The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 6440 // Gatufoto med 300 mm tele? Varför inte?

Det här är inte taget med 300 mm tele!

Och 300 mm tele kan tyckas konstigt att använda för gatufoto, men då kanske man skall försöka bena upp vad Gatufoto egentligen är! Eller vad som menas med Gatufoto! Men efter ett tags tänkande så hittade jag ingen bra utgångspunkt för att starta upp benandet! Svårt det här!
Men om vi vänder på det hela då och säger att vi har olika tycke och smak! Bra vändning va? :)

Men för att vara allvarlig, utgångspunkten e nog ofta att bilden skall vara tagen på gatan! :) Men det verkar gå att fota på andra ställen än gatan också! Så jag återgår till tycke och smak en stund till! :) Fast några, oftast äldre nutida fotografer, har sina facit från äldre fotografers gatufotobilder, och vill att moderna gatufotobilder också skall se ut som bilderna såg ut förr! Ungefär som han HCB tog sina bilder! Och gärna då i svartvitt! Fast världen är i färg numera! Så verkar det i alla fall vara i Gatufotopoolen här på Fotosidan! Mycket svartvitt alltså! Sedan att jag inte hittar så många bilder jag gillar, så där har vi det! Eureka! Jag kom på det!
Det handlar alltså om tycke och smak alltså! Fast med litet regler!  :)
*
/Bengan

Ps. * Nu höll jag faktiskt på att komma in litet djupare om tycke och smak, men det aktar jag mig allt för! Men det kanske kommer! :)

Inlagt 2023-11-29 08:50 | Läst 806 ggr. | Permalink

"Jag brukar skämtsamt säga att om man inte heter Saul Leiter så ska man inte foto gatufoto med långa brännvidder. Han är en av de få vad jag känner till som har lyckats med att skapa fantastiska gatufoton med just längre brännvidder. Ibland är det fler färgbilder än på sistone i gatufotopoolen. På senare tid så lutar det åt fler svartvita. Kanske har med årstiden att göra. När jag känner att färger inte bidrar med nåt speciellt, ofta under mulna dagar, så känns svartvitt mer lämpligt. Jag har sagt det tidigare och säger det igen: varför krångla till vad gatufoto är? Det är rätt enkelt: oförställda bilder tagna i det offentliga rummet eller dit allmänheten har tillgång och där människor(eller nåt mänskligt) mestadels utgör en signifikant del av bilden. Denna "definition" är förstås inte vattentät men andemeningen tycker jag att den förmedlar. Och vad beträffar kvalitetsnivån i gatufotopoolen bör man i åtanke att vi inte idkar några krav på hur bra en bild är eller inte. Bara de följer reglerna för vad gatufoto är i poolens perspektiv. Mvh Fredrik"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Tor Måvestrand (poppade upp i Foto ibland på sjuttiotalet) hade en 300:a som ”normaloptik”. Och man kan nog kalla honom gatufotograf till stor del.
Tänkvärt tänkt. Ser fram emot en fortsättning.
/Gunnar S
Du skriver: "...Ungefär som han HCB tog sina bilder! Och gärna då i svartvitt! Fast världen är i färg numera!"

Jag tror inte att svartvitt har fördel inom viss slags fotografi på grund av mode eller nostalgi i första hand. Förklaringsgrunden har nog med hög sannolikhet att göra med det enkla förhållandet att om man plockar bort färgen, så betonar man formen.

Så - fastän världen otvivelaktigt är i färg, så kan det ibland bli en bättre bild i svartvitt. Kan man inte rent av tänka sig, att om det inte vore så - då skulle inte svartvitt finnas kvar längre?
Här på FS har gatufotogruppen den här definitionen:

"Gatufoto skildrar livet i det offentliga rummet.

Stämmer överens med mångas känsla av vad som är gatufoto och utan att bli teknisk eller specifik. Bilderna bör innehålla för dig okända människor och är aldrig arrangerade.
Det innebär att bilder tagna på turister på en badstrand och bilder tagna i parker omfattas, men inte bilder tagna i någons hem.
Spår av människor kan tillåtas, skuggor och speglingar där en person kan uppfattas i bilden. Platser där vi kan uppfatta att en person nyligen lämnat platsen. Bild på djur måste kännas urban."

Sen framgår att det saknas krav på viss brännvidd. Färgbilder får konverteras till svartvitt.

Långt tele kan ge en platt bild med en känsla av att titta på håll. Din bild här har djup och känsla av att finnas nära dom som tittar ut genom porten och så knorren att skulpterade djr också tittar! (För det är väl skulpturer?)
Jag ansluter mig Gatufotpoolens definition, "Gatufoto skildrar livet i det offentliga rummet." Det jag vänder mig emot är att det ofta inte finns något självklart som fångar uppmärksamheten. Bara en massa folk som går omkring. Hur kul är det att se på? Både färg och svartvitt är ok men jag kan tycka att en gatufotograf som använder tele är antingen väldigt blyg eller rädd. Han måste vara stark förstås till att släpa omkring med en sån utrustning =)
Svar från Benganbus 2023-11-29 12:20
Du använder nästan mina argument som jag tänkt ha i min nästa blogg! ;) Vad håller du på med! ;) Å andra sidan, jag kan ju säga att det va Thomas som sa det! :) Om det blir problem!
/B
N Thomas Meldert 2023-11-29 17:11
Ursäkta otåligheten =) Visst, skyll på mig bara. Det tål jag.
Jag brukar skämtsamt säga att om man inte heter Saul Leiter så ska man inte foto gatufoto med långa brännvidder. Han är en av de få vad jag känner till som har lyckats med att skapa fantastiska gatufoton med just längre brännvidder.

Ibland är det fler färgbilder än på sistone i gatufotopoolen. På senare tid så lutar det åt fler svartvita. Kanske har med årstiden att göra. När jag känner att färger inte bidrar med nåt speciellt, ofta under mulna dagar, så känns svartvitt mer lämpligt.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen: varför krångla till vad gatufoto är? Det är rätt enkelt: oförställda bilder tagna i det offentliga rummet eller dit allmänheten har tillgång och där människor(eller nåt mänskligt) mestadels utgör en signifikant del av bilden. Denna "definition" är förstås inte vattentät men andemeningen tycker jag att den förmedlar.

Och vad beträffar kvalitetsnivån i gatufotopoolen bör man i åtanke att vi inte idkar några krav på hur bra en bild är eller inte. Bara de följer reglerna för vad gatufoto är i poolens perspektiv.

Mvh
Fredrik