Sippor i svartvitt
När väl blåsipporna är vederbörligen avfotograferade, är det dags för vitsipporna. Här är vi i början av 1970-talet, och jag är ute med hjärtevännen i vårsolen.
***************
___________________________________________________________
Det ligger ju i sakens natur att vissa saker, exempelvis blåsippor, måste fotograferas i färg - men annars?
Tänk att få slippa färgen en stund emellanåt. Att få göra svartvita bilder i vacker valör med stort tonomfång, bilder efter den svartvita fotografins signum - att visa bildens formspråk, inte bildens färg.
Mitt bildarkiv består till 80% av svartvita negativ - och när jag stöter på bilder som jag fastnar för, så blir det ju lite funderingar runt den svartvita fotografin som sådan. En tanke kan vara att det underlättar om man "tänker svartvitt" redan från början - och det gör man när man har svartvit film i kameran. Det blir bättre svartvita bilder på det sättet. Jag gissar att det kan bero på att om man tar en färgbild och konverterar den till svartvitt för att kolla om det "blir bra" - så är det en slumpmetod.
Leica levererar digitala kameror som ger bilder enbart i svartvitt; Leica M 11 Monochrome och Leica Q2 Monochrome. Även Pentax har annonserat en sådan kamera; K3-Mark III Monochrome. Det finns tekniska poänger i det hela, men enligt presentationen av kamerorna så motiverar Leica saken med hänvisning till den svartvita fotografin som en fristående konstform. Precis som när man har svartvit film i kameran, får man här tänka svartvitt från början.
Siata bilen närmast överväldigande blomprakt på marken ........ har sett såna IR-bilder men det här är väl inte infrarött?
Live View på mina Pentaxkameror (K3II och K1) går att ställa in så att man ser en monokrom bild.
Sökaren är ju spegelreflex och ohjälpligen i färg. Eftersom jag plåtar i Raw blir bilderna i färg, man får konvertera senare.
Kamerorna kan ta jpg i svartvitt, men jag är ingen purist utan behåller gärna justeringsmöjligheterna i Raw.
Nejdå - här är det inget IR-fusk. Så här kan det se ut på Hasselvik under vitsippornas tid. Det är ju en blomma som lyfter med sin mångfald.
Perspektivet gör lite i denna bild. Det är teleperspektiv taget med Zeiss Sonnar 2,8/180mm på 6x6. Det kvadratiska formatet är så förunderligt att det nästan ändå ser ut som någon slags normaloptik - det vill säga teleperspektivet finns bara där lite diskret.
Sten
Vi fick dom vackra flickorna!
Du skriver: "En tanke kan vara att det underlättar om man "tänker svartvitt" från början - och det är det man gör när man har svartvit film i kameran. Man får bättre svartvita bilder på det sättet ".
Det har jag också hört andra säga, så det måste passa :-)
När jag har sv/v-simulering i min Fuji X100F ser jag också motiven i sv/v i den elektroniska sökaren. Jag har möjlighet att byta till en analog ramsökare, men jag har ingen erfarenhet med det, så jag avstår från att göra det.
Vacker modell som du har fått til at posera för dina fotografiska önskemål.
Med många vänliga fotohälsningar från Erik i ett soligt Roskilde/DK.
Jo´du - den roll som Sippa hade i mitt liv, återspeglas väl i mitt bildarkiv. Det finns mycket bilder på henne - och det till stor glädje, nu när hon inte är med oss längre.
Det där med svartvitt tål nog att funderas på. Jag tror att man måste utgå från att det har en speciell ställning, att det inte är som färgfotografi - fast utan färger.
Leica X1 och Leica CL visar svartvit sökarbild om man ställer in kameran för att ta svartvita jpg-bilder. Dessutom har man ju om man vill råfilen kvar (i färg) om man nu skulle vilja se bilden i färg.
Leica M9 är en mätsökarkamera utan live view och funkar därför som vilken äldre (film) M-kamera som helst när man tar svartvita bilder... Hur det är med senare digitala M-kameror vet jag inte, men det skulle förvåna mig mycket om man inte även där kunde ställa in live viewbilden på svartvitt.
/T
Själv har jag ju lärt mig genom åren att tänka svartvitt när jag har svartvitt i kameran - fastän det är en färgåtergivning jag defacto ser i sökaren.