Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!
Slutfluget - och ny luft under vingarna
Det går inte alltid som man tänkt sig...
"Enklare än flyget, snabbare än tåget" hette det ju på 90-talet, men jag undrar om det här var vad var de tänkte på?! ;)
Ute på Arlanda gick det bättre, fast en normal kanske inte är så konventionellt i sammanhanget. Start på RWY 19R (bana 1).
En annan dag under viss ljusbrist, men med tele. Start från RWY 08 (bana 2).
Rödnosade Norwegian-kärror verkar det vara gott om...
Inlagt 2011-09-06 23:00 |
Läst 2280 ggr. |
Permalink
Hur vanligt det är finns det faktiskt statistik på... Senaste perioden har inte dykt upp än dock.
http://www.arlanda.se/sv/Information--tjanster-till/Granne/Banor-vader-och-vind/Sa-har-valjs-bana/Statistik-bananvandning/
Starter på 26 och landningar på 08 förekommer enbart i yttersta undantagsfall eftersom planen hamnar på låg höjd rakt över Märsta. Startar på 01R gör man inte heller normalt.
Mitt intryck är att normaltillståndet är drift med bana 1 och 2, och att 3:an används främst i högtrafik eller vid underhåll på 1:an.
Vill man nörda ordentligt över bananvändningsmönster etc kan man ju titta här:
http://www.arlanda.se/upload/dokument/Miljö/Miljötillstånd/Ansökanshandlingar_110502/TB%20del%20II,%20bilaga%201%20-%20Beskrivning%20flygvägssystem%20Arlanda.pdf
Sista bilden är riktigt snygg. Näst sista än mer. Lyckans ost du som också verkar ha tillgång till den inspirerande miljön på Arlanda!
Kul att du tycker om de sista bilderna! :)
Tyvärr är det inte så kul att jag har någon tillgång utöver det "normala".
Det finns inga hinder för vem som helst att ta de här bilderna. ;) Fast det underlättar förstås om man lär sig hur Arlanda och omgivningarna ser ut.