The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight Photography 7


                                                                 (M Leica, Canon 1,8/35 mm, Tri-X)

Straight Photo Forts.

Den sk Konstnärsfotografin på 1800-talet var en "reaktion" mot vad man då tyckte var en förflackning av fotografin som uppstog då "var man fick en kamera i sin hand".

Man startade olika projekt för att få människor och konstkritiker att förstå, att fotografi det kunde vara konst, och inte bara enkla amatörbilder.
Och som jag sagt tidigare, man använde och återupptäckte olika metoder vid bild/kopieframställningen som skulle visa svårigheten, och konstnärligheten, med att göra en fotografisk bild.

Och då för att sticka ut hakan litet och fråga: Var befinner vi oss fotografiskt idag då?

När nu "gemene man fortfarande har den den analoga och digitala kameran"
har vi fortfarande en grupp Pictorialister som också bygger bilder,
antingen via något slags analogt "ädelförfarande",
eller "digitalt ädelförfarande" (via Photoshop) för att visa oss sin konstnärlighet...!?

Och den nya tidens sk "konstkritiker/konstvetare",
som nu finns på våra moderna bildtidningar, 
dom "upptäcker" och stöder denna "nygamla fotografi"....
Är det inte dags att börja fundera då?

Och det är nog så,
trots att vi inte vill erkänna det,
att vi fortfarande är kvar i 1800-talet vad gäller vårt bildseende och bildtänk!

Och våra möjligheter till bildmanupilationer (tex via Photoshop) det blir då bara en modernare form av 1800-talets dubbelexponeringar, färgpåläggningar, atelje-tagningar,
som fortfrande bara ger bildresultat som tex "solnedgång över havet med åska",
eller "Livets två vägar" eller kanske "Gråtande barn"! ;)

Vi har sannolikt fortfarande i stort sett två tydliga grupperingar av "fotografer",
Pikture-Taking (Bildtagare)
och Pikture-Making (Bildtillverkare)
Vi som "tar kort",
och vi som "gör kort" alltså!  ;)

Och är man nöjd med det, då så! :)

Men vi onöjda då!?
Hur skulle vi kunna tänka oss en fotografisk utveckling?
Inte bara tekniskt,
för tekniken har ju hittils inte visat sig kunna tillföra något i grunden.

Jag tror,
att en av de möjliga och framför allt en av de spännande vägarna är sk. "Straight Photography"...
En nära fotografi,
konfronterande och rak fotografi, men utan att vara spekulativ!

En "rakt på fotografi" ofta med människor som ingående motiv!

Med fotografer som vågar gå nära andra människor i en "dialog".

Men som för fotografen också kan betyda omvärderingar under den "fotografiska resan" 
både vad gäller "egna inre motiv" och "yttre motiv" samt fotografiska motiv...."

Och det kan bli svårtagna bilder,
då "Straight Photography" eller "rakt-på fotografi",
inte har så mycket att gömma sig bakom....
Ingen "Ädelforms-PS-bildmanipulering",
utan det som gör bilden,
det är vad fotografen placerar i sin bild vid fotograferingsögonblicket!

Och målet då...
vad skulle målet med de bilderna kunna vara?

Målet kanske skulle bli en bild som kan uppfattas och förstås på ett ögonblick,
men ändå tål att betraktas i en evighet......

Och kanske kommer då någon av dessa bilder att "finnas kvar",
och inte försvinna in i "glömskans bildflod"......

/Bengan

 

Inlagt 2007-02-22 09:29 | Läst 9887 ggr. | Permalink

"Håller helt med dig, dagens digitala verktyg leder lätt till en fotografi som liknar piktorialismen och allt det där murriga (det som H Goodwin var någorlunda bra på), det som nysakligheten på 30-talet revolterade emot. Rittsel och Söderberg polariserar piktorialisterna mot sakligheten i sin svenska fotohistorik, och vi kanske är på väg att återupprepa den motsättningen idag."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
"Kanske är målet en bild som uppfattas och förstås på ett ögonblick,
men tål att betraktas i en evighet......"

Fina ord! Och jag tycker att din bild stämmer in bra på det! En kärleksfull kyss mellan ett ungt par som du fångat bra! Bilden känns väldigt mycket som en "Strömholm" från tidigt 60-tal! Enkelt och fint komponerat med diagoanler år båda håll! Skönt befintligt ljus!
Håller helt med dig, dagens digitala verktyg leder lätt till en fotografi som liknar piktorialismen och allt det där murriga (det som H Goodwin var någorlunda bra på), det som nysakligheten på 30-talet revolterade emot. Rittsel och Söderberg polariserar piktorialisterna mot sakligheten i sin svenska fotohistorik, och vi kanske är på väg att återupprepa den motsättningen idag.