The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6057 // "Farfarskameran" och den moderna analogkameran! ;)
I dag lugnt i Gnesta! Mest inneliv och läsning! Knäträningen får också vänta någon dag, för igår va jag i Nyköping och gjorde en skönhetsoperation på örat och har ett litet plåsterpaket på örat över några stygn! Och skall äta antibiotika var sjätte timme! (Det va e en liten solskada från ungdomstiden som behövde plockas bort) Så idag hemmavid samt läsning! Och snart påtår! Skönt med litet ledighet! ;)
Vad gäller annat, så är det nog så att den digitala M Leican mest lever på tidigare bedrifter! Ni vet bedrifter när kameran va analog, bedrifter av de fotografer som er pappa ofta pratar om, H.C.B och så vidare! ;) Men även en berömd kamera kan nog behöva utvecklas!
.
Vad gäller den analoga mätsökarkamerautvecklingen så tycker jag att den stod Zeiss för, med sin Contax G1 och G2! Fantastiska amatörkameror med autofokus, autoexponering och automatisk filmaddning och med mycket bra objektiv! Synd att inte Zeiss utvecklade G2 digitalt!
Och den digitala M Leican, den e ju nästan som den analoga M Leican men har nu fått en "digital filmrulle!" Så väldigt mycket mer är det nog inte!
Men Ok, en digital filmrulle kan vara bra, nu när det inte finns några snabbframkallningsbutiker längre! ;) :)
Och som sagt, nu väntar en liten, liten återgång till det analoga, undomar har ju upptäckt riktig fotografi! Kul!
Och Leica har nytillverkat sin analoga M6!
Kul det med! Men det finns ju mängder av annat begagnat analogt!
Men det kanske e mer kul med en analog M Leica! Så kan det nog vara! :)
/Bengan
ZM-kameran stod Zeiss faktiskt som huvudman för - men man ångrade sig snabbt och återgick till policyn; gärna objektiv, men inga kameror!
Det visar sig ju även i dagens läge vara en klok policy; Många som har kameratillverkning på halsen i dagsläget, tittar sig förskräckt omkring - för att bli av med den.
Det Japanska doterbolaget i Tokyo heter: Carl Zeiss Co,.Ltd. och grundades 1961.
/B
*Jag har i tidigare inlägg i denna blogg uttryckt min skepticism och mina dubier om digitala Leica M som ett fungerande verktyg. Då har det endast gällt skärpeinställningsmöjligheterna. Jag har ännu inte berört hur Leicas kvalitet EGENTLIGEN är.
Jag bytte från ena dagen till den andra från Leica M till Fujifilm X-E# efter att ha testat grejorna över en helg. Det finns inget område eller någon situation där Leicaobjektiven ger skarpare eller mer omfångsrika bilder.
Och det e väl bra?
/B
På den tiden när jag använde Leica M, så satt skärpan som nitad med Summilux 1,4/50mm på full glugg. Här handlade det om Kodachrome 25, en film som med sitt obefintliga korn och höga skärpa, i denna sak kan jämföras med en digital sensor. Jag har massor av Kodachrome 25 dia kvar som bevis.
Mikael Good som med stor framgång i dag använder digitala M-Leicor, har nyligen lagt fram bildmässiga bevis.
https://www.fotosidan.se/blogs/chasid/matsokaren-pa-digitala-leicakameror-funkar-som.htm
Om digitala M kan beskrivas som en analog M med en "digital filmrulle" så tror jag att många med mig tycker att det är alldeles utmärkt. Jag tror många trånar efter andra klassiska kameror där den största skillnaden är "digital filmrulle". Hur trevligt vore det inte om Pentax lanserade en Super ME-D (D för digital) men med rudimentär aufofokus? Det skulle jag som gammal Pentaxian uppskatta!
Till sist Bengan, tycker jag att dina inlägg om digitala Leica M börjar gränsa till vad räven sa om rönnbären. Vore jag du skulle jag köpa en begagnad digital Leica M, fota med den under en längre period för att sedan behålla den om du är nöjd eller annars sälja den utan större monetär förlust. På så sätt slipper du spekulera om vad som eventuellt behöver göras kring digitala Leica M.
/B
Jag skulle vilja säga att det är kombinationen M+ Leitzobjektiven som är grejen (och det gäller fortfarande för digitala M-system). Samma sak med Hasselblad + Zeissobjektiven som hörde till på den tiden.
I den digitala eran är det lite annorlunda, där spelar själva kameran en större roll för bildkvaliten (sensor och elektronik), men objektiven är fortfarande avgörande för bildkvaliten och kombinationen är viktig.
/T
Len Waernberg använde det objektivet för årets bild 1956.
Ha dagen
Bob