The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5558 // Zeiss Biogon 2/35 ZM för M Leica! En av de skarpaste!

Jag har bloggat några år och det finns dom som har hållit koll på mig under de här åren! Det finns fördelar och nackdelar med allt! ;) Men eftersom alla inte har "King of Bokeh" ;) så får jag väl skriva några rader om den väldigt, väldigt, väldigt skarpa  Zeiss Biogon 2/35 också! Den kallas visst för "The Allrounder" också! Å det e väl bra, allround, då behöver man ju bara den här optiken!
Fast jag tycker, ursäkta mej, att det ibland blir för skarpa bilder med Biogonen! Men det problemet går såklart att fixa i PS!

I en testjämförelse med Summicron 2/35 ASP (eller va den heter) så va Zeiss Biogon 35 mm ZM skarpare i mitten! Och det e där jag har mina motiv i alla fall! I centrum av bilden och inte i kanterna!
Tror det va Ken Rockwell som gjorde den testen!

Här finns en annan intressant och mycket seriös test! 
;)

Nog för nu! Som pensionär har man mycket att göra! ;)
Skall bla. köra till verkstaden för byte till vinterdäck!

/Bengan

Inlagt 2021-11-08 14:02 | Läst 631 ggr. | Permalink

"Jag tycker "skärpan" (vad det nu är; det finns liksom ingen definition på begreppet) är en rätt perifer del av den totala bildkvalitet (vad DET nu är...) man får med ett objektiv. Själv har jag två 35:or från Leica, dels den nyare asfäriska Summicron, dels den äldsta, åttalinsiga Summicron 35. Med alla rimliga mått är det nyaste "skarpast", i synnerhet på full öppning. Men bilderna känns rätt själlöst perfektionistiska, inte alls så vackert levande som de från Summilux 50 eller Summicron 75 (även där de nyaste, asfäriska modellerna). Däremot är den äldsta 35:an fantastisk i mina ögon: en vacker, mjuk teckning fullt öppen och en "fullt skarp" men harmonisk återgivning redan från 2,8. Om fyran är "King of bokeh", så är den här minst kejsaren...;-). Och, det är den 35:a jag använder, när jag använder 35! Den asfäriska ligger i skåpet och väntar på att jag ska ta mej tid att sälja den..."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Jag har testat dem alla och i mitt tycke är Summicron-M 35mm f/2 ASPH är herre på täppan! :) Jag har visst chromevarianten, den är dyrare men å andra sidan ser det ut som ett Voigtländerobjektiv och jag fick det för ett riktigt bra kompispris! :)

På tal om Voigtländer så är deras 35mm f1.7 med 39mm gänga och adapter för M, ett riktigt, riktigt bra budgetobjektiv till Leica M. Hade det inte varit för att det har en sämre kantskärpa än Leica ASPH så hade det varit min favorit! Men när jag kör det på min M8 som croppar bort den dåliga kantskärpan så är det lika bra som Leicat! :)
/Mikael
Jag läser se inläggen, som jag tycker har ett bestående värde värde oavsett när de har lagts in/NE
Jag tycker "skärpan" (vad det nu är; det finns liksom ingen definition på begreppet) är en rätt perifer del av den totala bildkvalitet (vad DET nu är...) man får med ett objektiv.

Själv har jag två 35:or från Leica, dels den nyare asfäriska Summicron, dels den äldsta, åttalinsiga Summicron 35. Med alla rimliga mått är det nyaste "skarpast", i synnerhet på full öppning. Men bilderna känns rätt själlöst perfektionistiska, inte alls så vackert levande som de från Summilux 50 eller Summicron 75 (även där de nyaste, asfäriska modellerna).

Däremot är den äldsta 35:an fantastisk i mina ögon: en vacker, mjuk teckning fullt öppen och en "fullt skarp" men harmonisk återgivning redan från 2,8. Om fyran är "King of bokeh", så är den här minst kejsaren...;-). Och, det är den 35:a jag använder, när jag använder 35! Den asfäriska ligger i skåpet och väntar på att jag ska ta mej tid att sälja den...
syntax 2021-11-08 17:06
Gamla tiders fotografer talade om ett objektivs "teckningsförmåga", som jag tror är en sammanvägning mellan skärpa/kontrast/och valör (dynamiskt omfång). Man lägger alltså vikten vid hela bildens framtoning. Är detta vackert? Har objektivet tecknat ut motivet på ett snyggt sätt?