The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6399 // Behövs bildutbildning? Eller ligger kanske bildförståelse i generna?
Alltså,
”Det finns saker som vi uppfattar omedelbart, därför att de är synliga. Men verkligheten är något annat och mer än det uppenbara. Det som inte är synligt för oss nu finns kanske ändå, och undervisning handlar om att synliggöra.”
Taget ur ett examensarbete, Hösten 2005, Lärarutbildningen
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:229988/FULLTEXT01.pdf
Och följdfrågen kanske då kan bli, för oss som redan slutat skolan och kanske inte haft ämnet bildförståelse, ligger bildförståelse även i generna, så vi utan bildskolning ändå känner om en bild är bra eller dålig? Ungeför som man känner att viss musik är bra eller dålig? Kanske litet av sunda förnuftets bildsmak!
.
Annars så hittar jag bilder i en äldre hårddisk! Det kanske även e så att alla bra bilder redan är tagna för de flesta av oss? Det kanske gäller att titta i högarna i stället för att bara fylla på med mängder av nya bilder! Att stanna upp litet i alla fall, och se och fundera om mängden är målet!
Nu e det här nog inte så himla lätt, att bryta sig ur fåran alltså, då vi ständigt är påhejade av marknaden för att köpa en ännu bättre, skarpare och snabbare bildfångare och även skaffa ett ännu bättre fabuleringsverktyg för framställningen av våra drömbilder!
Men ändå, vi kanske har för bråttom och ser inte vad vad vi redan har?
/Bengan
https://www.fotosidan.se/blogs/syntax/ilford-kodachrome-5.htm
”Fabuleringsverktyg”, smakar på ordet och lägger det på en hylla i ordförrådet.
Mycket bra!
Låt mig anknyta till en israelisk medeltidshistoriker, Yuval Noah Harari
”För mellan 70 000 och 30 000 år sedan inträffade emellertid ett märkligt och svårförklarligt språng i den mänskliga evolutionen: arten sapiens genomgick en kognitiv revolution, den första av de tre stora revolutioner som präglat vår historia som art
Den kognitiva revolutionen innebär, enligt Harari, att människan skaffade sig förmågan att förmedla stora mängder information om omgivningen, om sociala relationer och om abstrakta företeelser – sådant som inte existerar annat än i hennes föreställningsvärd: skyddsandar, stater, aktiebolag, pengar och mänskliga rättigheter.
Med språkets hjälp kommunicerar människan all denna information, och språket använder hon för att dikta upp nya verkligheter åt sig.
Uppfinnandet av språket möjliggjorde samarbete mellan allt större grupper av främlingar och snabba förändringar av människans sociala beteende.
De uppdiktade verkligheterna och de många motsvarande beteendemönstren är huvudingredienserna i det vi kallar kulturer, menar Harari. Kulturerna befinner sig i ständig förändring, en förändring som inte låter sig hejdas.
Kulturernas ständiga förändring och utveckling skapar det vi kallar historia”
Källa; https://www.nytid.fi/2015/06/den-kognitiva-revolutionen-och-nyckeln-till-framgang/
Nåväl, en annan fråga från en som varit offline en tid; hur är det med träffarna på Tårtan? Fortsätter de, och i så fall, vilka dagar?
En fråga som en som varit offline en tid, hur är det med möten på Tårtan? Ännu levande, vilka dagar? Bra tillfälle för diskussion om bildförståelse.
Samma är det med bilder. Antingen är de smaken å baken eller någon form av språk som man kan lära å kommunicera med.
Men båda funkar kanske.
Ha de gott.
Jerry
säger du
om musik, bild
jag tror inte bildförståelse ligger i generna
jag tror det ligger i din livserfarenhet, din öppenhet och kunskap
din eventuella rädsla för det nya styr dig också
apparaten är ditt verktyg
du gör bilden, inte objektivet eller apparatens omfång
konstnären är du
/inger
säger du
om musik, bild
jag tror inte bildförståelse ligger i generna
jag tror det ligger i din livserfarenhet, din öppenhet och kunskap
din eventuella rädsla för det nya styr dig också
apparaten är ditt verktyg
du gör bilden, inte objektivet eller apparatens omfång
konstnären är du
/inger
Varför filmar man med stående mobil? Ja, jag kan tänka mig att det beror på att man oftast håller mobilen så, men så svårt att vända den är det väl inte?
I vertikalt läge ser man ju mest marken och himlen, många gånger skulle man i stället vilja se vad som händer i utkanterna när någon filmat dramatiska händelser. Vårt synfält är ju mer horisontellt liksom.
Som sagt: har väldigt svårt att förstå. Ska man ta ett porträtt vänder även jag på kameran, men inte i formatet 16:9, kanske 2:3 eller 3:4 möjligen. Och inte om man filmar. Det är inte så vanligt med stående filmdukar på biograferna..
/T
Tänkte inte på det! ;)
/B
Ps. En annan sak, när vi tittar på bilder i böcker och tidningar och även på film och Tv så står texten nedtill i bilderna! Men på webben till och från så skriver en del text till bilden överst eller före bilden!?? :)
/B
/Gunnar S
Gunnar S
Men finns det en särskild bildförståelsegen. Det tror inte jag, däremot har vi sannolikt en nedärvd förmåga att utnyttja vår perceptuella förmåga men också en kunskap om bild som överförs från generation till generation. Men för att bild ska bli ett språk behövs en publicering, i ordets vidaste bemärkelse. En återkoppling eller kommunikation.
En viktig grej i avläsningen är att kunna se bilderna i sina kontext. Ett och samma motiv kan läsas väldigt olika beroende på det.
Svensk skola har en utmaning i det här. Ett outtömligt diskussionsämne :-)
/Gunnar S