The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6891 // Största motståndets lag! ;)
"Största motståndets lag" i det fotografiska kan vara att fotografera analogt! ;) Med digital fotografering är allt mycket enklare, inte så mycket motstånd alltså, då tekniken gör det mesta av jobbet! Automatiska inställningar, enkel redigering, om det behövs någon redigering, och numera även AI-hjälp och sedan att direkt få tillgång till bilderna vilket gör fotograferandet väldigt tillgängligt och okomplicerat! Så vad finns kvar! Visst kan man komplicera det litet med ställa in en del saker på kameran, skaffa analoga objektiv så man måste ställa skärpan manuellt och sedan arbeta i ett slags illusoriskt mörkrum! Fast frågan kanske då kan bli, varför härma något äldre? I stället för att löpa hela linan ut? ;)
För att fota analogt behövs viss kunskap! Kunskap är ett litet udda begrepp idag, tänk bara på den svenska skolan! ;) Men i det här fallet det handlar om att förstå en del av den analoga kamerans mekanik, förstå filmens egenskaper, för valet av framkallare! Förstå ljusförhållanden för den senare framkallningprosessen! Kort beskrivet! Det här sammantaget kan ses som ett litet frivilligarbete mot ett "större motstånd" i den egna fotografin! En liten motståndsficka också! Och märk väl, det här är inget hot mot det stora digitala fotograferandet! I fall någon nu blir orolig! ;)
Visserligen kommer man in i det digitala mörkrummet om man skannar den framkallade filmen! Men det blir ändå en stor skillnad mot den vanliga automatiska digitalfotograferingen! För jag tror att i grunden är Människan en "hantverkare", och inte bara knapptryckare!
Men för att inte slänga för mycket bensin på brasan, så alla fotograferar såklart som dom själva vill!
Vi lever i ett samhälle med enorma valmöjligheter! Och har åsiktsfrihet!
Så alla gör som dom själva vill, och tycker, och då även i fotografin! :)
I dag åker vi tåg in till Stockholm City! Det heter så numera! Det tar fyrtiofem minuter från Gnesta City till Stockholms City! Lyxresa!
Vi har några ärenden i City! Sedan skall vi titta på Ruth Orkins bilder i Kulturhuset!
Ha en bra dag ni med!
Framtiden är Vår!
/Bengan
jag har den barnsliga inställningen att det ena är inte bättre än det andra
innehåll och utryck
jag har den omoget barnsliga inställningen att, många, analoga fotografer
när en stor omogen barnslig inställning till digitala fotografer
fusk
okunskap
mm mm
det axlar, många, av oss med digital fotoutrustning
kunskapens, kvalitetens altare - där sitter ni
/inger
Det måste ju vara så, när saken hetsar upp Inger till sådana barnsliga och maliciösa utgjutelser.
Det vet alla som sysslar med fotografi seriöst att det ena inte är "bättre" än det andra. Det är ett faktum. Ett annat faktum är att själva hanterandet av den tekniska processen - före man överhuvudtaget kommer till det kreativa, kräver oändligt mycket mer kunskaper inom analog fotografi. Inom det digitala får man allt det där gratis till mycket stor del. Det är bara att trycka på knappen.
Sedan finns det alltid dom som tycker att det är kul att ha koll på vad man gör, att inte överlåta det åt automatiska funktioner - att en sådan inställning rent av är betydligt mer hobbybetonad. En hobby går ju i regel ut på att lära sig mycket inom ämnesområdet.
Den analoga apparatbesattheten hos vuxna män är rörande, ja rent av barnslig.
Allt gott/per-erik
Men jag tror att Bengan skrev detta inlägg för att provocera och själv vet att det han skriver inte har någon koppling till verkligheten.
/Affe
En sak till; Varför anser du att varje mening du skriver behöver skrikas ut? Att ständigt använda utropstecken som skiljetecken blir faan så plågsamt att läsa.
/per-erik
B)
När det gäller Bengans intentioner, så ligger det ett mail i min inkorg, som visar att han menar precis vad han säger. Såklart!
Det borde vara uppenbart för var och en att det är stor skillnad på att manuellt hantera dom fotografiska faktorerna - mot att trycka på en knapp. Kan det vara en hobby att trycka på en knapp?
Annars håller jag med om att diskussionen inte borde finnas. Det ena är inte på något vis "bättre" än det andra.
Som vanligt är det inte ens fel, att två bråkar. Det finns lite uppblåsta analogfotografer som vill skryta och förhäva sig med att dom behärskar den gamla fotografin - och det finns digitalfotografer som inte kan acceptera att det finns folk som tycker att den gamla fotografin är roligare – eländiga bakåtsträvare som inte vill följa efter "föregångsmannen" in i det nya.
Vi skall komma ihåg att vi snackar hobby här - inte yrkesfotografi. Dom flesta har sin hobby för att göra det som dom uppfattar som roligast - och innehållet i den hobbyn bestämmer man enväldigt själv!
Bara tryckt på en knapp:
https://www.fotosidan.se/forum/threads/f%C3%B6delsedagspresent-analogt-fotografi.179370/#post-2351334
Jag har den kameran kvar i en låda (verkar fungera, men inte testat med film nyligen) och det går ju inte att ändra mycket överhuvudtaget. Ingen digitalkamera jag har haft har haft så få möjligheter att påverka vad kameran gör*, undantaget tidiga mobilkameror med genomusel bildkvalitet. Sedan syns det ju mer på en del gamla negativ när man fotograferar eller skannar av dem, jämfört med kopiorna. En del är igensotat på kopiorna där det ändå finns lite information, men det dyker förstås upp en del saker man helst inte hade sett också...
Nu har det blivit bättre digitalt än det var tidigare, men det var ju standard att ljusmätningen i digitalkameror prioriterade vad den uppfattade som motivet så hårt att det kunde blåsa ut annat rejält. Och överexponering klarade sensorerna inte alls och gör fortfarande inte, men de beter sig snyggare och har mer marginal. Ville man slippa detta fick man allt ta kommando över kameran. Visst, det blir bilder när man bara trycker på knappen, men det blev det med en Instamatic också, men så resultatet blev som det blev. Numera processar många mobiltelefoner (dvs dagens Instamatic) bilderna så hårt att det ser rätt märkligt ut för ett vant öga, men jag har känslan att en hel del vant sig och tror att det ska se ut så... Actionkameror är ännu värre och ser ofta helt vansinniga ut för att de gör allt för att inte fräta ut.
*Det är lite intressant, för det var ju så att de flesta kompaktkameror för film hade rätt begränsat med inställningsmöjligheter om man inte backar ganska långt, alldeles särskilt de med autofokus.
När Bengan och jag snackar om att att "hantera dom fotografiska faktorerna"- tänker vi i första hand på gamla tiders manuella mekaniska kameror. Det gör även dom flesta av de unga fotografer som i dag är inne i den pågående hajpen med film och manuell fotografi.
Ansel Adams var även en framstående småbildsfotograf. Han använde Contax.