The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 995 / Subjective and personal opinions continues! Bästa Nikon-kameran alla kategorier!
Att fråga efter den bästa kameran, det är nog lika begåvat som att fråga efter den bästa ölen, eller efter den bästa maten!
Men jag vill ändå påstå att den här Nikon-kameran är speciell, och att den nog kan anses vara den bästa Nikon-kameran någonsin!?
Och vad menar jag med den bästa då! :) Jo, den här kameran användes av många proffs och yrkesfotografer under ett stort antal år, och även av många amatörfotografer, det tycker jag talar starkt för saken.
Och den kamera jag menar är Nikon F3. Kameran kom ut på marknaden 1980.
Här sitter ett 1:2/24 mm på en Nikon F3 HP.
Sedan fanns det såklart andra kameror från andra tillverkare, men just under Nikon F3-åren, så va dom andra kamerorna nog mest utfyllnad! Ursäkta! ;)
Å så mycket större än en M Leica är det inte!
Och varför blev Nikon F3 så populär bland fotografer då?
Lätt att förklara, den fungerade mycket bra för sitt ändamål och var mycket slitstark. Det är ju vad yrkes/pressfotograf behöver, en slitstark och funktionell kamera att kunna lita på i alla väder!
Se'n fanns det inovationer också, bla så kunde man köra den som automatkamera! Och med en MD-4 påsatt, så va det bara att trycka på avtryckaren! De va nå't ganska nytt för yrkesfolk, det här med "automatkamera", men uppfattades snart som mycket praktiskt!
Jag skall inte lista upp andra finesser med kameran, utan det räcker att titta på kamerahistorien, och att kameran användes under så många år av yrkes/pressfolk!
Å ni som fotat med en Nikon F3 och MD-4, ni känner igen den där lilla grejen till vänster... ;) Lätt att tappa bort liksom!
Tänker på Nikon F3 när jag läser i nå't forum här på Fotosidan och nå'n frågar,
"Jag tänker pröva analogt, vilken SLR-kamera skall jag köpa?"
Mitt förslag är alltid Nikon F3!
Dels för att den är mycket slitstark, och fortfarande mycket modern, och dels för att det finns mängder av bra billiga begagnade objektiv att köpa, och så är det en historisk kamera, det är nog den kamera som rest mest i världen vad gäller tidningsreportage i olika former, och en så'n kamera tycker i alla fall jag känns inspirerande att fota med!
Som sagt gott folk, den bästa Nikon-kameran! :)
Det finns mycket att läsa om kameran, här är ett förslag:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3/f3.htm
Carpe liksom!
/Bengan
Hade den konstruktören slutat när man tog fram MD-4?
men ändå så försvinner den ofta av någon underlig anledning!? ;)
Själv köpte jag Canon F-1 new av Årets Pressfotograf 1988, Per-Anders Jörgensen. Den var supersliten, supertung, men the real shit...
Den drar fram filmen bra i alla fall!
B)
Var i HongKong över nyår och i en butik där hade de en Nikon SP, en F2 och en F3 Hp på hyllan. Inplastad i nyförpackning. Det var inte illa må jag säga.
/ Alex
Visst Nikon FM är väl skön att hålla i, men vill man lära sig att tajta upp kompositionen ska man nog välja något som visar 100% sökarbild. Vill man printa med negativramarna inkluderade, så är FM:n lika usel som Leica M6 med 50:a på.
Johan
ps. Boogie skjuter med F3: www.artcoup.com ds.
En Nikon F från 1959 och framåt är inte heller fel.
Då behöver man inte tänka på batterier.
S16 och en Tri-X då och då räcker fullt ut.
H/ Ronny Persson Helsingborg
Själv använder jag Olympus OM-1 och OM-2 en hel del. Lika små och nästan lika tysta och vibrationsfria som en M-Leica, men ändå en större sökarbild än andra ESR. För den som sysslar med kompositionsfotografi, är denna sökare något extra.
Jag gillar också F4:an liksom.. :)
-affe
Nikon F3 har "sålts in" till mig via tidningsreportage,
samt att jag sett många proffs använda kameran under åren från 1980 och framåt 2000-talet.
Men vet i stort sett inget om hur Pentax LX skulle klara sig i en jämförelse, tyvärr!
/Bengan
Såg inte detta förrän nu, men kände att jag var tvungen att fråga:
"För den som sysslar med kompositionsfotografi, är denna sökare något extra."
Vad menar du? Skjuter du mellan benen eller blundar när du 'knäpper kort'? Komposition är det enda som kan förändra det banala till det sublima.
Johan