The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 6403 // Is sharpness in photography becoming a problem?

Jag hittade en intressant fråga på nätet om skärpan i fotografi! En fråga som börjar så här!
"Is sharpness in photography becoming a problem?"

Och fortsättning: "The question or questions, I should rather say, now are these. Is sharpness in photography now a problem? Do we need more sharpness? Does sharpness (more than we have) add any value to a still image? Does the sharpness now add any value? Is sharpness an artistic quality in itself?"

Originaltexten finns att läsa här! 
https://www.dpreview.com/forums/thread/4696374

/Bengan

Inlagt 2023-11-05 17:08 | Läst 957 ggr. | Permalink

"Just därför så har kineserna nöjt sig med skärpan ”av igår” och i sina objektivkonstruktioner riktat in sig på smidighet och tillgänglighet istället. Sen kan dom sitta där nere i Wetzlar i sina vita rockar och se svåra ut."


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Just därför så har kineserna nöjt sig med skärpan ”av igår” och i sina objektivkonstruktioner riktat in sig på smidighet och tillgänglighet istället.

Sen kan dom sitta där nere i Wetzlar i sina vita rockar och se svåra ut.
Det bästa kan vara det godas fiende.
Det handlar väl (i botten) om att avbilda verkligheten? När är verkligheten skarp? Hur skarp? Kan våra ögon se skarpt? Hur skarpt?
Jag skulle tro att en tillräcklig skärpa för fotografiska objektiv nåddes redan för femtio år sedan - och för vissa spetstillverkare för längre sedan än så.

Det är alltså lugnt... :-)
Ja man kan fråga sig hur mycket skarptecknande objektiv behövs för att åstadkomma en behaglig och uttrycksfull oskärpa. (Strindberg var skarp i alla fall.)
/Gunnar S
There is nothing worse than a sharp image of a fuzzy concept.

/Ansel Adams

Helt oviktig är inte skärpan. Men eftersom det är möjligt att mäta blir det det en sk. kvalite som man kan använda som representation för något som just därför blir viktigt.

Nu talar jag om mtf-kurvor och inte skakningoskärpa eller rörelseoskärpa förstås. 😊

En annan malande diskussion är hur oskärpan skall se ut. På detta område finns många åsikter. Det ligger i sakens natur. Ge det ett namn och snart är det på fotografernas läppar.

Skärpning, skulle en faktiskt kunna säga
/Analog-ludditen
Ja, vad är skärpa? Hur är den viktig? Och framför allt: hur farao kan den vara ett problem (annat än för en bov som fastnat på en övervakningskameras bild...)?

I varje fall är den ingen enkel funktion av pixeltal eller sådant. Mina bilder från Leica M9 med sina 18 MP (fullformat) är påtagligt skarpare än mina bilder från Fuji XT5 med 40 MP (APS-C), och tål mer beskärning.

Men framför allt är Leicabilderna mycket mindre "ansträngda" (i brist på bättre ord) i sin teckning; Fujibilderna ser lite konstgjorda ut, och verkar efterskärpta. Leicabilderna kan jag ofta använda utan annat efterarbete än aningen fintrim av exponering, medan Fujibilderna kräver en bra stund filande med diverse reglar. Och dom ser ändå inte lika bra ut!

Gör jag en direkt jämförelsetagning av t ex en bokhylla e d, så finns den högre upplösningen i Fujibilden där, men den är liksom inte "bildmässigt användbar", utan duger bara t ex för att läsa en avlägsen skylt i en bild.

Och det här gäller inte bara med nyare gluggar på Leican, intrycket blir detsamma när jag tar fram mina gamla från 50- och 60-talet. Och sätter jag en Leicaglugg på Fujin via adapter, så får jag fortfarande "Fujibilder".

Fujin är sannnerligen inte dålig, det är en tillgång för mer "reportageliknande" situationer, där AF och bildstabilisering kan vara till stor hjälp för att faktiskt komma hem med bilder. Men för lite mer lugnt, eftertänksamt och "meditativt" plåtande, då blir det ju Leicorna alla gånger! Men dom är ingen garanti för att bilderna blir bra, bildmässigt sett!

Så nej, optisk skärpa är inte problemet. När det finns problem, så sitter dom mellan öronen på den som håller i kameran... och då är det ju en helt annan sorts skärpa som saknas!
Jag tror som Peter Henning att tillräcklig skärpa har funnits länge, åtminstone för vissa objektiv - det finns andra parametrar som skiljer objektiv åt som kanske t.o.m. är viktigare: kontrast och färgåtergivning för att bara nämna några. Kromatisk eller tunnformig distortion är andra..

Nuförtiden verkar de flesta objektiv vara tillräckligt skarpa för de flesta ändamål. Jag har några Leitzobjektiv och Canonobjektiv som nästan är "onödigt" skarpa. Jag har visat bilder här på FS från ett Leica 28/2.8 taget på full glugg och förstorat hörnet i 1-200 % crop och det ser fortfarande "skarpt" ut!

För övrigt har jag inga andra objektiv (av olika märken) där otillräcklig skärpa skulle vara något som helst problem.

Det är lugnt som sagt...

/T
I senaste Vetenskapens värld får man lära sig hur synen fungerar. Ögat ser skarpt inom en grad. Utanför är det oskarpt. När vi flyttar blicken bygger vi succesivt upp en bild av alla de fragment vi har tittat på. Och ändå ser vi vad det föreställer! Varför skulle ett objektiv vara bättre än ögat? Jag håller mig till Peters åsikt.
Jag tror kanske att vi oavsett vilken sida man står på ägnar ämnet lite väl mycket vikt (jag själv inkluderad). Ibland passar det ena, ibland det andra. Är det en bra bild kan den vara skarp eller lite luddig, det spelar inte så stor roll. Är det inte en fantastisk bild så blir antingen knallskärpan, eller ”karaktären” på ett mindre skarpt objektiv det man lägger märke till. För egen del tycker jag det är skönt att det finns olika möjligheter. Jag plåtar ofta porträtt med makroobjektiv eftersom det blir så skarpt (det brukar folk avråda från av någon anledning). Men det händer också undantagsvis att en 50-60 år gammal Minoltaglugg sitter på kameran om det ska vara lite drömskt. Den är verkligen inte bra på bländare 1,4, och jag är glad över att jag inte behöver använda den jämt, utan att det finns moderna, knallskarpa objektiv som klarar vardagen.

Drar man parallellen till musik vidare, så är det sällan de som har de mest välljudande instrumenten som imponerar mest på mig. Jag såg en intervju med studiobasisten Lee Sklar, som spelar på 2000 album. Den bas han använt mest byggde han ihop av reservdelar och anpassade den så att den passade honom, inte så den objektivt sett låter bäst (förmodar jag iallafall). I musiken är det alltid viktigare att det finns kommunikation, känsla och inlevelse än att man är snabbast och har den renaste tonen. Är det ett problem att pianon är för välstämda? Det tror jag inte, men är man Tom Waits går det bra med ett lite sprucket.