The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5300 / Vidvinklarna va mindre förr på M Leica! Litet Madeleinekaka liksom! ;)

Gårdagens kameror! Båda kamerorna har en optik på 2/35 mm! Den ena optiken sitter på en SLR-kamera, den andra optiken sitter på en mätsökarkamera!

Men vidviklarna har blivit större även för en mätsökarkamera numera! Varför vet jag inte riktigt, men antagligen beror det på att optiken går att göra skarpare då optiken görs större och även längre! Men jag tycker att en optik, i alla fall på en liten kompakt mätsökarkamera, den optiken skall även vara liten och kompakt! Det är väl det som varit en del av mätsökarkonceptet, en kompakt kamera med en kompakt optik! Men Ok, det e kanske nya tider nu, skärpa e nog det viktigaste! ;)

Här är en länk till en test av Zeiss Distagon 1.4/35 mm ZM! Den optiken är SKARP! Men stor!

Det va en gång för länge sedan då SLR-kamerorna växte sig för stora, tyckte en japansk kameratillverkare, och gjorde då en mindre och kompaktare SLR-kamera, men en kamera som va lika funktionell som de stora SLR-kamerorna! Ni kanske minns Olympus OM-1! :)

Slut på morgonfunderingarna vad gäller stora objektiv! :)

.

Vad gäller i övrigt, så har jag fått förtroendet att pröva/testa några M Leicaprylar, bla. ett handgrepp! Ett mycket snyggt grepp som synes och som även känns bra! Tack för det förtroendet Hans Meijner!

/Bengan

Inlagt 2021-02-14 09:41 | Läst 1249 ggr. | Permalink

"Utöver att optiken är bättre så har ju de flesta objektiv idag autofokus, vilket tar en herrans massa plats. Många gluggar är som en tom plasttunna med en liten, liten optisk cell i mitten. Men faktum är att på sistone har objektiven börjat krympa igen. Se bara på Sonys senaste 35/1,4 som är avsevärt mindre än de flesta konkurrenter, trots att det också är bättre. Jag tror att en stor bov är att konsumenterna väntar sig högsta möjliga ljusstyrka på fina objektiv, och då blir de förstås större. Mycket större. Det skulle gå att göra ett 35/2 som är sådär litet idag, men frågan är om nån skulle acceptera prestandan. Kolla bara på Voigtländers 35/1,4 för M-bajonett. Vissa älskar det men de flesta tycker att det suger. Och då är det ändå lite "bättre" än ett tidigt Leica 35/1,4 Summilux. Själv älskar jag Sony-versionen som fortfarande är väldigt litet (men en aning större för att fokussnäckan går ända till 0,3 meter närgräns)."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Ingen som har intresserat sig för klassiska SLR-kameror glömmer Olympus OM-1! Det var helt omvälvande när den kom. Den stora snackisen i bortåt ett år.
Egentligen var den inte först i den trenden och vid den tiden. Det började ett par år innan (1970) med Rolleiflex SL 35.
Den kameran hade otur. Först tillverkades den av Rollei i Tyskland, och blev då så dyr att den sålde dåligt. Sedan tillverkades den av Rollei i Singapore - blev då billigare, men av tvivelaktig kvalitet. Med den utvecklade varianten Rolleiflex SL 350 var den tämligen precis som en Olympus OM-1, och hade förtjänat ett bättre öde.
Själva konceptet till dessa kameror var Contax S från 1949 - men vid den tiden saknades kringtekniken för riktig framgång.
Hade under många år två Pentax MX hus. Tillsammans med en 35/2.0 på ena huset och en 105:a på det andra. Så hade jag en liten, men väldigt kompetent utrustning.
OM1 var faktiskt det jag tittade på först, men tyckte Pentaxen kändes bättre. Lite spelade väl det in att min gamla Spotmatic, fanns med i hjärnan. I avdelningen för nostalgi och kvalitet 😎
// Conny
syntax 2021-02-14 12:42
Olympus OM-1 blev rena chocken för den övriga japanska kameraindustrin. När man hos Pentax hade hostat kaffet ur vrångstrupen, gav man sig faderuttan på att man skulle kunna klämma fram en ändå mindre SLR för småbild. Resultatet blev just Pentax MX – och i än högre grad Pentax ME.

Dina MX med den tvåobjektivkombinationen var verkligen 35mm fotografin i sin prydno!
connyM 2021-02-14 14:21
Tyvärr så har jag sålt av allt, för många år sedan. En hel bladar-utrustning gick samma väg några år efter.
Idag så är det en klenod, som legat undangömd under många år, som fått axla bördan som 1:a kamera. Det är en Yashica-635 som nu står för det analoga inslaget.
// Conny
Helt klart är en Leica med en Summicron 2/35 mm snyggast, eftersom det är en helhet. Främmande objektiv stör designen. Ett handgrepp på en Leica är så ful att det skriker om det! Mvh Wolfgang
Tekniken skymmer bilden. ;)
Tar det till fikat :)
Min Sony RX1R II är en liten väldigt snygg fullformats kamera tycker jag. Det fasta. objektivet Sonnar 2/35mm, är dessutom otroligt bra.
Om man föredrar 35mm objektiv, så är det nog favoritkameran för mig. Leica är alldeles för stor och tung. Så de sa:-)
Dessutom kan man inte ta så många bilder i vintertid med den lilla sonyn. Man får tänka, efter, analogt innan man tar en bild.Batterierna tar väldigt fort slut i kylan. Men bra är den. prova den inte, det finns risk att du blir förälskad.:-)
Bengt H.
Wolfgang 2021-02-14 19:32
Jag äger den inte, men den är vacker och mycket bra!
Utöver att optiken är bättre så har ju de flesta objektiv idag autofokus, vilket tar en herrans massa plats. Många gluggar är som en tom plasttunna med en liten, liten optisk cell i mitten.
Men faktum är att på sistone har objektiven börjat krympa igen. Se bara på Sonys senaste 35/1,4 som är avsevärt mindre än de flesta konkurrenter, trots att det också är bättre.

Jag tror att en stor bov är att konsumenterna väntar sig högsta möjliga ljusstyrka på fina objektiv, och då blir de förstås större. Mycket större. Det skulle gå att göra ett 35/2 som är sådär litet idag, men frågan är om nån skulle acceptera prestandan. Kolla bara på Voigtländers 35/1,4 för M-bajonett. Vissa älskar det men de flesta tycker att det suger. Och då är det ändå lite "bättre" än ett tidigt Leica 35/1,4 Summilux. Själv älskar jag Sony-versionen som fortfarande är väldigt litet (men en aning större för att fokussnäckan går ända till 0,3 meter närgräns).
Svar från Benganbus 2021-02-16 12:53
Vad gäller Voigtländers 35/1,4 för M, så går jag och spanar på den!
Avdelning onödiga köp alltså! :)
/B