"Världens bästa lok"
SJ:s Rc6 1409 har lite på kul kallats för världens bästa lok. Det är i dagsläget det enda kvarvarande som fortfarande är målat i "Blue X"-färgsättningen. SJ lät måla upp ett antal Rc6:or, växlade upp dem till 180 km/h (från 160 km/h) och littererade om dem till Rc7. Samtidigt renoverade man en bunt vagnar och målade dessa i samma färgsättning och meningen var att använda dem som ersättning för X 2000 (numera SJ 2000) när det blev fordonsbrist. Det där med 180 km/h blev det dock inte mycket av med, då man kom fram till att det skulle bli för dyrt att ordna så att man fick köra så fort med vagnarna. Därför växlades loken sedermera ned till 160 km/h igen och återfick littera Rc6. Av vagnarna finns det fler i den här färgsättningen kvar och de kan ofta ses i tågen mellan Stockholm och Dalarna, bland annat. Rätt trevliga så länge det inte är för varmt, men klädseln ser inte så kul ut längre.
SJ Rc6 1409 förra våren på Stockholm C, strax efter att det och numera svarta 1340 dragit Orientexpressen under sträckan i Sverige. Osedvanlig puts och studs då de förstås tvättades ordentligt innan specialuppdraget, och sällan brukar spår 10 till höger i bild vara så pass välstädat.
Nyligen ryktades det, igen , om att loket skulle bli svart då det var inne på en verkstadsgenomkörare. Sedan kom uppgifter om att det inte blivit det, och förra torsdagen råkade jag få syn på det när jag stod på Stockholm C. Bilden blev lite oskarp för jag slet upp kameran ur väskan och rattade in vad jag hann när loket gjorde rundgång.
Sedan bytte jag objektiv och klämde av en lite skarpare bild från sidan, kanske lite mer av dokumentativ karaktär. Vi får väl se hur länge loket lyckas hålla sig undan från begravningsentreprenörerna i lackverkstaden. :)
Annars så heter ju den "bruna" färgen som var på vagnarna och de äldre loken SJ-röd. Den är faktiskt rödbrun och inte brun, men med mycket smuts på så... ;)
Gillade färgsättningen som Blue X hade.
Lite långdraget blev det när man skulle köra dessa som ersättningståg i stället för X2000 på sträckan Stockholm - Malmö. Man var ganska mör vid ankomst Malmö:-)) Både jag som förare och resenärerna önskade nog att man hade kunnat köra i 180 km/h.
Anledningen till att det inte blev något av med ombyggnaden av vagnarna var att det krävs magnetskenbroms för hastigheter över 160 km/h och det skulle bli för dyrt.
Efter en urspårning i Norge pga. axelbrott så blev det nedsättning av hastigheten på vagnarna till 130 km/h under en lång tid. Så planerna på 180 km/h för vagnarna kanske inte var en så bra ide:-)
-affe
http://www.tradera.com/item/180704/199453228/lima-tagset-tag-11-vikingen Exakt ett sånt hade jag.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/355060/3075626.htm
Christer
Misstänker att en liten snövall inte får det här loket att spåra ur! ;)
/B
Tack för dessa härliga bilder.
Visst är det vackert.
##Gun-Inger