The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5807 // Kontrapunktistiskt fotograferande! :)

Sune Jonssons bok "Byn med det blå huset" innehöll bilder gjorda med en oändlig ömhet. Stilla, rena, återspeglade de det enkla, torftiga, ursprungliga glesbygdsli­vet, det som då höll på att dö ut. Och texterna fabulerade varsamt och lyhört kring byns människoöden. Det fanns hela tiden en kärna av fakta bakom de skrivna orden, men kring denna kärna spann författaren fritt och mycket subjektivt.

Det är väl även så här många av de Tv-filmer vi ser är uppbyggda! "Filmen bygger till en del på en verklig händelse"! Man kanske lägger till nya bilder på en äldre historia, ändrar litet i texten och får en mycker fin och vacker berättelse! Man fabulerar varsamt och lyhört kring några människoöden!

Fast jag undrar om inte det här är att fabulera i filmer är litet mer tillåtande hos oss än att fabulera runt och omkring våra bilder?

Men i alla fall, jag tycker det här förfarandet e både intressant, spännande och kanske något att ta efter nå'n gång! Det kanske man också kan kalla för bildpoesi! Eller varför inte kontrapunktistiskt fotograferande! ;) :)

Nog för nu!

/Bengan

Ps. Bilden har inget med innehållet av bloggen att göra, utan är bara ett testfoto taget med en Jupiter-3 från 1967 för att se så skärpan ligger rätt! Vad gäller Strada, så är det lågflänsnav! Man får en litet annat svikt i hjulet med ett stradanav! Till skillnad mot ett pistanav! Jag byggde ofta mina egna hjul när det begav sig! Det kunde bli konstiga grejer! Rakekrat på kranssidan bak och kors på den andra sidan!   :) Och hade jag en vinröd ram, så va fälgen vinröd såklart! :)

Inlagt 2022-06-06 07:59 | Läst 1000 ggr. | Permalink

"På tal om berättande och fabulerande, i kväll är det repris på Vetenskapens värld-programmet om Beowulf. Har funderat kring fynden vid Sutton Hoo, den berömda hjälmen där har stora likheter med de som hittats i Sverige, från Vendeltid. Förresten är det väl bara den från Sutton Hoo som inte är härifrån, av de som hittats? Och fler har inte hittats i England. Var Sutton Hoo-hövdingen / kungen härifrån? Eller fick han hjälmen av någon vikingaföregångare? Synnerligen amatöristiska funderingar utan djupare kunskaper, men man kan ju undra om inte mannen med stora kunskaper, Gräslund alltså, är rätt på det? Intressant är det i alla fall, jag friskar upp de Gräslundska kunskaperna i kväll :-)"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Det blir väl inte så mycket poesi, snarare prosa när man fabulerar om en bild man tittar på. I alla fall om man skriver ner det.
Hej,
Jag skulle inte ha några problem med första versionen. Den skulle visa innehållet i en bild bra nog. Jag har mycket värre gluggar vad det gäller glöd. Canon 35/1.5 eller Summilux 50/1.4.
Ha det väl
Bob
På tal om berättande och fabulerande, i kväll är det repris på Vetenskapens värld-programmet om Beowulf. Har funderat kring fynden vid Sutton Hoo, den berömda hjälmen där har stora likheter med de som hittats i Sverige, från Vendeltid. Förresten är det väl bara den från Sutton Hoo som inte är härifrån, av de som hittats? Och fler har inte hittats i England. Var Sutton Hoo-hövdingen / kungen härifrån? Eller fick han hjälmen av någon vikingaföregångare? Synnerligen amatöristiska funderingar utan djupare kunskaper, men man kan ju undra om inte mannen med stora kunskaper, Gräslund alltså, är rätt på det? Intressant är det i alla fall, jag friskar upp de Gräslundska kunskaperna i kväll :-)
Intressant att du använder Sune J för att beskriva det här fenomenet och den här uppblossade debatten. En debatt där låneordet fake använts frekvent. Men gestaltning är inte samma sak som fake eller falsk på svenska. Gestalta är en del av berättandet. Berättarkomponenterna är en del av överenskommelsen med läsaren. ”Så här tänker jag att du läser min berättelse.” Typ.
Och SJ var väl en mästare i just detta med bildberättande. Och kunde utnyttja kontrapunktion i spelet mellan bild och text.
/Gunnar S
fabulera skriver du - jag antar att du menar att vissa bilder ger oss olika resor in i fantasins eller minnenas värld

min erfarenhet är den att sådana möten och beröringsytor är inget som betraktaren delar med sig av

tyvärr
/inger