The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5279 / Det är en viss skillnad mellan Summicron 35:an och Biogon 35:an!

Nu är de här objektiven inte jämgamla, men vad jag vill visa är att många nyare objektiv har blivit längre jämfört med äldre! Nu har förhoppningsvis de nya objektiven blivit litet bättre! Och det man menar med bättre numera, det är såklart skarpare! Se'n om den extra skärpan e viktigt för fotografin, det kan nog diskuteras! ;) Men numera visas bilden mest via en dator, förr hängde man bilden på väggen eller så fanns bilden i ett album, då räckte skärpan i optiken! ;)

Jag har tittat på konstruktionen av Biogonen, och det är en retrofokuskonstruktion, men Summicronen är det inte! Så retrofokus kanske e den nya trenden att öka skärpan i vissa fall på korta objektiv! (korta objektiv = normaler och vidvinklar) Men rent praktiskt, så tycker jag den äldre Summicronen är behändigare!

.

Här är också en äldre optik, men ingen retrofokus, och även den ganska behändig! Och skärpan räcker för mig! Och så är den SC! Så påstår i alla fall tillverkaren!

.

Här är en annan ännu äldre optik, även den ganska kort! Och absolut ingen retrofokus!

Nog om retrofukus just nu!

/Bengan

Inlagt 2021-01-21 19:01 | Läst 1137 ggr. | Permalink

"Ja´du Bengan. Du fick mig att genast ta fram databladet på Biogon 2/35mm T* Jag vet inte hur du kan tycka att detta skulle vara ett retrofokusobjektiv?? Konstruktionen är påfallande symmetrisk och har sitt ursprung i Ludwig Berteles Biogon 4,5/21mm (och 4,5/38mm för Hasselblad) från 1954. Man ser ju även i din egen bild att Biogonen till och med har kortare snittvidd än Summicronen (avståndet mellan bakre linsen och filmplanet). Här skulle då ingen spegel få plats (vilket är huvudanledningen för en retrofokuskonstruktion). Biogon 2/35mm T* är som du säger en mer avancerad konstruktion än den gamla Summicronen. Det ger bättre prestanda på flertalet punkter förutom skärpan. Bland annat är distorsionen praktisk taget noll – vilket sannerligen inte är fallet med Summicronen. Om du håller Biogonen alldeles rakt, då kommer alla raka linjer även att vara raka i bild."


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Ja´du Bengan. Du fick mig att genast ta fram databladet på Biogon 2/35mm T*
Jag vet inte hur du kan tycka att detta skulle vara ett retrofokusobjektiv?? Konstruktionen är påfallande symmetrisk och har sitt ursprung i Ludwig Berteles Biogon 4,5/21mm (och 4,5/38mm för Hasselblad) från 1954. Man ser ju även i din egen bild att Biogonen till och med har kortare snittvidd än Summicronen (avståndet mellan bakre linsen och filmplanet). Här skulle då ingen spegel få plats (vilket är huvudanledningen för en retrofokuskonstruktion).
Biogon 2/35mm T* är som du säger en mer avancerad konstruktion än den gamla Summicronen. Det ger bättre prestanda på flertalet punkter förutom skärpan. Bland annat är distorsionen praktisk taget noll – vilket sannerligen inte är fallet med Summicronen. Om du håller Biogonen alldeles rakt, då kommer alla raka linjer även att vara raka i bild.
Svar från Benganbus 2021-01-21 20:06
Jag tittade också på en snittbild av konstruktionen och såg att de två första linserna va negativa, eller hur man nu säger! Tyckte det va litet ovanligt jämfört med hur linserna är i Summicron 35:am! Därför min amatörslutsats! Men visst ser de två första, eller i alla fall den första linsen i optiken litet retrofokus ut? :)
syntax 2021-01-21 20:44
Jo – båda de första linserna är negativa, det vill säga konkav/konvexa. Det är samma sak hos Biogon 4,5/21mm från 1954.
Det som konstituerar ett retrofokusobjektiv är att man med hjälp av en ”omvänd telekonstruktion” flyttar ut hela optiken så att den får en mycket längre snittvidd än vad den skulle ha som kortbrännviddigt konventionellt objektiv. Sålunda får en spegel plats. Det är ju inte fallet här, där dom svagt negativa frontlinserna (konkav/konvexa) balanseras ut av andra positiva linser i konstruktionen. Någon retrofokusverkan uppstår inte.

En notation i det här sammanhanget är att retrofokusvidvinkel från spegelreflexsystem uppför sig väl med alla digitala sensorer, eftersom dom har en snittvidd som ett normalobjektiv – och alltså därmed har stålgången ganska rak in mot sensorn.