The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 6134 // HCB och äkta analog fotografi!

Jag undrar om Henri Cartier Bresson egentligen va en äkta analogfotograf? ;) För han kopierade ju inte sina bilder själv! För jag har förstått i debatten här på nätet att en "riktigt och äkta analogfotograf går hela vägen"! Hen framkallar sin film, och kopierar sedan i en förstoringsapparat! ;)
Så det här med att sända sin bild till kopist, det e litet suspekt! ;)
Nåja, alla blir saliga på sin fason och sin åsikt!

.



Å jag har min egen fason! Filmrullar ligger ofta och väntar i kylen, och sedan väntar ett tjugo år gammal PS, en femton år gammal skanner och sedan min egen fotokopist som heter Crimson!
Bra arbetsflöde liksom!

Här e mer oäkta analogfoto!
Det e en bild på en galet snygg kamera där också! :)

.

Å här ligger en "galet snygg kamera!"  Nikon FE alltså! :)

Ha nu en fortsatt fin dag!

/Bengan

Inlagt 2023-03-11 08:27 | Läst 857 ggr. | Permalink

"En annan sak när man som fotograf är anställd på en tidning så verkar det vara så att tidningen/företaget äger bilderna! Det e nog annorlunda på Magnum, där borde väl varje fotograf äga sina bilder, eller sälja dom via Magnum? Någon som vet? /B"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
HCB var väl klokt nog främst fokuserad på bilden – inte det praktiska. Och så välbeställd att han kunde fota utan att tänka på filmkostnaden – och dessutom låta nån annan stå för mörkrumsarbetet.

Bläddrade igår lite i Magnum Contact Sheets och det är ju slående hur många exponeringar som ofta togs av en scen för att för att sedan välja ut den bästa. Som upplagt för digitalfoto alltså i dessa tider. HCB med flera skulle säkert ha älskat och anammat det digitala för den typen av fotografering.

En bra bild är väl en bra bild oavsett på vilket medium ljuset har landat? Om film inte längre hade funnits och filmfotografer tvingas att fota digitalt så tror jag att fler bra bilder skulle skapas (och många fler dåliga också – men de behöver ju inte visas!).

Men, gillar man att vädra sina gamla filmkameror och att det är det som gör att man överhuvudtaget fotar så är det ju bättre än att inga foton tas alls.
syntax 2023-03-11 09:25
Jag tror att HCB fokuserade mycket på bilden. Det förstår man när man ser en film där han ivrigt fotograferar med en Sovjetisk mätsökarkamera, en Zorkij 5. Han förstod att den kameran täckte hans behov - man behöver inte plåta med en Leica.

Det där med att slösa med film - det gjorde jag redan på 1970-talet. Jag laddade på kassett från 30,5m rullar. Med dåvarande filmpriser på svartvitt blev kostnaden per ruta rent försumbar. Ändå blev lärdomen av hela excercisen att det avgörande ögonblicket förvånansvärt ofta hamnade mellan rutorna i alla fall. Att gödsla med exponeringar är alltså inte någon ersättning för att kunna fånga motivet. Man kan rent av misstänka att det digitalas lätthet på den här punkten inbjuder till låg motivkoncentration.

Slutligen är det ju alltid så att när bilden ligger på bordet, då är det bilden som gäller - inte hur den kom till. Det blir den resandes ensak. Det är ju så självklart att det inte borde återkomma ständigt i debatten.
Frekeman 2023-03-11 13:11
HCB fotade väl mest ändå med Leica?

Att slösa film eller utrymme på minneskort tycker jag inte att man ska göra i onödan. Och det gjorde de ju inte, Magnumfotograferna. De tog flera exponering av samma situation/scen för att krama ut det bästa – på engelska har man uttrycket ”working the scene”. När man betraktar bland annat HCBs kontaktark inser man att detta mytomspunna avgörande ögonblick (decisive moment) som myntades kring HCBs fotografier inte handlar om att skickligt bara ta en bild. När det gick så togs ofta en serie bilder av vilka en valdes ut för att just det avgörande ögonblicket var bäst.

Om man ”work the scene” (finns ett bra svenskt uttryck?) med tanke bakom varje exponering så ökar chansen att få till det där lilla extra.
syntax 2023-03-11 14:10
Myten säger at HCB plåtade med Leica, men det finns solida bildbevis att han även plåtade med andra kameror - till exempel Zorkij 5.
Hur mycket han verkligen plåtade med sina respektive kameror, går ju inte att fråga mera.
Svar från Benganbus 2023-03-11 17:10
Fredrik,
bereppet "work the scene” känns intressant! Måste fundera mer på det begreppet! :)
/B
HCB var väl inte den enda av de gamla "koryfæer" som många känner sig inspirerade av och ser upp till ?
Dåtidens krigsfotografer och fotojournalister skickade hem sina filmrullar till redaktionerna. Här satt både "kopister" och bildredaktörer, som ofta själva bestämde vilka bilder som skulle finnas med i tidningar och tidskrifter - har jag hört och läst. Det var inte heller alltid som fotografen var nöjd med vare sig vilken bild som togs med, inte heller alltid hur den beskärs och visades i media.
Vänliga hälsningar. Erik.
Erik Madsen 2023-03-11 12:21
PS: Många av dagens fotografer (särskilt sportfotografer) skickar hem sina bilder direkt från kamerorna eller via de datorer de har med sig. Där de själv har valt, beskuren och justerat .
//ERIK//
En annan sak när man som fotograf är anställd på en tidning så verkar det vara så att tidningen/företaget äger bilderna! Det e nog annorlunda på Magnum, där borde väl varje fotograf äga sina bilder, eller sälja dom via Magnum?
Någon som vet?
/B
Erik Madsen 2023-03-11 17:17
Jag menar att det var hela tanken bakom Magnum.
Nu handlade nog ditt inlägg mer om vem som framkallar sina "egna" bilder och inte vem som ägde dem ?
Vänliga hälsningar. Erik.
Svar från Benganbus 2023-03-11 17:43
Det ena ger andra frågor Erik! ;) :)
/B
Erik Madsen 2023-03-11 17:48
Just præcis :-)
//ERIK//