The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 4632 / Batterifrågan e * UPPDATERAD!
* Se min kommentar! Klimatkort! :)
.
Så här skrev jag i en bloggkommentar i går: "Vi håller på att klamra oss fast vid att batterier kommer att fixa det mesta!" Och det är så jag upplever det! Vi sitter och väntar på Godot, och vi kan inte göra något, för vi väntar bara på alla batterierna!
Och klimatgrannen e inne på sin tredje Tesla, andra grannar fattar det här med den lokala vattenbristen och beställer några tankbilar från en annan kommun för att fylla sin pool , en tredje granne klär hela taket med solpaneler och snart så kommer det batteriflygplan så vi kan fortsätta att flyga som vanligt! Tekniken ger framtidsoptimismen för dom!
Med andra ord, så tror jag inte att vi alla kommer att kunna flyga som vanligt, de e bara dom "klimatsmarta", dom som har råd, gott ställt alltså, som kommer att ha det nästan som vanligt! Med en ny Tesla varje år, och att kunna fylla poolen via tankbilar och klä huset med solpaneler! De e bara dom som kommer att ha råd att flyga framöver också! :)
Vad i övrigt, så har jag plockat fram min cykel! Man tager vad man haver sa Caisa Warg! :)
/Bengan
/MIkael
/Affe
Den cykelen är grann och behöver bara en motor. Å den går väl på en brödbit.
Batteri är en nödvändighet för framtiden. Tyvärr begränsas spänningsuttaget av grundämnena i det periodiska systemets båda övre hörn.
Koboltutvinning med barn är en skam, och måste stoppas, men det är bara en del av förbrukningen som kommer från den delen av världen.
Vi begränsas alltid av naturtillgångarna.
Klapp
Bob
Hälsn!
2022 räcker inte de koboltgruvor som finns. Det är svårt att starta nya legala gruvor. Det löser Marknaden. Den informella ekonomin hittar metallerna på ena eller andra säkerligen olämpliga sättet.
Kina och Sydkorea återvinner en del av batteriinnehållet. Vad och hur mycket beror på Marknaden. 14 000 ton kobolt 2018. Det är 10 - 20 % av åtgången beroende på hur man räknar, kobolt används till mycket mer än batterier. Troligen ökar återvinningen i takt med metallpriset.
Peter Carlssons Northvoltprojekt i Skellefteå är inställt på att tillverka batterierna med ström från vattenkraft och vindkraft samt att allt ska återvinnas då ´batterierna inte fungerar längre.
Alltså, varje svensk får ett klimatkort! Å då har man räknat ut vad klimatet tål per person/år!
Å det man inte använder på kortet, kan nå'n annan få köpa! Det e som att sälja aktier typ! Eller byta fonder!
Så moster Elsa kan sälja sina flygresa och en del av sin köttkonsumtionen, och få litet pengar för det under året!
Lätt som en plätt, om bara viljan finns! :)
B)