The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 6592 // Ljuva 1960-tal! Leica M4 med ett Retroobjektiv!

1960-tals M Leica!

Läser om Voigtländer Nokton Classic 1.4/35 mm, som är designat "för den klassiska 1960-talslooken som är mycket uppskattad av många fotografer. Med en speciell bokeh! Vid nedbländning till  f/4 så kommer skärpan . Två olika antireflexbehandlingar finns att tillgå, Multi Coated för mindre flare och högre kontrast, Single Coated för svartvita bilder"

Vet inte om jag fattat det rätt, det här Voigtländerobjektivet har fått litet dåligt ryckte genom sin något softa skärpa på full öppning! Med en skärpa som inte är så superbra alltså, men objektivet skall ju härma 196o-tals look! Och dessutom är objektivet mycket billigare än Leicas nya retro Summilux 1.4/35 mm, som har ett liknande retrouppdrag! De optiska egenskaperna på Retro Summilux ska ju också likna originalets från 1960-talet, det vid säga rätt soft skärpa på full bländaröppning och så god skärpa som kommer vid f/2,8!

De är något speciellt med 1960-talet! Då va allt möjligt! Tycker jag som va med då! :)

/Bengan

Ps. Ett annat udda objektiv från Voigtländer, det är ju 1.4/40 mm! Även där kan man få SC!
Det objektivet har också satt myror i huvudet på några ordningsmän!  ;)
Läs här!

Inlagt 2024-04-01 08:55 | Läst 721 ggr. | Permalink

"Det finns ett generellt problem med objektiv som tecknar superskarpt på stora bländaröppningar som exempelvis f:1,4. Skillnaden till den strax intill i motivet liggande oskärpan blir för kraftig. Det gör sig inte i bild helt enkelt – och speciellt inte i porträttbilder. Min erfarenhet tyder på att det helst skall finna en viss oskärpa på stora bländaröppningar för att anknyta väl till resten av bilden. Om man nu får önska – så helst beroende på koma (specialfall av sfärisk aberration). Det ger en sådan lyster i exempelvis hår, att tjejerna smäller av... :-)"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Det finns ett generellt problem med objektiv som tecknar superskarpt på stora bländaröppningar som exempelvis f:1,4. Skillnaden till den strax intill i motivet liggande oskärpan blir för kraftig. Det gör sig inte i bild helt enkelt – och speciellt inte i porträttbilder.
Min erfarenhet tyder på att det helst skall finna en viss oskärpa på stora bländaröppningar för att anknyta väl till resten av bilden. Om man nu får önska – så helst beroende på koma (specialfall av sfärisk aberration). Det ger en sådan lyster i exempelvis hår, att tjejerna smäller av... :-)
Superskarpt är inte alltid önskvärt. Gärna lite mjukare ibland.