The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5266 / Ljustyrka, Max Berek och en del annat

Visade bilden på Facebook tidigare i dag, jag tror det va idag, och skrev att den va tagen med en Sonnar 1,5! Det skrev jag för att undvika en diskussion! ;) Det är en Sonnar, men den sitter i en Zorki-märkning från 1949! Då slapp jag förklara hur och varför! ;)

Bilden är tagen i Visby med en gammal utrustning som sagt, och analogt som de flesta ser och med Leica M6! För c:a fem år sedan! Och det blev en litet annorlunda bild såklart, om man jämför bilder tagna med dagens teknik! Men för mig räcker bilden! Jag känner fortfarande stunden i bilden, då jag hade trevligt sällskap, vi hade varit och ätit och jag minns att den sena höstkvällen va hyffsat varm och fin, och så såg jag de här stå och titta i en padda, och tyckte att jag skulle försöka att ta en bild, så jag sade tyst till mitt sällskap, vänta ett ögonblick är du snäll, och minns även svårigheten med att stå helt stilla ;) och ställa in avståndet och sedan trycka av! (Efter utandning) Är i stort sett säker på att tiden va 1/2-sekund!

Någon annan upplever bilden på ett annat sätt än vad jag gör, självklart!

Vad gäller höga ljustyrkor på kameraobjektiv, så tycker jag nog det va mer nödvändigt förr, om man använde det! Max Berk hos Leica hade synpunkter på det, "de flesta amatörer blir så upptagna med de tillkortakommanden som det kan finnas på ljusstarka objektiv, så objektiv med hög ljustyrka kan man vänta ett tag med att tillverka hos Leitz!" (Ungefär så sa han)

Och den konstiga i dag, tycker jag ;) det är att de som har ljustark optik, dom fotograferar mest med den optiken på dagen! Men Ok, ljustyrka ju vara bra att ha ifall, och till porträtt typ! ;) Men det är nog så att den mesta amatörfotografin sker på dagen! Å då blir för övrigt de flesta objektiv bra också! 1/125-del på bl. 8!  ;)

Jag hade tänkt ta litet analoga bilder i Nyköping i dag, men att fota Nyköpingshus, eller nå'n bro över ån, bara för att klämma av några analoga bilder, det blev inte av! Får se om det blir mer inspirationsfoto i morgon, för då vi är en fotogrupp som skall gå runt litet i Gnesta!

/Bengan

Ps. Hittade en skiss på ett objektiv av Max Berek! Ni ser det högra objektivet, jag tycker jag känner igen konstruktionen?

Inlagt 2020-11-25 18:33 | Läst 1283 ggr. | Permalink

"Kul! Dessa patentritningar var nya för mig. Det var tydligen ljusstarka tripletter som var lösningen även för Max Berek. Året 1933 var herr professorn uppenbart inspirerad av Ludwig Berteles Ernostarer som hade sopat banan under 1920-talet - och året 1937 var det väl inte så konstigt att vara starkt bunden till Berteles Sonnar-koncept. När nu Max Berek var helt på det klara med att ljusstarka objektiv för den kompakta mätsökarkameran vid denna tid måste grunda sig på triplettkonceptet, precis som man gjorde hos Zeiss - var det ju synd att han inte fick sitt företag med på noterna. Istället tillverkade Leitz på licens en Schneider-konstruktion, den hopplösa Xenon 1,5/5cm, som hade så många fristående linselement (utan AR vill säga) att den inte gick att använda utomhus om solen visade sig."


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Kul! Dessa patentritningar var nya för mig.
Det var tydligen ljusstarka tripletter som var lösningen även för Max Berek. Året 1933 var herr professorn uppenbart inspirerad av Ludwig Berteles Ernostarer som hade sopat banan under 1920-talet - och året 1937 var det väl inte så konstigt att vara starkt bunden till Berteles Sonnar-koncept.
När nu Max Berek var helt på det klara med att ljusstarka objektiv för den kompakta mätsökarkameran vid denna tid måste grunda sig på triplettkonceptet, precis som man gjorde hos Zeiss - var det ju synd att han inte fick sitt företag med på noterna. Istället tillverkade Leitz på licens en Schneider-konstruktion, den hopplösa Xenon 1,5/5cm, som hade så många fristående linselement (utan AR vill säga) att den inte gick att använda utomhus om solen visade sig.
Hög ljusstyrka var ju viktigt förr, eftersom de flesta filmerna hade låga ASA-tal. I dag är det överspelat, eftersom man kan skruva upp ISO-talet rejält, speciellt på en fullformatskamera. Ändå tävlar tillverkare med svindyra objektiv som har stor bländare, men troligen mest för att de kan. Dessa objektiv blir flaggskepp och de flesta har inte råd att köpa dem. Ett undantag finns ju med kinesiska 7Artisan som har låga priser, men inte den kvaliteten. Dock är den kanske fullt tillräcklig.
Mycket bra bild förresten!