The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 6602 // Gatufoto i svartvitt är en intressant fråga! ;)

Och det beror nog på vad man är ute efter i gatufotografi! Och en följdfråga kan då även vara, varför fota i svartvitt när det finns färg? Fortsättning på den här funderingen följer, men först en påminnelse om att det är fotofika på Tårtan i dag! Gata Horns 32 i Stockholm! Har försökt med den här gatuformuleringen ett tag, Gata Horns 32 alltså, med det är ingen som nappar! Suck! ;)
Men runt 15.00 startar i alla fall fotofikat idag!

Vad gäller frågan om att gatufota i svartvitt, så tycker jag att det svartvita ofta kan renodla en bild, då även i gatufoto! Man tar bort ovidkommande saker, ofta är det färgen som kan stöka till det! Nu kan man såklart använda färg vid gatudokumentation, så att bilden närmar sig verkligheten, men sk. Gatufoto görs ofta inte som någon ren gatudokumentation!

Och har man tur, så kan man i en Gatufotobild även hitta något litet mer extra, subtilt, dubbelbottnat, som gör bilden ovanlig och spännande, men det här kanske är svårtytt om man inte ger sig tid i bilden! Som man ofta inte gör! Ger sig tid alltså! Ibland kan bilden även ha en liten absurd touch! Som man även ser utan någon förklarande undertext!
Då händer det grejer! :)
Men jag tycker att jag sällan hittar de här bilderna!

Men där kommer vi såklart in på en annan sak, smaken är olika, även i gatufotografi! :)

/Bengan

Inlagt 2024-04-10 07:48 | Läst 759 ggr. | Permalink

"Jag undrar hur mycket estetiken styrs av alla klassiska gatufoton från före färgfilmens tid. Och, något annorlundas, tänk om de första filmerna dominerande varit orange/vita isf svart/vita. Skulle det gjort något för hur vi uppfattar världen? /Eric"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
I min värld så ska gatufoto vara i svartvitt, men det finns naturligtvis undantag, där färgen är en del av motivet.
Med svartvitt visar man naturligtvis inte verkligheten fullt ut, och det är inte meningen.
Med färg visar man inte heller verkligheten, eftersom varje kameramärke har sin speciella typ av färg som dessutom kan förändras i bildbehandlingsprogrammen.
Samma gäller för de analoga färgfilmerna.
Vilken superbra gatufotobild som helst hade kunnat bli helt förstörd om en färg hade varit obekväm.
Fin bild, Bengan. Ett trevligt, och ett populärt (här på Fotosidan) diskussionsämne :)
Jag tycker att Wolfgang svar är bra, vad gäller färgfoto och verklighet.
Det finns ju en del färgfotografer som menar att man ska fota i färg, eftersom "verkligheten är i färg".
Men precis som Wolfgang skriver, så stämmer de färgerna vi ser i fotografin ganska dåligt med de färger vi ser i verkligheten.
Och färgerna i fotografi skiftar ju något enormt beroende på om man t ex väljer att fota med blixt jämfört med att fota i konstljus, val av film, kamera, presets, efterbehandling, osv.
Jag ser att det finns med en Kodak-skylt i bakgrunden i din bild. Då kommer jag att tänka på Christer Strömholm, som sade nåt i stil med att "Naturen (eller verkligheten) har de färger som Kodak har bestämt".
Visst finns det många fina argument för att använda färg i fotografi, även i dokumentär- och gatufotografi. Men att komma med argumentet att "verkligheten är i färg, och därför bör man fotografera i färg", tycker jag inte riktigt håller.
Sen måste man ju också komma ihåg att hålla isär fotografi och verklighet, det är två olika saker :)
Jag undrar hur mycket estetiken styrs av alla klassiska gatufoton från före färgfilmens tid. Och, något annorlundas, tänk om de första filmerna dominerande varit orange/vita isf svart/vita. Skulle det gjort något för hur vi uppfattar världen? /Eric
Ett bra gatufoto som det går att upptäcka många detaljer i, men lite platt redigerat, det går att plocka fram mycket mer information ur bilden precis som man gjorde i mörkrummet när det begav sig. Jag testade att ladda ned bilden och gjorde en snabbredigering i Silver Efex Pro och helt plötsligt fick bilden ett nytt liv, den är såpass bra att den är värd lite extra kärlek i redigeringsprogrammet.
/Mikael