The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 953 / The Powerful Super All-Rounder! Och Wikileak.
The Powerful Super All-Rounder på en Leica M4-2.
Har under några bloggar visat det senaste vad gäller allround-optik!
Ni vet en så'n där optik då man tar en bild och tittar på resultatet via en lupp,
då känns det som om alla andra objektiv inte behövs! ;)
Ok, visst funkar dom andra att fota med , visst, men nu gäller det att fota skarpt, de va tanken!
Men det här e känsliga saker, jag vet, och att prata om det här, man får försöka vara litet diplomat liksom, ni vet Jante osv, osv...
Så visst finns det många andra fina och skarpa objektiv! Självklart! :)
Här syns några trevliga objektiv, från vänster en Voigtländer 1,9/28 mm,
och i mitten, The Powerful Super All-Rounder Biogon 2/35 mm T* ZM,
och så en Leica Summicron 1:2/50 mm.
Har fått ett intressant svar av gode vännen Staffan i en tidigare blogg, ett svar som jag gärna vill ge en mer framträdande plats. :)
-----------------------------------------------------------------------------------
2010-12-06 12:45 Staffan Johansson
Bengt, om det där med Tri-x och onödigt skarp optik... eftersom du frågar!
Jovisst blir bilder på Tri-X också skarpare med en så bra glugg som den här! Men skillnaden mot enklare optik blir mindre påtaglig på en grovkorningare film.
MTF-kurvor finns för både optik och film. MTF är ju en sorts "överföringsfunktion", ungefär som frekvenskurvan i en Hi-Fi-förstärkare med fas- och amplitudkurva. In= motivets kontrast. Ut = bildens kontrast.
I ett system med optik + film får man multiplicera ihop funktionerna, eg. som komplexa tal. Då kan man få amplitud- och faskurva för hela systemet.
Ditt nya objektiv har cirka 70 % kontrast vid bl. 4 för 40 lp/mm. Tri-X har också cirka 70 % MTF. Resultatet på negativet blir cirka 50 % kontrast (0,7x0,7). Skillnaden mot enklare gluggar finns förstås men den syns inte så tydligt på Tri-X.
TMAX 100 då ... hmm, den har faktiskt mer än 100 % kontrast vid 40 lp/mm! Kodak anger 105 %. Vid lägre linjefrekvens är kontrasten ännu högre. Det beror på en sorts "proximity effect" vid framkallningen. Själva framkallaren förbrukas mer av exponerade detaljer än av oexponerade. Det blir en skärpning av konturer pga denna kanteffekt, ungefär som "oskarp mask" i Photoshop. Detta blir tydligare ju mera utspädd framkallaren är eftersom den förbrukas snabbare av kraftigt exponerade detaljer.
Slutresultatet för Biogonen och T-MAX 100 blir cirka 74 % kontrast vid 40 lp/mm medan det för Tri-X blir cirka 50 %.
Försämringen kanske är värd att ta för 2 extra bländarstegs känslighet och den åtråvärda kornigheten :-)
------------------------------------------------------------------------------------------------
Vad händer för övrigt i Världen då? (Via DN, radio och SN)
Wikileak e ju fortfarande samtalsämnet, men nu börjar brösttonerna att avta, och man analyserar det hela mera på gräsrotsnivå, och vad det handlar om,
det är ju att vi, gräsrötterna, fått litet information om vad som görs över våra huvuden, om vad som egentligen händer, och inte bara det vi blir informerade om....
Se'n finns det människor som litar på överheten i alla situationer,
och inte gillar sån'a här "läckor", men så har det alltid varit!
Och det här hotet om att internet på grund av det här kommer att bli mindre öppet framöver, det är nog säkrast, så det här inte händer fler gånger! ;)
/Bengan
Ps.
Man kan ha The Powerful Super All-Rounder Biogon 2/35 mm T* ZM på olika kamerahus! :)
Här sitter det på en kromad Leica M2 med svart frammatningsarm.
Det är väl ungefär samma sak som med flygsäkerhet. Egentligen är inte det viktiga att det är säkert, utan att det verkar säkert. Annars vill ju ingen flyga och då blir det dålig business...
Cyniker, jag? Nej, inte då... ;)
Så nu gäller det att snabbt få undan Giordano Bruno, ursäkta, Assange, så vi kan återgå till den tidigare tron! För det som inte syns, det finns inte! ;)
/B
Om Wilileak: läste du Agrells kolumn i DN i går?
http://www.dn.se/debatt/det-ar-samma-gamla-lik-som-trillar-ur-garderoberna-1.1222615
Politikerna och deras medhjälpare i domstolarna kommer nog att se till att hämnas på de skyldiga. Här är det inte rätt som gäller, utan makt.
Jag har problem med vitbalansen när jag fotar i digitalt färg,
därför fotar jag svartvitt ;)
Tack, har läst Agrell flera gånger...
Assange har visat och berättat saker som vi inte skall få se och höra..
Bla korkade och infantila samtal mellan dessa "Män som styr Världen"
Då er'e makt och hämnd som gäller när man blir upptäckt!
Bara för att visa oss att dom verkligen e så korkade som vi hört att dom är.
Tack för det skottet i foten!
Men det skottet har dom nog inte märkt än... ;)
Kul att höra att man e i bra sällskap! ;)
Har alltid tycket att mina Summicron tecknat onödigt skarpt! ;)
Vad gäller den kromade randen, jag är ju en knegare och då fattigpensionär,
så jag fixar en svart tuschpenna, och löser det på så sätt i stället! :)
/B
Men även Biogonen är känd för att teckna hårt. Men bilderna som är tagna med den har ändå en aningen mjukare ton i sig (än Summicronbilderna). Ska bli kul att se dina sen. Här är en länk till fotografen jag skrev om (jag tror framförallt att gatufotona i Boken "Söder" kan tilltala dig, Bengan):
http://www.robertversa.com/