The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 851 / Jag tycker faktiskt det är litet underligt med tågtrafiken i ett så utvecklat land som Sverige!

 

 

 

Vespa 1

 

 

Sitter och läser DN som skriver om SJ och de problem som SJ har, och att Sverige har blivit ett av de mest avreglerade länder för tågtrafik i Europa.


Läste nyss en bok om kollektivtrafiken i Stockholm från 1800-talet och framåt.
Det fanns tidigare olika bolag som skötte trafiken.
Stockholm Nya Spårvägsaktiebolag, AB Stockholms spårvägar,
Stockholms södra spårvägsaktiebolag, Södra förstadsbanan,
Stockholms centrala omnibussbolag, Nockeby spårvägstrafik mfl.

Men för att effektivisera det hela, så skapade man ett bolag för lokaltrafiken i Storstockholm.
Så va det med järnvägen också, man köpte in de små järnvägsbolagen för att samordna och effektivisera tågtrafiken i det moderna Sverige.

Men nu säljer vi ut trafiken igen!  För att aveffektivisera?
 
Nåja, för att öka konkurrensen säger man, och det är väl bra?
För då borde vi få lägre priser!?  Jag menar, om det är flera aktörer som konkurrerar, så borde dom ju tvingas sänka priserna!?  I alla fall på vissa huvudlinjer där dom vill konkurrera!  (Om det inte blir en hemlig priskartell alltså...)

Men om priserna sänks, kan det inte i vissa fall bli mindre pengar kvar till underhåll då? Om företagen inte får in den förväntade vinsten alltså?

Men Ok, om samhället står för järnvägsunderhållet, så kanske vi får billigare tågbiljetter i alla fall!  :)

Men för att inte skoja bort verkligheten, för den är kul nog ändå, 
så visst kan priser pressas om konkurrensen ökar, men det finns alltid risker och osynliga kringkostnader som man måste ta i beaktande.

Så jag är ytterst tveksam till återgången till 1800-talet vad gäller den svenska järnvägstrafiken!

Men visst kan Taxi avregleras, men inte en så viktig sak som en nationell järnväg!

 

/Bengan


http://www.dn.se/ekonomi/avregleringen-har-lett-till-tagkaos-1.1165280

 

Stureplan

Inlagt 2010-09-13 12:22 | Läst 4402 ggr. | Permalink

"En avreglering som har gett konsumenterna bättre priser är inrikesflyget. På de sträckor som trafikeras av flera bolag är priserna väsentligt lägre än på de övriga linjerna. I övrigt känns avregeleringar som lika med dyrare och sämre. Järnvägsbolagen konkurrerade väl inte så mycket med varann i tågens barndom. De trafikerade ju bara sina egna spår. Förstatligandet påskyndades väl av de mindre bolagens skrala ekonomi."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Tänkte bara säga att elpriserna pressades ner rejält när det började avregleras och säljas ut! Eller vänta nu, vi hade ju rekord höga priser i vintras... Det där med privatisering och avreglering kanske inte alltid leder till det bästa. Se bara på Apoteken...
Juste, tycker Stellan säger det mesta ganska bra om allt det där. http://www.youtube.com/watch?v=YDThMGSfOq4
Kan bara instämma.
Avreglering och konkurrens skall vara på marknader där man inte är beroende av infrastrukturen som för tågtrafiken.
Nu är det tyvärr ofta billigare att flyga än att åka tåg
och lättare att beställa biljetter.
Sverige börjar bli ett mindre utvecklat land - vi har bara inte märkt det, då det går lite så där efterhand. Tittar vi lite söderut till Tyskland exempelvis, ser vi att dom har bättre socialt skyddsnät, bättre löner och pensioner, bättre sjukvård, bättre infrastruktur - och en oerhört överlägsen teknik när det gäller järnvägar. Internationellt sett är det riktiga antikviteter vi skramlar omkring med här uppe - för att inte tala om vårt fullständigt undermåliga järnvägsnät.
Vi har i så många år smort oss med att vara världsbäst på en rad områden, att vi är fullständigt dopade i det tankesättet. Vi är inte världsbäst på något område.
Som sagt, den okontrollerade kapitalistiska girigheten har upphöjs till norm i det här landet.
Men inte heller avregleringen av Taxi har väl givit en sundare prisnivå.. Frågan är om avreglering någonstans i något sammanhang har gynnat några fler än de privata aktörer som fått tillträde till en tidigare stängd marknad. Jag tvivlar till jag blivit bevisad om motsatsen.
Det är totalt absurt att det är dyrare att åka tåg än att resa med flyget.
En utförsäljning kommer knappast att lösa problemet då det är längden och mängden RÄLS och inget annat som begränsar utbyggnaden av tågtrafiken.
Men det verkar ingen i regeringen ha fattat.
Det som borde göras är ju att för det första bygga ut järnvägarna, för det andra satsa på snabbare/fler tåg samt att flytta subventionerna från SAS till SJ.
En avreglering som har gett konsumenterna bättre priser är inrikesflyget. På de sträckor som trafikeras av flera bolag är priserna väsentligt lägre än på de övriga linjerna.
I övrigt känns avregeleringar som lika med dyrare och sämre.

