ICM
ICM - intentional camera movement - är populärt just nu. Genom att röra kameran under exponeringen kan intressanta effekter uppstå. Att panorera rörliga föremål är ju en klassiker, men även stillastående objekt kan manipuleras.
Och i dessa dagar när folk på gatan inte vill vara med på bild kan det ju dessutom vara praktiskt att kunna förvandla dem till o-igenkänneliga spöken.
Missade tyvärr föreläsningen på fotoklubben i höstas som tydligen var väldigt bra. Men det finns "en del" att hitta på Youtube så det fick bli självstudier. Lite förvånad blir man ändå över att vissa kan prata ohejdat om sin fotografering i 15 minuter och på den tiden bara visa 2-3 bilder.
Lågt ISO och lång exponeringstid gäller... gärna gråfilter om man har. Nu är det ju ganska mörkt ändå, så perfekt tillfälle att prova utan att investera i filter. Hur man skall röra kameran är det olika bud på. Man får prova sig fram. Grundtipsen var att välja motiv med mycket kontrast och följa linjer i långa svep. Alternativt bara röra kameran lite grand. Prova med olika rörelsemönster och exponeringstider.
Men kolla på video är inte allt, man måste prova också. Mycket bilder blev det, men mindre mängd sevärt.
Här kommer första försöken:
Vår oklippta häck tar sig faktiskt bättre ut så här. Med lite god vilja kan man glömma att det måste tas krafttag för att förnya den framåt våren. Eller att man borde skotta mot gatan.
Skrynkligt linnetyg? Nej, ett spretigt äppelträd.
Man skall följa linjerna i bilden. Här blev det kustlinjen. Blev rätt OK (ja, jag borde rätat upp horisonten lite).
Men det finns ju linjer i andra riktningen med - då blir det vass och skog i stället! Med en jämnare rörelse hade det blivit riktigt bra!
Vidare till favoritdungen för fortsatt experimenterande. Hur den ser ut "på riktigt" såg ni i förra blogginlägget.
Att röra kameran "lagom" är inte lätt. Här är det oskärpa i flera riktningar. Blev rätt skön känsla. Men också lite sjösjukt.
Med lite mindre skak-rörelse blev det en helt annan känsla. Mjuk teckning.
Att svepa nedifrån och upp är den klassiska modellen. Viktigt att tänka på att trädens fötter skall vara kvar i bild vid slutet av exponeringen.
Och sen blev fingrarna kalla och minneskortet fullt, så dags att halka hemåt igen. Tack och lov för handvärmare. 2-pack återanvändbara på Kjell för 30 spänn, vinterns bästa investering!
Over & out!








Ja som jag försökte visa så blir det väldigt olika beroende hur man rör kameran. Det kan räcka med väldigt lite. För att få något att kännas skarpt så behöver man ju hålla still en del av exponeringstiden också. Kanske kan man fuska med en blixt på andra ridån? Dubbelexponering är nog svårare om man inte har stativ.
Skall kolla på Erik Malm. Tack för tipset!
Hälsningar Halina
Tack Halina. Inte riktigt "min tekopp", men kul att prova!
HÄlsningar Lena
Ja det var bilder direkt ut ur kameran. Körde på en gammal Canon FD-optik med adapter. Blir ofta en fin ton av det. Här blev jag förvånad.
Tur att det finns snabbspolning ;)
Tycker du lyckats väldigt bra, särskilt de sista trädbilderna.
Men jag gillar även den yviga häcken.
Mvh
Bengt
Ja häcken blev definitivt mer njutbar i detta format!
Skall bli kul att se de andras bilder framöver. Temat lär leva kvar ett tag.
Tack Björn. Att få detta förutsägbart kräver nog lång träning.
Hoppas du lägger upp lite av dina försök också, intressant att se hur någon annan tänker!
/Ylva