The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5682 // Utveckling, progress eller vad det heter! Och så filmkorn i det digitala!

Saker förändras hela tiden, oftast med hjälp av forskning och nya upptäckter! Vad gäller vårt ämne digital fotografi, så för en femton år sedan, så va jpeg litet suspekt att fota direkt med! En riktig fotograf fotade i raw! Nu har tekniken utvecklas i våra små datoriserade kameror och bildprogram,  så att jpeg  fungerar mycket bra att fota direkt med, även om några inte vill erkänna det, sannolikt för att dom tänker på jpeg som det va förr! :)

Även vår egen historia förändras såklart genom nya upptäckter och ny forskning! För ett antal år sedan fanns en reporter som hette Dag Stålsjö, som hade intressanta teorier om Svea rikes vagga, och att den låg i Västergötland! Jag va med på det tåget! Nu när arkeologin gått vidare, så uppstår trakten runt Uppsla , som mer trovärdigt som Svea rikes vagga! Men visst fanns det stenålderskulturen/megalitgravar på Falan och sedan under Medeltiden/riddartiden så blev området ett slags centrum runt Vättern! Ni vet Arn och det där! Men det här vid Uppsala och nu på Gotland, det rör Folkvandringstid och Vendeltid!  Beowulftid alltså! En tid som vi visste väldigt litet om tidigare! Men som sagt, ny teknik och nya arkeologiska upptäckter förändrar historien! :)
https://www.k-blogg.se/2018/06/05/en-ny-bild-av-gamla-uppsala/

Och nu till något helt annat! När man skannar ett svartvitt filmnegativ, då blir det ju en digital bild av negativet! Förändras då utseendet på filmkornen i den digitala bilden? Någon som vet? Jag tycker filmkornen blir litet vassare på den digitalt skannande bilden!

Nog för nu!

/Bengan

Inlagt 2022-02-18 08:35 | Läst 1539 ggr. | Permalink

"Jag tror vad gäller kornet vid digitalisering så här (i alla fall blir det så för mig): Man får en ganska linjär och platt kurva i tonskalan när man digitaliserar, och måste göra den mera S-formad för att det inte ska se grådaskigt ut. Mera kontrast i mellantoner. Och när man gör det så ökar kontrasten mellan korn och icke korn, alltså mellanrummen. Korn är ju inte pixlar med blir det vid digitalisering, fast varje korn motsvarar inte en pixel utan ett korn består av flera pixlar beroende på upplösning. När man ökar kontrasten så kommer därför kornet fram betydligt mera. Man märker det om man jämför en original fil från scanningen/digitaliseringen med den färdigredigerade filen. Det kan skilja mycket i kornets tydlighet då."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Jag tycker att skanningen förstör bilden på negativet. Den blir bättre i mörkrummet.
Jo kornet blir vassare när man digitaliserar (med tillräckligt bra digitaliseringsmanicker vill säga). Kornet syns mindre i en mörkrumskopia, även när man använder kondensorapparat, det är min erfarenhet.
Och det där med Uppsala och stolpraderna var inressant. Historien förändras ju med nya upptäckter och forskningsresultat. Det vi trott dittills förkastas till förmån för ny kunskap. Intressant var en upptäckt man gjorde vid Tomtebyholm utanför Kalmar på 1980-talet. Där hittades rester av en träbyggnad som man kunde datera till stenåldern. Dittills hade man tror att stenåldersmännisksorna bara bodde i grottor och enkla kojor, men nu förändrades detta och man insåg att de även hade byggt och bott i hus av trä.
2022-02-18 11:19   Jan Bernhardtz
Jag var också med och fascinerades av Stålsjös tv-program. Det ledde till att jag åkte runt i de trakter som reportageteamet besökte. Dessutom införskaffade jag några böcker skrivna av medlemmar av 'Västgötaskolan'. Den mest intressanta tycker jag är "Myten om Ubsola" skriven av Mac Key. Läs den om den går att få tag på. Bibliotek kanske.
Jan
Hej Bengan,
Nog kan det vara så att scanningen ger en annan karaktär än en mörkrumskopia. Tänker att mörkrumskopian (och filmen i sig) har en mer steglös övergång mellan olika nyanser, medan den digitala bilden har just X tonsteg totalt att rymmas i. (256 för 8-bit, 256^2 för 16-bit.) Sen spelar det säkert roll om en kikar på printat papper eller skärm. Det är ju alldeles för lätt att zoom in till 100% eller mer och fastna med ögat på pixlarna kan jag säga av personlig erfarenhet 😂.

Må gott!
/Lisa
Angående scanning och korn: ta och googla på "grain aliasing", så hittar du en hel del intressant. Här är ett exempel som ger en rätt bra beskrivning: http://www.photoscientia.co.uk/Grain.htm
Jag tror vad gäller kornet vid digitalisering så här (i alla fall blir det så för mig): Man får en ganska linjär och platt kurva i tonskalan när man digitaliserar, och måste göra den mera S-formad för att det inte ska se grådaskigt ut. Mera kontrast i mellantoner. Och när man gör det så ökar kontrasten mellan korn och icke korn, alltså mellanrummen. Korn är ju inte pixlar med blir det vid digitalisering, fast varje korn motsvarar inte en pixel utan ett korn består av flera pixlar beroende på upplösning. När man ökar kontrasten så kommer därför kornet fram betydligt mera. Man märker det om man jämför en original fil från scanningen/digitaliseringen med den färdigredigerade filen. Det kan skilja mycket i kornets tydlighet då.
Tack för mycket tänkvärda kommentarer! Som sagt, tack!
/ Bengan