The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5361 / Smart drag av Arsenal i Kiev! :)

Kamerahistoria alltså! Och om en utveckling av Kievkameran! Man hade såklart i Öst sett att Zeiss i väst kom ut med Contax IIa och Contax IIIa på tidigt 1950-tal! Och de Zeisskamerorna hade även blivit mindre och kompaktare! Det löste man på Kiev genom att ändra det utvändiga utseendet, som gjorde kameran litet kompaktare, men man behöll det invändiga! Så en Kiev från 196o-talet är utvändigt ganska lik en Contax från samma år! :)

Och om man skall vara litet näsvis i historiesammanhanget, så blev nog Contax IIa och IIIa återvändsgränder! Men det va politik inblandat här, man ville visa fotovärlden att den riktiga Contaxkameran nu fanns i väst! Även om Contax IIa och IIIa var små tekniska och vackra underverk, så va SLR-kameran Pg! Tex Contax S i öst! Och senare så kom Leica  med sin M3! (Och vad gäller Leica, där va det den fantastiska Leicasökaren det mycket handlade om)

.



Men tillbaka till forntiden och Kiev! Den Kiev jag har från 1963 funkar mycket bra! Och den ser nästan likadan ut som en Contax IIa! :)
Och Kiev är lättare att laga om det behövs! :)

/Bengan

Ps. Skall väl lägga till litet vad gäller Kievkameran! Det är bra att veta! Man började slarva runt 1970-talet! Produktionen av Kievkameran skulle ökas, men Contax/Kiev var inte gjorda för massproduktion, så då införde man en del förändringar i konstruktionen som skulle underlätta i produktionen tyvärr! :( 

Inlagt 2021-04-12 10:35 | Läst 1491 ggr. | Permalink

"Arma mig! Min Kiev är från 80-talet. Men den fungerar. Det kanske beror på att den var välservad av Peter H. Innan jag köpte den."


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Jo´vars, en Kiev 4A liknar Contax IIa – men bara på undersidan (som du visar i bild 1). Vad det gäller ovansidan blir det ju lämpligare att visa en Kiev 4, som ståtar med den lägre exponeringsmätardesignen som är plagierad från Contax IIIa – och därmed även liknar Contax IIIa något.
Det som man tänker på i sammanhanget är att hela Kievprogrammet från början var legala replikor – eftersom det handlade om betalandet av krigsskadestånd enligt stilleståndsavtalet mellan Tyskland och Sovjetunionen. De designförändringar som du visar här, är dock ingenting annat än plagiat.

Contax IIa och Contax IIIa var inte en återvändsgränd – men blev det. Alla bedömningar blir ju lätt i backspegeln, när man har facit i hand. Zeiss i väst var i början av 1950-talet hårt pressande av den expansiva kameraindustrin i Östtyskland. Man ville övertyga en tveksam allmänhet om att Zeiss numera låg i väst (enligt den egna övertygelsen) – och man gick ut med slogan: ”De gamla välkända modellerna kommer åter”. Då ville det ju till att de nya modellerna var ganska lika de tidigare – och det visade sig på sikt inte vara så bra.

Hursomhelst – många anser att Contax IIa är den vackraste kamera som har tillverkats, och jag har inga svårigheter med den åsikten.
Arma mig! Min Kiev är från 80-talet. Men den fungerar. Det kanske beror på att den var välservad av Peter H. Innan jag köpte den.
syntax 2021-04-12 12:07
Jodå Thomas, jag kommer ihåg din Kiev 4AM. Du har så rätt i ditt antagande. Jag skulle bedöma att ca, 60% av producerade Kievkameror dessa årgångar måste bäras direkt från försäljningsdisken till kamerareparatören.
Förvisso ett litet praktiskt exempel av hur tillämpningen av den Sovjetiska socialismen blev i praktiken:
Man köpte sin kamera till ett subventionerat socialistiskt pris, Sedan fann man att den inte fungerade - och när man hade betalat även reparatören blev det samma, eller högre, totalpris jämfört med kameror i väst... :-)