The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5670 // Mera Beowulf

Ju mer jag läser i Beowulfkvädet av Bo Gräslund ju mer imponeras jag! Gräslund har gett sig fasen på att ta tillbaka kvädet där det hör hemma, till Norden alltså! Den som har tittat litet i det här materialet om Beowulf, och inte bara det som Gräslund gjort, inser att det här är en mycket stor grej i den anglosaxiska världen! Utom i Sverige förståss, där e vi bättre på Sagan om Ringen, filmen alltså! ;) Fast vi e nog anlosaxare på ett litet omedvetet sätt! Vi läser och tittar gärna på alla nyheter västerifrån! Vår egen kultur eller historia, den glömmer vi ofta bort! Men de nuvarande anglosaxarna, amerikaner och engelsmän, är mycket intresserade av vår historia, för det är också deras historia från början, så det kan vara bra att läsa på om man får frågor! ;)

Alltså, läste nyss om en förrymd sur gammal och folkilsken oxe i Gräslunds bok! Det e från Ynglingasaga (Island) och handlar om hur kung Egil blev dödad av en oxe! Åren hade ju gått från Egils död runt år 500 tills historien kom till Island och sattes in i Ynglingasaga år 1200 c:a! Ni vet hur historier kan förändras när man inte noterar, och ord och formuleringar ändrar även betydelse med åren! Men med ett imponerande detektivarbete visar Gräslund sannolikt hur Egil dör!

Så i stället för att Egil spetsades på hornet av en sur gammal oxe, enligt Ynglingasaga, så va det Eofor (Hygelacs hårföra krigare) som med sitt "av jättar smidda svärd vina över Egils sköld och krossa hans hjälm. Där föll folkets herde till marken och förlorade livet"

Så va det med det! :)

/Bengan

Ps. Bilden e från norra Fårö!

Inlagt 2022-02-09 16:14 | Läst 810 ggr. | Permalink

"Jo – det är ett gängse historiskt problem, hur muntlig tradition har en tendens att ändra sig från generation till generation (och ibland snabbare än så). När jag var på repmöte under 1970-talet, var jag stf plutonchef. När vi förflyttade oss per cykel nattetid var det min otacksamma uppgift att hålla kontakt mellan plutonens tät och dess avslutande kö. Meddelanden rapporterades kontinuerligt bakåt via diskret viskning från man till man. Det kunde i oturliga fall bli såhär: ”Det står ett timmerlass i vägen”. När det nådde sista man, lät det: ”Tre timmars rast vid vägen”. Det kan vara lite så även i historisk muntlig tradition. Varje ny generation hör lite vad dom vill höra – och efter ett antal generationer har vi en helt annan story."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Härlig bild! Intressant text.
- hawk
Jo – det är ett gängse historiskt problem, hur muntlig tradition har en tendens att ändra sig från generation till generation (och ibland snabbare än så).

När jag var på repmöte under 1970-talet, var jag stf plutonchef. När vi förflyttade oss per cykel nattetid var det min otacksamma uppgift att hålla kontakt mellan plutonens tät och dess avslutande kö. Meddelanden rapporterades kontinuerligt bakåt via diskret viskning från man till man. Det kunde i oturliga fall bli såhär: ”Det står ett timmerlass i vägen”. När det nådde sista man, lät det: ”Tre timmars rast vid vägen”.
Det kan vara lite så även i historisk muntlig tradition. Varje ny generation hör lite vad dom vill höra – och efter ett antal generationer har vi en helt annan story.
Och amerikaner letar efter sina rötter i Sverige i SVT!
Fin och märklig bild.
Just Beowulf pratades det mycket om i Allt för Sverige, då gick tankarna till dig Bengt. Amerikanarna blev helt hysteriskt uppspelta när de fick reda på att de antagligen stod vid lämningarna av hans hus.
Tanken svindlar lite att alltihopa började vid Stavgard i Burs på sydvästra Gotland. Gräslund är arkeolog och har belägg för mycket av det han skriver, men enda skriftliga källan är ju den där fornengelska.

Burs har mycket man kan titta på, bra matställe sommartid, fabulös prästgård där mordet på Gustaf III planerades och annat som haft vittgående följder.