The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 4919 / Analog fotografi = Slow Photography!

Film och framkallning är ofta en hastighetsbegränsade faktor! Men det e faktisk ingen nackdel för mig, långsamhet alltså! Nu ligger en rulle film i pipeline för framkallning, men jag tänkte vänta tills en film till är klar, för Kindermandosan rymmer två spiraler!

Å så provfotar jag med en Nikon F3! Gamla fina grejer det här! Kameran kom 1980, och va många fotografers yrkeskamera på 1980-talet! Köpte batterier nyss! Väntar på en diopterlins till F3:an på +1! Den bör komma med posten i morgon! Å så hoppas jag även på en optik framöver, Nikkor 2/35 mm! En av Nikons sämsta gluggar säger en del! Håller nog med! :) Men det hjälper inte, för den här optiken va en av de mest använda objektiven av press/yrkesfotograferna då det begav sig! Skärpa e ett borgeligt påfund, som han sa, va han nu hette! :)

För övrig så håller jag på att skriva en presentation för att ha vid mina bilder på fotoutställningen i Södertälje på lördag/söndag!

Väl mött i Södertälje!
/Bengan

Inlagt 2020-01-30 17:55 | Läst 4670 ggr. | Permalink

"Valet för en ung kille på 80-talet som ville bli pressfotograf stod mellan Nikon F3 och Canon new F-1. De flesta pressplåtisar körde Nikon, men jag skaffade mig ändå en extremt sliten Canon. Köpte den av Årets Pressfotograf 1988, Per-Anders Jörgensen på Kvällsposten. Båda kamerorna led av att de bara hade synktid på 1/60s. Men Nikon-fotograferna kompletterade ofta med en FE2 eller FM2 för blixtfoto och Canon-fotograferna skaffade T90."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Nikon F3 ja, bästa kameran som Nikon någonsin gjort. Har kvar mina analoga F3:or. Kommer aldrig göra mig av med dem, trotjänare som fanns aktivt i mitt liv under tjugo år. Ingen av de ser nya och blanka ut som din på bilden, alla tre som jag har fick vara med på det mesta. Det var på den tiden som utrustningen aldrig strulade och batteriförbrukningen låg på två promille mot som det är idag. Ungefär 20 000 filmrullar gick genom kamerorna fram till 2005. Sedan har det från min sida enbart blivit digitalt, men allt finns kvar så man vet aldrig...
Svar från Benganbus 2020-01-30 19:11
Blanda vet jag! Ta nå'n rulle med F3:an vid tillfälle! Nostalgifota!
Det e nog litet av det jag håller på med!
Å så e det litet utmanande! :)
/B
2020-01-30 20:10   Urban Karlsson
Analogt svart vitt foto är en härlig känsla. Lystern, gråskalorna, nyanserna är överlägsen digitalt. Visst fotar jag mycket digitalt, men i svart vitt vill jag ha analogt. Damma av era analoga kameror och använd dem, de är ju nästan outslitliga arbetshästar. "Slow Photography", vilket fint uttryck, det ska jag lägga på minnet. Tror vi behöver det idag, en stilla stund i mörkrummet, med tanke på tidens stressade tempo.
2020-01-30 21:08   Morgan Larm
Nikkor E 35 mm 1:2,5
En sådan hade jag också ett kort tag. I fint yttre skick, men filmtransporten funkade inte som den skulle, så den fick jag lämna tillbaks på garanti. Hann inte riktigt bli fäst vid den – jag är mer en FE2/FM2/FA-person – men fin är den. 50mm-objektivet däremot, det använder jag på digitalkameran än idag. Analog småbild har nog blivit förpassat till historien för min del, men man vet aldrig. Det står en fungerande Pentax K1000 på hyllan här...
Nu blev jag nostalgisk! Bytte märke till Nikon efter att ha fått tag på en shiftlins som jag suktade efter. Säljaren sa att F3 är ett vasst hus. Köpte ett sånt med HP-sökare. En urgammal lins (50 mm f2) visade sig vara superskarp. 105/2,5 också mycket, mycket bra. För 35 mm använde jag mest en shiftlins 35mm / 2,8 som var jättebra. Gillade F3-kameran, den var enkel och rejäl och exponerade bra.
Inget dåligt verktyg det där.. Vad ska man mer säga. Jo det gick ganska fort att se det som en naturlig kroppsdel.Absolut min favorit när det gäller analoga kameror.
/ Bengt H
Nikon F3 HP har en väldigt fin sökare, som visar 100% av vad som kommer med på bilden. Jag skaffade en sådan begagnad nångång för ca 15 år sedan, då jag även hade en Leica M4-2, och de visade exakt samma i sökaren på alla avstånd då jag hade ett 35 mm objektiv på dem båda. Jämförde jag däremot Nikon F3 HP med en Leica M4-P och Leica M6, så var de lite snävare, dvs man fick med lite mer än vad ramen för 35 mm visade i sökaren på Leica M4-P och Leica M6.
Tyvärr är den lite stor och klumping och högljudd för gatufoto jämfört med en m-leica ;)
Jag har för mig att min modell hette Nikon F3 HP, med tillägget "press", men jag är inte helt säker.
froderberg 2020-02-03 18:56
Om du har Press-versionen, F3P, så har den blixtsko på sökaren.
Johan Pihl 2020-02-04 15:44
Jaha, det var det som skilde dem från "vanliga" Nikon F3 HP. Tack för infon, Magnus.
froderberg 2020-02-04 23:00
Det är några fler detaljer som skiljer, som att avtryckaren är gummerad för att skydda mot väta, tidsratten högre och det finns en extra flärp på bakdörren som går ner över två kontakter på motorn.
Johan Pihl 2020-02-05 18:18
Stämmer, nu när du säger det. Längesen nu jag hade den, och jag hade den inte så värst länge, så jag hade glömt bort det. Köpte den billigt av en fd kvinnlig pressfotograf, och motor ingick (tog man av den, så stack det ut en tapp nedtill).
Jag körde annars mest Nikon FM2 och FE2, det var mina favoriter - dvs innan jag skaffade mig en Leica M4-2 första gången, efter det så fick Nikon-kamerorna mest ligga hemma.
Valet för en ung kille på 80-talet som ville bli pressfotograf stod mellan Nikon F3 och Canon new F-1. De flesta pressplåtisar körde Nikon, men jag skaffade mig ändå en extremt sliten Canon. Köpte den av Årets Pressfotograf 1988, Per-Anders Jörgensen på Kvällsposten.

Båda kamerorna led av att de bara hade synktid på 1/60s. Men Nikon-fotograferna kompletterade ofta med en FE2 eller FM2 för blixtfoto och Canon-fotograferna skaffade T90.
MattiasL 2020-02-04 22:04
Det är en konstig grej det där med den långsamma blixtsynken på en presskamera. Finns det något vettigt skäl till det? Typ att en horisontell slutare är slitstarkare?
froderberg 2020-02-04 22:59
De är kanske lite slitstarkare än då tidens vertikala slutare, men senare proffskameror har ju också vertikala slutare. Tror kanske att det också har med tiden då projekten startade att göra.