The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5428 / SC-objektiv hos Nikon

Single Coated optik!

Tittade nyss i en äldre Nikonbroschyr och förstår att den här optiken inte har en flerskiktsantireflexbehandling! Utan den har vad vi numera kallar för SC!

.

Så på 2/35 och öven på 2,8/35 mm så är det en enkel ytbehandling! Men det verkar ju funka! Kanske funkar det bättre med SC om man e ute efter retrostuk på bilderna! :) Nu vet jag inte om SC funkar bättre för svartvita bilder eller om det går lika bra med färg? För det fanns väl färgfilm när den här optiken kom? ;)

Ok, det va det om det!

/Bengan

Inlagt 2021-07-14 16:18 | Läst 1031 ggr. | Permalink

"Tänk om man vetat allt detta en gång i sjuttiotalets dagar. då satt 35/2 ofta på Nikon F. Men man var väl inte så övers tekniskt intresserad :-). Intressant läsning! /Gunnar S"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Tänk om man vetat allt detta en gång i sjuttiotalets dagar. då satt 35/2 ofta på Nikon F. Men man var väl inte så övers tekniskt intresserad :-).
Intressant läsning!
/Gunnar S
Svar från Benganbus 2021-07-15 10:10
Det är på senare tid jag upptäckt den här proffsoptiken! Den här Nikkor 2/35:an kom tidigt och det va den som tidnings och yrkesfotografer hade väntat på, en ljusstark 35:a! Se'n att optiken inte va så där i toppklass vad gäller skärpa, det brydde sig inte de här fotograferna om, dom tog i stället mycket bra bilder med optiken! :)
/B
Hur man lägger många laget upp till Multi Coating beskrivs redan i Zeiss ursprungliga patent från den 1 november 1935.
Så där mellan tummen och pekfingret kan man säga att ett objektiv utan AR har en ljusförlust på 10%. Ett lager betyder en ljusförlust på 4%, tre lager en ljusförlust på 1%, och Multi Coating (över sex lager) en ljusförlust på 0,5%. Ju lägre ljusförlusten är, dess mindre av reflexer och slöjor har man att befara – bättre bildförutsättningar alltså.
Antireflexbehandling påverkar färgåtergivningen marginellt. När man tittar på ett objektiv så kan reflexerna från linserna vara blå, gröna, gula eller rödaktiga. Den färg som ögat ser av en antireflexbehandling, är den våglängd som behandlingen är minst effektiv emot. I moderna objektiv med många linser och många olika slags ingående skikt, försöker man styra den slutliga färgåtergivningen – men det är nog något som man inte kan räkna med vad det gäller äldre optik.

Är alltså hemma i staden för att stämma av ärenden ett par dagar... :-)
Svar från Benganbus 2021-07-15 09:57
Peter! Det finns risker att blogga även på sommaren! ;) :)
B)
Jag har också en Nikkormat (som jag fick för ett par år sedan) med en 50 mm. Borde kanske söka fram den och ladda den?

Tommy S-
Nils-Erik Eriksson 2021-07-15 09:42
Som en stundtals smått notorisk nostalgiker, blir jag litet rörd över din redovisning av forna tiders objektiv och deras uppbyggnad Den tiden då den kemiska bildframställningen var allenarådande och det var riktigt spännande att stoppa en film i kameran och ut och prova ett nytt objektiv. Länge leve det analoga.

Ps. Jag fotar även digitalt men utan att snurra in mig i en massa digitala termer, som tyvärr är litet ofta förekommande bland de digitale brukarna dessutom på utrikiska Ds. /NE
Svar från Benganbus 2021-07-15 10:01
Tommy! Tror det e både kul och intressant att köra nå'n rulle film någon gång! :)
Och då kan känslan komma, aha, de va så här det va! :)
/B
Svar från Benganbus 2021-07-15 10:04
Nils-Erik, jag fotar nog som du vad gäller det digitala!
Men just nu e jag inne i en analog period ett tag! :)
/B