The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 4958 / Superskarp framkallning! Analogt alltså! Med Biogon 2/35 ZM!

Hittade en blogg från 2010-12-06 12:45  och där skrev Staffan Johansson!  (Staffan var ofta med oss på vårt fotofika på Tårtan)
"Bengt, om det där med Tri-x och onödigt skarp optik... eftersom du frågar! Jovisst blir bilder på Tri-X också skarpare med en så bra glugg som den här! Men skillnaden mot enklare optik blir mindre påtaglig på en grovkorningare film. MTF-kurvor finns för både optik och film. MTF är ju en sorts "överföringsfunktion", ungefär som frekvenskurvan i en Hi-Fi-förstärkare med fas- och amplitudkurva. In= motivets kontrast. Ut = bildens kontrast. I ett system med optik + film får man multiplicera ihop funktionerna, eg. som komplexa tal. Då kan man få amplitud- och faskurva för hela systemet.

Ditt nya objektiv har cirka 70 % kontrast vid bl. 4 för 40 lp/mm. Tri-X har också cirka 70 % MTF. Resultatet på negativet blir cirka 50 % kontrast (0,7x0,7). Skillnaden mot enklare gluggar finns förstås men den syns inte så tydligt på Tri-X.

TMAX 100 då ... hmm, den har faktiskt mer än 100 % kontrast vid 40 lp/mm! Kodak anger 105 %. Vid lägre linjefrekvens är kontrasten ännu högre. Det beror på en sorts "proximity effect" vid framkallningen. Själva framkallaren förbrukas mer av exponerade detaljer än av oexponerade. Det blir en skärpning av konturer pga denna kanteffekt, ungefär som "oskarp mask" i Photoshop. Detta blir tydligare ju mera utspädd framkallaren är eftersom den förbrukas snabbare av kraftigt exponerade detaljer. Slutresultatet för Biogonen och T-MAX 100 blir cirka 74 % kontrast vid 40 lp/mm medan det för Tri-X blir cirka 50 %.
Försämringen kanske är värd att ta för 2 extra bländarstegs känslighet och den åtråvärda kornigheten :-)
 

Så vad jag förstår av Staffans förklaring, så skärper framkallningen ytterligare upp det redan superskarpa negativet som man tagit med en Biogon 2/35 mm T* ZM!! :)

/Bengan

Ps. Här e länken till bloggen! Tänk vad mycket som ligger kvar på nätet! :)
https://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/straight-960-superskarp-analog-fotografering-skarp.htm

Inlagt 2020-03-03 08:31 | Läst 2108 ggr. | Permalink

"Det där är ju den gamla välkända (för oss åldringar...) "High Acutance"-framkallningens princip. Kodaks uppgifter måste gälla en specifik framkallare, rimligtvis deras egen TMax-soppa (glömt vad den hette) eller utspädd HC110 eller så. Men den fungerar rimligtvis bara för lägre linjefrekvenser, tydligen upp till 40 lp/mm. Vassa konturer, men ingen effekt på finare strukturer som hud eller materialtexturer. Helt analogt med att lägga en extra omgång oskarp mask med stor radie på bilderna i Photoshop! Det där minns väl de flesta av oss som var lite experimentellt lagda i mörkrummet. Men då minns vi nog också hur pass lite det hade med bildens huvudbudskap att göra... Som någon känd fotograf sa: "om nån berömmer en av mina bilder för att den är skarp, så börjar jag fundera på vad det är för fel med dess innehåll". PS Staffans förklaring kommer från en som till fullo behärskade matematiken bakom MTF-beräkningar. Det förvånar ingen av oss som lärde känna Staffan!"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Det där är ju den gamla välkända (för oss åldringar...) "High Acutance"-framkallningens princip. Kodaks uppgifter måste gälla en specifik framkallare, rimligtvis deras egen TMax-soppa (glömt vad den hette) eller utspädd HC110 eller så. Men den fungerar rimligtvis bara för lägre linjefrekvenser, tydligen upp till 40 lp/mm. Vassa konturer, men ingen effekt på finare strukturer som hud eller materialtexturer. Helt analogt med att lägga en extra omgång oskarp mask med stor radie på bilderna i Photoshop!

Det där minns väl de flesta av oss som var lite experimentellt lagda i mörkrummet. Men då minns vi nog också hur pass lite det hade med bildens huvudbudskap att göra... Som någon känd fotograf sa: "om nån berömmer en av mina bilder för att den är skarp, så börjar jag fundera på vad det är för fel med dess innehåll".

PS Staffans förklaring kommer från en som till fullo behärskade matematiken bakom MTF-beräkningar. Det förvånar ingen av oss som lärde känna Staffan!
Svar från Benganbus 2020-03-03 10:08
Jag fick lära känna Staffan litet mer kameraprivat också! Vi hade en del diskussioner, om kameror såklart, men även om skärpa som jag nog bara förstod bråkdelen av! Staffan hjälpte mig även med det praktiska, tex att köpa sökarreservdelar till Contax G2 från Tyskland. Staffan köpte själv ett av de då nyutkomna Zeissobjektiven för SLR, motsvarigheterna till de här ZM-objektivet som jag har! Men Staffan tyckte inte att den optiken va helt Ok vad gäller kantskärpa! Så efter ett antal diskussionsvändor med Zeiss, så fick Staffan ett nytt objektiv, ett bättre korrigerat objektiv, vad jag förstår! Och så tror jag, om jag fattade det hela rätt, så räknade Zeiss om just den här SLR-brännvidden som Staffan hade haft synpunkter på! Om man skall diskutera med Zeiss i ett så'nt här fall, då bör man ha en bra kunskap i ämnet! Och Staffan var kunnig! :)

Ps. Å det här gillar jag Per! "Som någon känd fotograf sa: "om nån berömmer en av mina bilder för att den är skarp, så börjar jag fundera på vad det är för fel med dess innehåll".
Sabud 2020-03-03 14:45
Tårtan och Staffan ja, kommer ihåg när han ingående (som vanligt) förklarade problemet med den där Zeissen och hur han visade för tyskarna att den var o-centrerad. Han fick en ny som sagt.

/Stephan
syntax 2020-03-03 17:10
Staffan och jag var väl lite som två tuppar på en gödselstack... :-) Vi hade nog stort utbyte av vårt gnabbande i tekniska frågor.
Emellertid, när det gällde allvarliga omständigheter såg Staffan alltid till att ha ordentligt på fötterna - som den här historien med det felaktiga Zeissobjektivet. Hans motpart hos Zeiss blev seniorforskaren Dr Hubert Nasse - ingen lätt gosse att ha att göra med i optiska frågor (jag vet).
Staffan, som hade förberett sig minutiöst, bevisade att det aktuella objektivet var feltillverkat av Zeiss partner Cosina, som var den egentliga tillverkaren av objektivet ifråga. Det höll helt enkelt inte de av Zeiss givna specifikationerna. Att bevisa något sådant hos Zeiss – det var uppförsbacke det!! Heder åt Staffan, och nytt objektiv blev det som sagt.