Järnvägsbolagen konkurrerade väl inte så mycket med varann i tågens barndom. De trafikerade ju bara sina egna spår.
Förstatligandet påskyndades väl av de mindre bolagens skrala ekonomi.
Vad gäller ordning och reda och framför allt säkerhet i ett samhälle, så kanske Staten borde betämma sig för att kollektivt resande, tex tåg, är så viktigt ur samhälls och miljösynpunkt och säkerhetssynpunkt att man beslutar sig för att äga och driva i alla fall de viktiga järnvägslinjerna.
Liknade SL i Storstockholm .
Och så man styra över fler till att resa kollektivt med låga priser,
i stället för att öka priserna på det man vill att folk inte skall göra!
Litet mer positiv styrning liksom,
istället för negativ styrning! :)
Jag tror stenhårt på att konkurrensutsätta. För inte så länge sedan valde jag mycket tåg för att åka till Skåne. Idag har det blivit betydligt dyrare, och flyget vinner mark prismässigt. Som Peter Hennig påpekar, så har vi under decenier blivit itutade att vi, Sverige, är bäst på kommunikation, skola, sjukvård etc.... Allt, har blivit till den "svenska modellen" som många än idag tror på.
Redan för 20 år sedan, kunde jag konstatera att det va en fröjd att åka tåg i danmark och tyskland. Fin, rent, stabilt.
För att inte tala om Shinkansen, Tokyo - Yokohama, för över 10 år sedan..... Även idag kan X2000 slänga sig i väggen där....

Så, fler spår, fler aktörer på befintliga spår..... Fast nu finns det väl inga pengar kvar till det efter beslutet att satsa på Bottniabanan.... Denna bygd med miljontalsresenärer varje vecka, till skillnad från sträckorna Stockholm - Malmö/Gbg. Nåja, det kommer säkert, även om jag är säker på att det tar mer än fyra år att räta upp år av....... "svensk mästerlighet".... Svensk kvalitet, är utslitet för länge sedan...... Dags att vakna!
Svar från Benganbus 2010-09-13 21:19
Håller med dig att det är en fröjd att åka ICE i Tyskland med DB. Men DB är ett statligt företag, och det verkar fungera bra.
Det handlar nog mera om vad man bestämmer sig för, och vilka resurser man ger företaget.

Jag har även "jobbat" ideellt för några år sedan, vi hade en Pendeltågsgrupp i Gnesta för att bevaka de resandes intressen.
Men det som hela tiden var problemet, det var den dåliga samordningen/samarbetet mellan Kommunen, Banverket, SL och den aktör som då drev pendeltågstrafiken.
Man ansvarade för olika bord alltså!

Det mest intressanta hände när pendeltåget inte funkade, då beställde SL fram bussar. Turistbussar från andra aktörer, säkert billigt, men dom aktörerna hade ingen aning om vart dom skulle köra, och vilka vägar dom skulle köra, så de resande fick visa vägen! :)
Många kockar liksom! ;)

Så jag önskar vi hade DB i Sverige också!