The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 4402 / Vill bara visa att utvecklingen har gått framåt!

Visst har objektivutvecklingen gått framåt på åttio år! Här är en bild tagen med en Summicron 50 mm på full öppning! Visst e det skarpt i alla fall!

.

Och här en bild tagen med ett åttio år gammal, litet repigt, Sonnar 1:2 / 5 cm från 1937! Också den på full öppning! (Förstora gärna, så syns poesin bättre)

Se'n kan ju frågan vara vad man skall göra med de här nutida superskarpa bilderna! Det skulle kanske kunna räcka med litet mer "poetiska" objektiv, och så jobba mer med bildinnehållet istället för med skärpa och yta!

Nu vet jag att det här poetiska, eller kalla det för ett litet äldre stuk på bilderna, det går att göra i datorn också, men det tycker jag inte e äkta poetiskt! Men smaken e ju olika! ;)

/Bengan

Ps. Tog en rast från pelletssäckstaplandet, därför blev det en blogg till! :)

Inlagt 2018-11-19 13:34 | Läst 1480 ggr. | Permalink

"Nja - det är en ofta hörd missuppfattning att "allt" går att göra i datorn. Ett äldre objektiv med lite lägre (men tillräcklig) skärpa på den största bländaren, har i regel en mjukare och vackrare övergång till bakgrundsoskärpan, och eftersom skärpedjupet är kort så är detta en viktig omständighet. Det innebär bland annat vackrare porträtt med det gamla objektivet - och den här gynnsamma övergången mellan skärpa och oskärpa går inte att göra i datorn. Om man studerar Bengans bilder här ovan så syns det tydligt att den gamla Sonnaren ger en finare övergång av skärpa till oskärpa (från mitten av toppkåpan, mot frammatningsvredet) - översätt den effekten till ett porträtt, och vi har poesi i verklig bild! När jag nu är i gasen kan jag ta ett annat vanligt exempel på missuppfattning av vad man kan göra i datorn: man hör ofta att distorsion går lätt att korrigera i datorn - men det är en sanning med modifikation. Distorsionen går att korrigera - visst, men det är sällan man i verklig fotografi håller objektivet vattenpassrakt. Man håller kameran i all möjliga vinklar och plan. Det får som följd att när man försöker korrigera en minusdistorsion i den ena delen av bilden, så uppstår det för det mesta en oönskad plusdistorsion i någon annan del. Det blir i regel bäst om det är rätt från början, och att man inte behöver blanda in korrigeringsförsök i efterhand."


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Aha, så det fanns inte färg i den gamle..?
Nja - det är en ofta hörd missuppfattning att "allt" går att göra i datorn. Ett äldre objektiv med lite lägre (men tillräcklig) skärpa på den största bländaren, har i regel en mjukare och vackrare övergång till bakgrundsoskärpan, och eftersom skärpedjupet är kort så är detta en viktig omständighet. Det innebär bland annat vackrare porträtt med det gamla objektivet - och den här gynnsamma övergången mellan skärpa och oskärpa går inte att göra i datorn. Om man studerar Bengans bilder här ovan så syns det tydligt att den gamla Sonnaren ger en finare övergång av skärpa till oskärpa (från mitten av toppkåpan, mot frammatningsvredet) - översätt den effekten till ett porträtt, och vi har poesi i verklig bild!
När jag nu är i gasen kan jag ta ett annat vanligt exempel på missuppfattning av vad man kan göra i datorn: man hör ofta att distorsion går lätt att korrigera i datorn - men det är en sanning med modifikation. Distorsionen går att korrigera - visst, men det är sällan man i verklig fotografi håller objektivet vattenpassrakt. Man håller kameran i all möjliga vinklar och plan. Det får som följd att när man försöker korrigera en minusdistorsion i den ena delen av bilden, så uppstår det för det mesta en oönskad plusdistorsion i någon annan del.
Det blir i regel bäst om det är rätt från början, och att man inte behöver blanda in korrigeringsförsök i efterhand.
Hej,
Båda gluggarna skulle duga fint i mitt fotograferande.
Klappa
Bob
Nu börjar du komma nånvart...
Svar från Benganbus 2018-11-20 08:31
Tack för det Thomas! ;)
B)