The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5861 // Zen och konsten att fotografera! Silverbaserat alltså!

Här kommer några analoga bilder, eller silverbaserade som flera kallar det! En del av de här bilderna jag visat tidigare! Och alla upplever ju punctum på sitt sätt! :) Alltså, jag fick frågor i förra bloggen om varför jag fotograferar analogt! Mycket bra frågor! De e bra med frågor, då får man stanna upp litet och tänka efter! Varför fotograferar jag analogt alltså?

Ok, jämfört med dagens digitala teknik, så är det ingen större fördel att fotografera analogt! Allt e nästan bättre med det digitala, snabbheten, skärpan och att man kan snabbvisa bilderna! Som sagt, varför då fotografera analogt?
Kommer att tänka på boken "Zen och konsten att sköta en motocykel" som ändå inte är någon speciellt bra bok att läsa om man skall sköta sin motorcykel! Boken handlar om något annat, författaren försöker hitta begreppet kvalitet! (Vad det nu är, men i alla fall så är det inte den kvalitet som vi tänker på när vi köper våra varor) Men författaren letar efter något, och det e väl det jag också gör när jag fotar analogt! Försöker hitta något i fotografin!

.



Jag fotar ofta människor, som säkert någon märkt, men här e ett försök till en litet "djupare" bild! Ni vet va, han Auden, "This is the night mail crossing the Border..."  ;)

.



Jag kan väl ändå försöka sammanfatta det hela litet! Mitt analoga fotograferande alltså! Silverbaserade alltså! Jag har ofta en bra känsla i mig när jag fotografer analog! Och tycker även att jag då och då får till bra bilder via det analoga! Inte alla bilder såklart, men dom bilderna visar jag inte! ;) Och varför jag tar en bild, det är ofta något i motivet "som pockar på uppmärksamhet"! Något i ett motiv  ger en känsla! (Så här e det nog för de flesta fotografer såklart) Men det kan även vara en detalj på motivet som får mig att ta bilden! Jag gillar ögon! Som i bilden här ovan!

.

Och ibland så styr man inte själv fotograferandet! Här hade jag stått och samtalat med mannen en stund om det sk. livet och en del annat! Då sade han, "kan du ta en bild på mig?" (Han hade förstått att jag fotograferar då jag höll i en kamera)

.

Det blev en hel del porträtt här i bloggen, men det beror sannolikt på att jag gillar gillar människor!

Det blev en lång histora det här varför jag fotar analogt! Tack för den frågan i förra bloggen! :) Jag tog då såklart chansen att svara i en ny blogg! :) Nu kanske den riktigt renläriga analogfotografen tycker att jag fuskar litet när jag fotar analogt! Jag framkallar dock filmen själv, men sedan skannar jag filmen för att kunna pricka bort dammet via PS! Och det e skönt att det finns PS, för jag va aldrig bra i mörkrummet! Det va svårt och tråkigt tyckte jag! Jag vill bara trycka på knappen och ta bilder och sedan samla oframkallade filmer i kylskåpet! Men nu har jag bättrat mig vad gäller filmrullar i kylskåpet, det ligger bara två oframkallade där just nu! Så det går litet framåt! Men aktuella bilder kommer sällan direkt, dom har först vilat sig i kylskåpet ett tag!
Och om det gäller kopior, så har Crimson hjälpt mig ända sedan när dom låg på Kungsholmen! Och det va ett bra tag sedan!   :)

.

Hammarby Boxning

.

Men jag försöker faktiskt bredda mitt fotande! ;) Kolla här, inte en människa i bild! Nu e det här även en omtagning på ett tidigare fotograferat motiv, då jag tyckte att den första bilden inte blev bra!

Så va det med det analoga för mig, om någon nu undrar!

/Bengan

Ps. Men visst har jag en digitalkamera som jag fotar med då och då! Men det blir mer sällan numera!

