The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6149 // Mera om Work the Scene!
Bra påminnelse det här, att försöka hitta fler vinklar/bilder på samma motiv! Work the Scene alltså! Och nu gäller det gatufoto och liknande, där man ofta inte kan röra sig hur som helst! Så det kan ibland vara svårt! Och ibland funkar "Work the Scene" dåligt! Bilden ovan är ett exempel! (Bilden e tagen i en spelhall, där man sannolikt inte fick fota)
Jag stod och tittade på roulettspelet (med kameran lågt hållen i ena handen) och ser ett par komma och sätta sig vid bordet! Jag rör mig långsamt runt halva bordet mot paret under tiden jag låtsas titta på spelet, ställer samtidigt in kameran! Hyperfokal på bländare 2! :) Lycka till med det skärpedjupet! Hittar en lucka bland de som spelar, och via höftskott riktar jag kameran samtidigt som jag tittar på spelet, och trycker av med tummen! Börjar långsamt att mata fram nästa bildruta, för att försöka ta en bild till och kanske även röra mig närmare! Då reser sig paret och går!! Så det blev det ingen tid för vidare arbete med den scenen! ;) Men jag tycker att jag bedömde avståndet ganska bra i alla fall! ;)
/Bengan
Ps. Det är nog så numera, att jag "glömmer" bort att överarbeta scenen när jag fotar analogt! Snålhet vad gäller dyr film kanske ;) eller så tycker jag att den bild jag tog räcker! :)
Ett annat sätt att se på det hela är att göra som William Eggleston – att bara ta en bild av nåt så man slipper problemet med att välja ut den bästa! Han gjorde så enligt egen utsago men vi vet att han inte alltid höll sig till detta förfarande. Litegrann som att HCB aldrig beskar sina bilder! För det gjorde han. Men inte särskilt ofta.
/Gunnar S
Plåtar man liggande kålrötter på marknaden, så kan man ta hur många bilder man vill. Om det däremot verkligen handlar om det avgörande ögonblicket - då får man bara en chans. Om man har varit alert och påpasslig, så har man bilden. Annars har man ingen bild.
Du fick din bild för att du var alert och påpasslig. Någon andra chans bjöds inte.