kommit iväg. Därmed var ett spår upptaget som inte skulle vara det. En viss diskussion uppstod ombord om kvaliteten på vissa transporttjänster inom järnvägssektorn. Det är ju lite socialt det där med tåg, särskilt när det inte går som tänkt.
Någon kvart försenad, och dyngsur efter att himlen öppnat sig, så kunde jag i alla fall hämta ut en Volvo V70 Drive och styra mot "Götet". Av detta fordon är jag inte så fasligt imponerad. Som väntat ordentligt slö, trist styrning, konstig chassisättning eftersom det är sänkt för att snåltrimma, pillrig mittkonsoll, alldeles för lättgående koppling utan känsla (vanligt "fel", men Volvo har inte varit så förut) och så sämre stolar än tidigare Volvo-bilar. Jag reagerade direkt på samma sak när jag satte mig i nuvarande S80 när den precis presenterats, och den är ju mycket närbesläktad med V70. Det finns tyska tillverkare som har roligare snåljåpar än så här. Förmodligen är de mindre Drive-modellerna inte fullt lika trista dock.
Det gick ju att komma fram i alla fall och det finns ju sämre bilar, men jag fick inte direkt ett omedelbart habegär. ;) Jag lämnade in den och stegade mot Avenyn, ungefär från där Stena Line mot Kiel avgår, så det var en bit. Nu hade jag sovit mycket begränsat innan detta så jag gick rätt in på hotellet och "dog", förutom att jag gick ut och klämde en kebabtallrik någon gång vid 22-snåret på kvällen.
Sedan följde två dagar av HiFi:ande och lite plåtande. Det senare blev väl sådär då jag slimmat ner utrustningen betänkligt till ett 35 mm och ett 50 mm. Jag saknar något fast som är vidare, vilket inte var någon höjdare. Blixten hade jag inte använt på länge, så det var om inte gravrost så i alla fall ringrost. Stativet var förstås också bortrationaliserat i viktbesparande syfte. Den som mot förmodan är intresserad kan se det något blandade resultatet här. Det fortsätter en bit på sidan 3 också (jag har samma nick som här). Titta gärna på "Audionets" och "Burmästers" bilder också (före mina, men det borde komma fler senare), för det är två som kan sin sak. De hade väl lite mer lämpade objektiv också, om jag ska skylla på något... Vi säger att det sitter i prylarna så att det fortsatt finns en ursäkt för att dregla över diverse kul objektiv. ;)
På lördagkvällen var vi ett gäng som var och åt middag och sedan gick på Nefertiti och lyssnade på Tehler Blues Band. Klart rekommendabelt! Rätt högljutt som vanligt, men jag har slutat bry mig. Formgjutna öronproppar har tagit hand om problemet sedan några år tillbaka. Det är rätt praktiskt att det låter som vanligt, fast lägre, och man slipper både skavsår i öronen, tinnitus och hörapparat. ;)
Hur gick det för tågeriet på söndagen då? Nja, sisådär... Det var tydligen hastighetsnedsättningar en bit ut från Göteborg vad det verkade, vilket gjorde att snabbtåget inte blev fullt så snabbt. Detta resulterade i att tåget blev mer och mer försenat. 10 minuter växte vartefter till 30 minters försening när tåget rullade in på Stockholm C. En försening har en tendens att växa i järnvägssystemet, som inte riktigt fungerar som en flerfilig motorväg. Jag satt och tittade på trafikinformationen när telefonen råkade ha mottagning och det var flera tåg som var 10-15-20 minuter sena den kvällen. Jag missade min anslutning som ändå hade 20 minuters marginal, men de som var bokade så fick åka med ett SJ 2000 mot Sundsvall istället. Därmed gjorde det inte så mycket, men det var värre för en del som skulle byta i bland annat Katrineholm. Det ropades om ersättningsbussar, vänta två timmar och taxi... Kanske inte ett önskescenario på en söndagkväll.
Du har säkert förstått det nu, men bilderna hade ingenting att göra med texten. De är från 01L på Arlanda i maj. Jag behövde lite ögonfägnad att lätta upp babblet med. Kanske är bilderna det mest intressanta i inlägget... Jag måste i alla fall applådera den som orkat läsa så här långt!
//Ewa
P.S. Tre bussar smet iväg framför näsan på mig idag och i två butiker började det pipa när jag gick igenom detektorn, trots att jag gick tillbaka för avlarmning efter första gången. Kanske borde köpte en trisslott idag. :-)
Jag klantade mig ordentligt med bussarna i Göteborg, vilket resulterade i att jag fick syna Preemraffs staket till fots. Bussen gick visst inte varje timme, utan varannan i respektive riktning. Jag skulle ha åkt med samma buss, men i motsatt riktning på söndagen när jag skulle vara framme en timme senare. Klantejöns... :o)
Förra hösten lyckades jag (läs: expediten) få (läs: skicka med) med mig en sån där larmgrunka från Åhléns City. Intressant nog gick inte larmet på Åhléns utan jag gick ut som vanligt, men när jag gick in i en butik i Gallerian började det tjuta som en stucken gris. Jag är inte säker på att det var avsedd funktion.