The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 6813 // Bild via en M Leica

Håller på att samla ihop bilder i en mapp som är tagna med M Leica! Här är en av bilderna som är tagen på företaget Tour Agenturer i Årsta utanför Stockholm!
Året är troligtsvis 1962! Och jag tror att här kontrolleras shuntmotorer till villapannor innan leverans! Jag arbetade på företaget som packare, och gick ibland från packbänken och fotade! Film Tri-X!

/Bengan

Inlagt 2024-11-08 19:30 | Läst 547 ggr. | Permalink

"På väggen reklam för Renault 4! Wikipedia: När de första R4:orna anlände till Sverige på senhösten 1961 marknadsfördes de på traditionellt sätt med klassiska reklamargument. Det pratades om ekonomi, utrymmen och komfort till stilfulla tecknade bilder. Försäljningen var de första åren blygsam, 1962 köpte 629 svenskar en R4, året därpå hade siffran stigit till 1099. "Skrytbilen" År 1964 fick Stig Arbmans Annonsbyrå uppdraget att marknadsföra Renault 4. De beslutade sig för att använda samma grepp som Volkswagen och deras byrå DDB gjort i USA några år tidigare – att lansera Renault 4 som ”antibil”. Genom att i annonserna och utan omsvep fastställa att det var fråga om en liten, långsam, primitiv och ganska ful bil skrev Arbmans med kreatörerna Leon Nordin och Alf Mork i spetsen svensk reklamhistoria. Idén var att genom ärlighet vinna kundernas förtroende och sedan kunna framhålla de fördelar som faktiskt fanns och vända det som enligt gängse normer uppfattades som nackdelar som ytterligare argument att slå till. Reklam hade tidigare mest bestått av enkla tillrop slogans och överdrifter, här var tilltalet ett helt annat. ”Om Ni köper bil på utseendet kan ni sluta läsa här.” … ”Inte vacker. Inte snabb. Men ett praktiskt och billigt transportmedel för Er som vågar se förnuftigt på bilköpet.” Rubriken på den första tidningsannonsen lydde ”Skrytbil?”"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Hej Bengt.
Det låter som en utmärkt idé och du kan göra det.
Ett sådant här foto är helt historiskt.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Benganbus 2024-11-08 22:21
Hej Erik och tack för en trevlig kommentar! :)
Mvh Bengan
På väggen reklam för Renault 4!

Wikipedia:

När de första R4:orna anlände till Sverige på senhösten 1961 marknadsfördes de på traditionellt sätt med klassiska reklamargument. Det pratades om ekonomi, utrymmen och komfort till stilfulla tecknade bilder. Försäljningen var de första åren blygsam, 1962 köpte 629 svenskar en R4, året därpå hade siffran stigit till 1099.

"Skrytbilen"

År 1964 fick Stig Arbmans Annonsbyrå uppdraget att marknadsföra Renault 4. De beslutade sig för att använda samma grepp som Volkswagen och deras byrå DDB gjort i USA några år tidigare – att lansera Renault 4 som ”antibil”. Genom att i annonserna och utan omsvep fastställa att det var fråga om en liten, långsam, primitiv och ganska ful bil skrev Arbmans med kreatörerna Leon Nordin och Alf Mork i spetsen svensk reklamhistoria. Idén var att genom ärlighet vinna kundernas förtroende och sedan kunna framhålla de fördelar som faktiskt fanns och vända det som enligt gängse normer uppfattades som nackdelar som ytterligare argument att slå till. Reklam hade tidigare mest bestått av enkla tillrop slogans och överdrifter, här var tilltalet ett helt annat. ”Om Ni köper bil på utseendet kan ni sluta läsa här.” … ”Inte vacker. Inte snabb. Men ett praktiskt och billigt transportmedel för Er som vågar se förnuftigt på bilköpet.” Rubriken på den första tidningsannonsen lydde ”Skrytbil?”
Svar från Benganbus 2024-11-08 22:23
Det va en intressant reklamföreläsning! Tack för den Måns! :)
/B
Måns H 2024-11-09 00:30
Bilden vältagen och visar mycket, verkligen ett tidsdokument! Radion. Luxlampan, en arbetslampa som tidens arkitekter adopterade. Mätutrustningen. Mannen med 2 kulspetspennor i arbetsrockens (?) bröstficka håller i avtryckaren. Det syns att här är det ordning o reda, grejerna var gjorda för att fungera.
sodeto 2024-11-11 07:53
Här i Finland kallade den "Tipparellu". Renault kallas fortfarande för Rellu här (Renault är lite svårt att uttala om man är finskatalande).
"Tippa" är droppe på finska. Den dåvarande importören Oy Autorex Ab marknadsförde den här som en pålitlig och näst intill underhållsfri bil med frasen ”Ei vettä, ei rasvaa, vain tippa bensaa”. Fritt översatt ungefär "Inget vatten, ingen olja endast en droppe bensin".

Tommy S.
Fantastiskt jobbfoto. Synd att inte så många gör det.
Mycket fint porträtt i miljö! Mvh Wolfgang
Fin bild som blir värdefullare för vart år som går. Känns som folka var stoltare över sitt jobb då, rent och snyggt, ordning och reda!

Tommy S