The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5848 // Äventyr i Grövelsjön!

I slutet av gårdagen, en fika i Sjöstugan!

Och i går blåste det friskt! I låglandet är det inga problem med vind, men på kalfjället kan det ställa till problem! Kortfattat, det är svårt att hitta en bra fikaplats på kalfjället i byig vind! Och att hitta en bra fikaplats e viktigt på en fjällvandring! Så det blev en promenad i öppen skogsterräng i stället! Vi tog bakvägen till Valdalsbygget över Gammeldalen! Vi ställde bilen vid Riksgränsen! Den vanliga parkeringen va nästan full! Fjällen e populärt!

Vandringsvägen mot Gammeldalen är vacker, på ett ställe går den på en rullstensås med vid utsikt! Där uppe kände vi av vinden och anade hur den skulle kännas uppe på kalfjället! Första fikat blev bakom en liten lada i Gammeldalen! Perfekt vind i dag, nordan, och då blir de bra fikaplatser i söderläge! Om solen skiner! Och det gjorde den! :)

Framme i Valdalsbygget så såg vi inga kor, höns eller får! Men vi hörde korna! Dom va instängda i en hage! Korna va på rymmen för en vecka sedan, man fick hämta dom ute på landsvägen som går till Norge! Familjen som hyr in sig på Valdalsbygget planerar även att ha en liten servering, men kontrollen av dricksvattnet tar litet tid berättade dom!

Jag hade ett rudimentärt minne av en annan väg från Valdalsbygget, en äldre forväg! Så vi tog leden ned mot Grövelsjön från bygget och hoppades vi skulle hitta den äldre vägen, och det stämde! En avstickare från leden, totalt omarkerad! Finemang tyckte vi! Och det va en fin väg! Vi mötte ingen på vägen tillbaka! Tror att nybyggarna på Valdalsbygget fått tillstånd att köra fyrhjuling här för sina transporter, för vi såg spår ibland! Men då stigen eller dubbelstigen, inte används så ofta, så va det en mycket fin och jämn i två spår! Inte speciellt mycket sten, som det ofta blir på väl upptrampade stigar! När vi kom fram till parkeringen, så förstod vi varför ingen hittat in på den här stigen även från andra hållet, mot Valdalsbygget alltså! Alla skyltar pekade åt ett annat håll, mot den väl upptrampade vandringsleden! Och den här forstigen fanns inte markerad varken på den svenska eller norska kartdelen heller! Bra! ;)
Nu är filmen slut i Leica IIIf! Vad gäller Leica, så mötte vi ett par vandrare, han hade en kikare med ett litet rött märke, så det e klart att vi pratade litet! Frågade även om kamera, han nickade, log och klappade på jackfickan! Vi pratade om de här väsentliga sakerna en stund och önskade sedan varandra god tur innan vi skiljdes! ;)

Idag arbete i tomtens verkstad! Vintern e snart här igen! Och sparkar måste underhållas! Skruvar dras åt, spikar som krupit upp i sitsen slås ner, trädelar måste skrapas för att sedan målas! Vi arbetar med tre sparkar åt gången! Anders som tillhandahåller de här praktiska vinterfordonen, han tycker att det sandas för mycket numera!

/Bengan

Ps. Idag ny dag och sannolikt med "ny" kamera! Hittat film i en kamera till! Det gäller att njuta när man kan! Kameran syns på första bilden! :)

Inlagt 2022-07-11 13:32 | Läst 446 ggr. | Permalink

"Ser väldigt skönt ut, från första bilden till den sista! Många hälsningar/ Björn"

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?