The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 6817 // Marknadsföring! Av tex. Leica!

Att ha både fans och kritiker, det är en viktig del av en modern och framgångsrik marknadsföring! Att bli igenkänd alltså!  När ett varumärke är välkänt, även av de som kanske inte gillar det, blir det en del av konsumentens medvetande, detta gör att när någon tänker på en kamera, så kan de tänka också på den speciella kameran, oavsett deras personliga preferenser!

Ett starkt varumärke kan upprätthålla sin position på marknaden genom att skapa starka känslomässiga reaktioner, dessa reaktioner, både positiva och negativa, bidrar till varumärkets synlighet och diskussion omkring varumärket! När många människor pratar om ett varumärke, tenderar andra att vara mer nyfikna och vill veta vad uppståndelsen handlar om! Detta kan leda till ökade försäljningar och att fler vill prova produkten! Alltså, att ha både älskare och hatare skapar samtal och kontrovers, vilket i sin tur ger publicitet!

Ett varumärke som Leica som har skapat en sådan stark känslomässig reaktion! Men det kan även ha en kulturell relevans! Det blir då mer än bara en produkt, det blir en symbol för kvalitet, tradition och i vissa fall även lyx!

Det här är en strategi som många varumärken strävar efter, eftersom det inte bara handlar om att sälja en produkt, utan att skapa en identitet och en historia kring produkten som människor kan relatera till på olika sätt!
Relatera till på olika sätt som sagt!   :)

/Bengan

Inlagt 2024-11-14 20:57 | Läst 453 ggr. | Permalink

"Det brukar kallas Corporate Religion när ett varumärke är så starkt att det blir en symbol för kvalitet och får anhängare över hela världen. T ex Rolls Royce, Harley Davidson, Apple, Rolleiflex, Leica m fl."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Det brukar kallas Corporate Religion när ett varumärke är så starkt att det blir en symbol för kvalitet och får anhängare över hela världen. T ex Rolls Royce, Harley Davidson, Apple, Rolleiflex, Leica m fl.
Svar från Benganbus 2024-11-15 08:37
Det här med marknadsföring är en svår och komplicerad konst!
/B
2024-11-15 08:28   Kjell
… och Det Kända Varumärket kan även ”smitta av sig”.
När jag går omkring med mina Fujikameror fär jag ofta höra av personer som kanske tar bilder med mobilen, men kanske aldrig en har tagit ett foto i hela sitt liv ”Vilken fin kamera du har”, ”En riktig kamera” o.s.v.
Dom ser likheten med Leican som de känner igen.
Troligen är det Leica och Hasselblad som lyckats bäst med sin produktigenkänning, de är unika!
Svar från Benganbus 2024-11-15 08:35
Det där känner jag igen! Och ibland när jag bär på en Fuji X100, så får jag frågan, fotar du fortfarande med film? Och ibland, så säger även de som fotar med en digitalkamera, jag skall nog pröva på riktig fotografi vid tillfälle!
Då menar dom analog fotografi!
Det är en rörig tid!
B)
Kommer ihåg fyndig reklam från mitten av 70-talet. "Allting var bättre förr, Leica är som förr fast bättre"
Instantclassic 2024-11-15 16:47
Det var bättre förr, jag är från förr