Inlagt 2022-02-01 09:30 | Läst 1057 ggr. | Permalink

"Detta är fina bilder, Bengan, som jag har sett förr. Men Du visar inga nya analoga bilder, eller har jag missat något? Mvh Wolfgang"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Jag tänker klassiskt foto med film i kameran då jag fotograferar. Det hindrar mig från att "sprutmåla" och ger ett lugn i hanteringen av fotoögonblicket. Jag avskydde mörkrummet, fick eksem av vätskorna och var heller aldrig särskilt skicklig i ämnet. Lättare handpåläggning i datorn och mina bilder hamnar sedan i sin mapp för senare visning på TVn. Passar mig finemang.
Många av de stora var inte så förtjusta i att kopiera själva. Bresson, Strömholm, Koudelka är några exempel. Hade de inte haft skickliga kopister som Voja Mitrovic, Örjan Kristenson för att nämna några, så skulle deras bilder aldrig uppmärksammats på samma sätt. Man kan dra paralleller till konstglaset. Gate, Hald, Öhrström, Landberg, Lindstrand m.fl, de hade inte kunnat få sina skapelser förverkligade utan glasblåsarmästarna Bergqvist, Augustsson, Heintze m.fl. Konstnärerna var noviser på glasblåsning och kunde inte själva göra det glas de blev berömda för. Oftast, med få undantag, var det motsatta likadant. Glasblåsarna kunde inte komponera modeller som uppnådde konstnärlig kvalitet heller. Och de som var bra på att kopiera var väl inte alltid de bästa bildknäpparna. Det var ett lagarbete, som glasDisponenten Edward Strömberg ofta framhärdade.
syntax 2022-02-01 10:05
Det är alldeles sant - och en nog så viktig iakttagelse!
Wolfgang 2022-02-01 12:31
Det därför jag tycker Ansel Adams är störst tack vare att han utvecklade zonsystemet i många år, började fotografera med glasplåtar i Sierra Nevada och hjälpte till att utveckla Hasselbladkameran som han sedan använde, när blev äldre. Han var en mästare i mörkrummet! En komplett fotograf! Han var också en miljökämpe och tack vare hans bilder, så skapade politikerna i Washington DC flera nationalparker i USA. Mvh Wolfgang
Nils Bergqvist 2022-02-01 13:48
Ja han kunde ju både fotografera landskap (visserligen lite efterapningar av E. Watkins sena 1800-talsfotografier från samma ställen, och som jag tycker är lika fantastiska som Adams bilder därifrån) och kopiera. Hans zonnsystem är också något som framför allt bladfilmsfotografer kan ha stor nytta av. För rullfilmsfotogafer får man förenkla. Men zonsystemet förklarade ju i detalj hur allt det här med exponering och framkallning fungerar. Och förstår man det så förstår man hur man den svartvita fotografins grunder mycket bättre.
Den gamla tidens silverbaserade fotografi tog ju inte slut i och med kameran - sedan skulle det göras silverbaserade bilder i det traditionella mörkrummet. Resultatet av detta är faktisk rätt överlägset den digitala bilden. Jag har inte någon gång på skärm, eller i något resultat från en skrivare, sett ett så snyggt och fullödigt resultat som mina gamla silverrika kopior på de klassiska Agfapappren.
Jag glädjer mig fortfarande av att ha travvis av detta i min ägo, eftersom det skåpar ut den digitala bilden i svartvitt
Nils Bergqvist 2022-02-01 10:53
Håller med, i varje fall gällande bläckstråleutskrift från digitaliserade negativ i jämförelse mörkrumskopia. Utskriften går fetbort för mig. Ska digitalt hamna på papper då blir det bäst om det är digitalt fotograferat från början också. Men allmänt sett så är jag också mera flörtjust i det analoga i svartvitt. Säger som du, en snyggt kopierad mörkrumskopia i svartvitt slår det mesta. Det blir på något sätt två olika uttryck och metoder som ger olika resultat, och vad man gillar bäst är kanske en smaksak?
syntax 2022-02-01 11:03
Jag använde Agfa Portriga Rapid varmtonspapper med helmatt filigranyta och Agfa Rekord Rapid varmtonspapper med djupblank yta. Du som botaniserar mycket i det traditionella mörkrummet i dag - går det att köpa liknande nuförtiden?
Nils Bergqvist 2022-02-01 11:54
Portriga har funnits ett liknande med den strukturen hos Foma. Fomabrom Variant 123. Jag köpte ganska mycket när de aviserade att det skulle sluta tillverkas för ca 5 år sen. Detta var mångas favorit även för lithkopiering, så det var stor besvikelse i dom leden när det försvann.Record Rapid hade väl bra ersättare i Emaks K888 samt Fortes Fortezo. Båda försvann kring 2005-10 då Fotokemika och Forte lade ner fabrikerna. Men Foma har fortfarande sitt graderade Fomabrom i produktion, har precis gjort första kopian av de 40 år gamla bilderna i min senaste bloggpost på det papperet och jagctycker det ger godkänt resultat. Ser i alla fall bättre ut än de digitaliserade negativ jag visade i posten. Inte alls lika korniga heller (vilket är normalt även med kondensorapparat). Men fullödig ersättare för Record Rapid, som hade en överlägsen DMax djupsvärta, det finns inte.
Fina bilder. Du är bra på porträtt! Jag tänker ibland använda digitalar´n Zen. men sen kommer inte så ofta. Analogt är roligare och utmanande. Ibland blir de bra ibland sämre. Vill man ha en ny utmaning byter man sensor dvs filmmärke. Billigare än att byta hela kameran. Ha de gott. :) Jerry
Finfina bilder. Instämmer med Jerry, du är bra på porträtt.
De blir kanske en omläsning av Pirsig..
/Gunnar S
Detta är fina bilder, Bengan, som jag har sett förr. Men Du visar inga nya analoga bilder, eller har jag missat något? Mvh Wolfgang
Gillar verkligen bilderna, inte bara porträtten! En undring beträffande analoga bilder. Ser man verkligen finesserna hos det analoga när man nu tittar på bilderna i datorn/ plattan/ mobilen? / Hälsningar/ Björn
PS Har läst 2/3 av boken men tröttnade, trots dess kultstatus :-)
Svar från Benganbus 2022-02-01 17:43
Björn! En bild skall ses på papper, helt klart! Vi sitter med olika bildskärmar på datorer eller mobiler, och skall försöka bedöma bilder! Det blir sällan bra! Jag låter Crimson göra mina bilder, då ser man även "finesserna" hos det analoga, tex korn, och att bilden inte blir så skarp som en digital bild osv! Men en bra analog bild klarar det här ändå! ;)
/B